Ebro s700 Ebro Factory
El model s700 d'Ebro, el primer que fabricarà l'antiga marca de camions i tractors.

L’antiga planta de Nissan a la Zona Franca torna a l’activitat amb la producció dels primers cotxes Ebro

La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat la seva arribada a Barcelona fins a l'any que ve

El fabricant automobilístic xinès Chery reafirma la seva aposta per Barcelona. En un context de tensió pels aranzels europeus als cotxes elèctrics procedents de la Xina, la plana major de Chery ha desembarcat aquest dissabte a Ebro Factory, abans la planta de Nissan a la Zona Franca, per demostrar que continua apostant per l’aliança industrial que ha forjat amb Ebro, històrica marca local de camions i tractors desapareguda a finals dels 80. S’ha donat així per reactivada la producció a la fàbrica, on des de fa unes setmanes s’han començat a produir les primeres presèries del SUV s700 d’Ebro, el model amb el qual s’ha reviscut la marca i s’ha retornat l’activitat a unes instal·lacions que feia gairebé tres anys que es trobaven parades després de la marxa de Nissan.

“Avui és un nou pas per a la col·laboració entre la Xina i Espanya en automoció. La nostra col·laboració serà un impuls perquè Ebro es converteixi de nou en una marca molt ben acollida a Espanya i Europa. Espero que serveixi d’exemple per a la relació bilateral entre tots dos països”, ha dit el president de Chery, Tongyue Yin, en un missatge carregat de significat. Després que totes dues companyies signessin l’acord per reactivar la Zona Franca el mes d’abril, els dubtes van tornar quan fa uns mesos l’inici de la producció de Chery a l’Ebro Factory es va retardar fins al 2025 pels aranzels europeus, amb l’arrancada prevista en un principi per a aquest any amb el model Omoda 5 de gasolina i elèctric.

Poc després de l’anunci del retard en l’arribada de Chery, de propietat estatal i amb seu a Wuhu, el president del Govern central, Pedro Sánchez, va fer un viatge oficial a la Xina, tal com ha recordat el seu ambaixador a Espanya, Yao Jing, en el mateix acte d’aquest dissabte, en el qual també ha estat present el president del Comitè Permanent de l’Assemblea Popular Nacional Xinesa, Zhao Leji. Durant la visita de Sánchez a la Xina, Espanya va canviar la seva posició i va demanar reconsiderar els nous impostos de la Comissió Europea, amb afectació també per a Seat i altres sectors importants per al país com el porcí. “No ha estat un camí fàcil, però finalment aquesta històrica planta torna a produir cotxes”, ha celebrat el ministre d’Indústria, Jordi Hereu, acompanyat pel president de la Generalitat, Salvador Illa, i els consellers Albert Dalmau, Alícia Romero, Miquel Sàmper i Jaume Duch. També han assistit exconsellers d’ERC com Natàlia Mas i Roger Torrent.

Hereu Illa Ebro Factory s700 Ebro
Hereu i Illa amb el president del Comitè Permanent de l’Assemblea Popular Nacional Xinesa, Zhao Leji, miren el primer model d’Ebro, el SUV s700.

Amb les presèries del totcamí d’Ebro ja en marxa, els primers vehicles del model s700 es començaran a fabricar en les pròximes setmanes, amb la previsió de comercialitzar-los a partir d’aquest desembre a través de 30 concessionaris. El seguirà el SUV s800. Tots dos es fan amb plataforma i tecnologies compartides amb Chery. Tenen una grandària mitjana, sent el s800 més gran, amb versions de combustió i híbrides endollables, amb una autonomia de 90 quilòmetres en mode elèctric, a l’espera de fabricar vehicles Ebro 100% elèctrics.

La producció dels Ebro arrencarà amb un torn i mig, amb 44 cotxes per torn.“Després de 40 anys, tornarem a veure vehicles Ebro a la carretera. Estem segurs que això és l’inici d’una gran aliança”, ha assenyalat el seu president, Rafael Ruiz. Per fer-ho possible, s’han reincorporat entre 150 i 200 treballadors a la línia de producció, segons ha assenyalat Miguel Ruiz, representant del sindicat USOC i la cara més visible dels empleats de Nissan des que la firma nipona va anunciar que se n’anava de la planta l’any 2020, en plena pandèmia.

En una primera fase, el cotxe vindrà semiacoblat de la Xina i es completarà a la Zona Franca. Més endavant, ja de cara a l’any que ve, es passaran a realitzar a Barcelona els processos de soldadura, pintura i muntatge, també per als vehicles Chery, la qual cosa permetrà anar incorporant a més extreballadors de Nissan a la plantilla, amb l’objectiu d’arribar als 1.250 empleats quan la planta estigui a ple rendiment. Els plans d’Ebro passen per fabricar més de 20.000 vehicles l’any 2025. 

Línea de montaje Ebro Factory preseries s700 Ebro - Àlex Recolons ACN
Treballadors a la línia de muntatge de la rebatejada com a Ebro Factory. © Àlex Recolons/ACN