“La nostra missió és acompanyar les famílies que basen la seva alimentació en els productes frescos”. Amb aquesta frase Josep Ametller resumeix la filosofia de treball d’Ametller Origen, la cadena que va fundar amb el seu germà fa 20 anys i que avui s’ha convertit en un dels grups catalans més importants del sector de la distribució, amb una facturació que va arribar als 387 milions d’euros el 2021 i que preveu assolir els 450 milions aquest any, un 16% més.
En l’última dècada, de mitjana, l’empresa ha registrat un creixement sostingut anual del 27% i ha elevat la xarxa fins als 120 establiments, amb el repte d’arribar als 160 punts de venda en un termini de dos o tres anys. Quan els germans Ametller van obrir la seva primera botiga al Penedès tenien tres empleats i avui ja sumen una plantilla de 3.400 persones i més de 800.000 clients identificats gràcies a la targeta o club de fidelització de l’empresa.
També ha crescut la superfície de terra cultivada, ja que la família ha passat de tenir 20 hectàrees a 1.200, convertint-se en el productor hortícola més gran de Catalunya. La verticalització del model de negoci, és a dir, el control de tota la cadena de valor, des de la terra al plat, és una de les principals senyes d’identitat d’Ametller Origen, que abasteix les botigues amb un 60% de fruites i verdures cultivades directament als seus camps. Un altre 15% procedeix de pagesos associats i la resta es compra a tercers. Tot i això, només el 45% del que produeix el grup als seus cultius es ven a la seva xarxa de botigues.
Emmarcat en la seva estratègia de sostenibilitat, que vol aconseguir la neutralitat en emissions el 2027, el principal projecte que té sobre la taula Ametller Origen és la construcció de l’Agroparc Penedès, un complex productiu basat en els principis de l’economia circular i integrat paisatgísticament al territori que suposarà una inversió de 180 milions d’euros. Per finançar aquesta iniciativa, la companyia estudia diverses opcions, des de deute bancari a la sol·licitud de fons europeus, però també contempla donar entrada a un soci minoritari al seu capital, segons admet el conseller delegat, Josep Ametller.
“El grup Ametller Origen no necessita cap soci; hem reinvertit des de l’inici tots els nostres beneficis i el 2023 no tindrem deute net, però per afrontar la magnitud de l’Agroparc Penedès i guanyar múscul financer estem oberts a totes les opcions”, afirma l’empresari. Segons Josep Ametller, aquest possible soci “en cap cas no tindria més del 20% de l’accionariat de la companyia”. “Prioritzarem altres opcions, però no descartem donar entrada a un soci minoritari”, apunta, després d’assegurar que cada setmana rep “sis trucades de potencials interessats”, i per això ha encarregat al Banc Santander que canalitzi i avaluï les diferents propostes.
Els 387 milions d’euros facturats el 2021 suposen un creixement del 16% respecte als 335 milions comptabilitzats el 2020. A l’últim exercici, la cadena ha efectuat una inversió de 17 milions d’euros destinada a l’obertura de 15 noves botigues i a la reforma de 15 establiments. L’objectiu per al 2022 és incrementar gairebé en un 50% les inversions, amb un pressupost de 25 milions que es destinarà a la inauguració de 15 botigues més i a efectuar 20 reformes addicionals.
Amb aquestes remodelacions Ametller Origen persegueix actualitzar els punts de venda per millorar l’experiència de compra dels clients i, especialment, ampliar la superfície incorporant locals comercials adjacents. Segons el conseller delegat, a partir d’ara ja no s’obriran més botigues petites, sinó que s’apostarà per establiments de grans dimensions situats tant a peu de carrer com en parcs comercials.
Actualment, Ametller Origen ja compta amb sis botigues stand–alone, és a dir, ubicades en una nau individual fora del centre de les ciutats. L’objectiu és que sis de les 15 noves botigues que s’obriran aquest any siguin amb aquest nou format, basat en una superfície d’uns 1.500 metres quadrats. Dues de les obertures previstes seran a Blanes i a Palafrugell; en tots dos casos es tracta d’edificis construïts des de zero expressament per a la marca. En paral·lel, la cadena aposta per transformar i incorporar a la seva xarxa supermercats d’altres cadenes que surtin a la venda o estiguin en procés de tancament. Així, l’ensenya ja s’ha quedat amb dues botigues situades a Vilanova i la Geltrú i a Girona que pertanyien a Dia i amb un antic Caprabo ubicat a Castelldefels que ja ha esdevingut una de les deu principals botigues del grup.
En aquest últim any, Ametller Origen ha continuat impulsant la venda online, per bé que encara li queda molt camí per recórrer, ja que per ara només genera el 3% dels seus ingressos. A la ciutat de Barcelona rep unes 400 comandes al dia.
La sostenibilitat és un eix prioritari per a la companyia, que acaba de llançar un nou envàs per als seus plats preparats 100% reciclable que ara s’estendrà a la carn i el peix envasat. Es tracta d’unes safates de cartó que estan recobertes d’un film de plàstic que es pot arrencar fàcilment després de l’ús per facilitar-ne el reciclatge i poder recuperar tot el cartó. La directora de Finançament Europeu, Afers Públics, Sostenibilitat i RSC d’Ametller Origen, Marta Angerri ha anunciat que a finals del primer trimestre es posarà en marxa una prova pilot en un grup de botigues de la cadena per incentivar el reciclatge del cartó d’aquests envasos. La idea és que els clients portin les safates utilitzades a les botigues i, a canvi, rebran punts que podran bescanviar per descomptes o productes. “Necessitem la col·laboració dels clients; és molt important que la ciutadania també es faci responsable del reciclatge”, destaca Angerri. Aquests nous envasos permetran eliminar fins a 50.000 quilos de plàstic d’un sol ús cada any.