L’arribada de la Copa de l’Amèrica ha estat l’excusa perfecta per accelerar projectes que necessitaven una última empenta. Amb una inversió de 120 milions d’euros, el Port Vell s’està sotmetent a una transformació per ensenyar la seva millor cara quan s’acostin els espectadors a veure els vaixells de la regata. Al final del Passeig de Joan de Borbó, un dels seus apèndixs acaba d’estrenar una nova aparença després d’anys d’oblit. Es tracta dels antics tinglados del moll Oriental, uns edificis amb més de 100 anys d’antiguitat enfront de l’hotel W que ara es destinaran a les activitats d’hospitalitat que organitzarà el Port de Barcelona durant la competició nàutica.
Els tinglados del moll Oriental van sorgir amb l’ampliació del port a principis del segle XX, construïts poc abans del Portal de la Pau. Acompanyaven a una dàrsena naval de reparació que es va crear per donar servei a unes instal·lacions que eren una potència a nivell internacional. Els anys han vist com el seu interior mutava i passava per moltes vides, donant cabuda a una carbonera i una fusteria, però també a tallers, oficines, magatzems i fins i tot habitatges de treballadors.
L’acord que van tancar el Port de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona l’any 2018 per allunyar els creuers de la trama urbana també incloïa obrir més espais als veïns. Aquí es va encaixar la recuperació dels antics tinglados, amb l’encàrrec del seu projecte base arribant només un any després. “Va ser una gran decisió”, remarca el director del Port Vell, David Pino.
Amb una inversió de 7,3 milions d’euros, les obres van començar el març de l’any passat i s’han acabat a les portes de la regata. Les empreses Copisa, Constructora Pinenaica i Natury System han estat les que s’han encarregat dels treballs. “La Copa Amèrica havia de ser una oportunitat i aquesta serà una de les peces del seu llegat”, assenyala la primera tinenta d’alcalde de Barcelona, Laia Bonet.
Els treballs han mantingut l’estètica d’uns edificis centenaris, però han solucionat deficiències estructurals i els han adaptat a noves necessitats. Segons detalla la directora de l’obra, Gemma Peñalver, s’han creat espais diàfans i multifuncionals, barrejant elements metàl·lics i de fusta, amb el predomini del blanc. A més, dues de les quatre naus s’han unit amb un pòrtic per crear una entrada que distribueixi els visitants.
De les quatre naus disponibles, tres es destinaran en un primer moment a la hospitality de la comunitat portuària, amb la previsió d’acollir usos culturals de caràcter temporal una vegada passi la regata, segons ha detallat el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. La quarta nau es destinarà a l’estació marítima de l’esperat bus nàutic que està a punt de posar-se en marxa, pensat tant per a turistes com per als treballadors d’una zona que ara queda una mica despenjada. Operat per Alsa, sortirà del Moll de Drassanes, a l’altura de l’estàtua de Colom, fins a arribar a la Nova Bocana.