El Grup Ametller Origen ha tancat l’exercici de 2022 amb una facturació consolidada de 453 milions d’euros. Aquesta xifra suposa un creixement del 17% respecte a l’any anterior (387 milions) i consolida a la cadena com una de les de major creixement en el sector de la distribució alimentària, on ja controla una quota de mercat del 3,1%.
Amb una xarxa de 128 botigues a Catalunya que compten amb un milió de clients, Ametller Origen ha incrementat en un 4% el nombre de treballadors, fins a sumar 3.491 persones. Fundada l’any 2001 pels germans Josep i Jordi Ametller, l’empresa penedesenca destaca que en la venda de fruita i verdura ja han aconseguit tenir un “pes molt important”, amb una quota de mercat a Catalunya que arriba al 12%. En plants elaborats, la participació de mercat ja supera el 7%.
“Durant aquests vint anys, hem treballat per ser un referent en producte fresc i apropar a la comunitat aliments frescos de màxima qualitat. Ens emociona seguir creixent, perquè és el millor reconeixement que podem tenir a l’esforç que fem cada dia milers d’ametllerencs“, ha explicat el conseller delegat i cofundador d’Ametller Origen, Josep Ametller.
Segons l’empresa, està previst que aquest mateix any comencin les obres de la primera fase de l’Agroparc Penedès, un projecte que volen que estigui en ple funcionament l’any 2026 i que té un pressupost de 180 milions d’euros. La idea és posar en marxa al municipi de Gelida (Alt Penedès) un complex agroindustrial sostenible que produirà més energia de la que consumirà i que vol ser una punta de llança per contribuir a transformar el sector agrari gràcies a un ús intensiu de la tecnologia i la digitalització per fer més eficient la producció alimentària. “Volem seguir alimentant de manera saludable i sostenible a les generacions del futur i, per aconseguir-ho, és clau impulsar un canvi en el sector”, subratlla el conseller delegat. El repte d’Ametller, que ha reduït en un 40% les seves emissions, és convertir-se en una empresa neutra en emissions de CO₂.
Basat en un model d’integració vertical, el grup familiar Ametller Origen s’estructura entorn de tres grans àrees de negoci: producció agrícola, elaboració i envasat d’aliments, i comercialització mitjançant la xarxa de botigues pròpies. En el primer àmbit, Ametller destaca l’aposta que ha realitzat per les Terres de l’Ebre, on ja té més de 200 hectàrees on cultiva diferents tipus de vegetals i cítrics. A més a més d’obrir una botiga a Amposta, l’empresa ha adquirit recentment una nau de 20.000 metres quadrats al polígon de Tortosa i amb la que vol impulsar el cultiu de la carxofa a la zona. “Volem desplegar aquest any el club de productors de carxofa, per sumar esforços amb altres productors tant a nivell de producció com de comercialització d’aquest producte”, explica l’empresa.
Investigació en noves varietats de tomàquet
Un altre producte que centra els esforços d’Ametller Origen és el tomàquet, article crític pels consumidors, que busquen qualitat i màxim sabor. En aquest sentit, l’empresa explica que actualment està provant més de cent varietats diferents en tres camps d’assaig ubicats a Catalunya i a Portugal. A més a més, l’any passat va constituir la startup Tip Top Tomatoes, una empresa de nova creació on controla el 75% del capital i especialitzada en la producció de llavors per desenvolupar noves varietats de tomàquets. S’ha de tenir en compte que el 40% de la producció de tomàquets d’Ametller Origen es ven a la seva xarxa de botigues i l’altre 60% es destina a l’exportació i a terceres empreses.
A la divisió d’obrador, el grup elabora cada any 15 milions de productes com truites, cremes, sopes fredes i iogurts, que ven tant a les seves botigues com en altres cadenes de supermercats. Ametller, que ha duplicat gairebé el nombre de botigues en l’última dècada, ha obert recentment nous establiments a Terrassa i Palafrugell i té previst realitzar cinc noves inauguracions el pròxim mes de juny.