Apple, amb un valor de 214.480 milions de dòlars, encapçala el rànquing Best Global Brands 2018 publicat per la consultora estratègica de marca Interbrand. És la primera vegada en la història d’aquest rànquing -que ha arribat a la seva 19a edició- que el valor d’una marca supera els 200.000 milions de dòlars, i Apple ho ha aconseguit després d’augmentar un 16% el seu valor respecte l’any anterior.
El segon lloc en el rànquing d’Interbrand l’ocupa Google, amb un valor de 155.506 milions de dòlars, un 10% més que el 2017. La tercera posició és per a Amazon, que és la marca que més creix en valor (56%) respecte l’any anterior i se situa en 100.764 milions de dòlars.
Durant els últims sis anys Apple i Google han ocupat les dues primeres posicions del rànquing d’Interbrand. Al costat de Amazon, són les úniques marques el valor de les quals supera els 100.000 milions de dòlars.
Les marques que completen els deu primers llocs de la llista són, per aquest ordre, Microsoft (92.715.000 de dòlars), Coca-Cola (66.341 milions de dòlars), Samsung (59.890 milions de dòlars), Toyota (53.404 milions de dòlars) , Mercedes-Benz (48.601 milions de dòlars), Facebook (45.168 milions de dòlars) -que ha perdut un 6% de valor aquest any- i McDonald ‘s (43.417 milions de dòlars).
El següent gràfic mostra les 25 marques més valuoses el 2018 segons l’estudi Best Global Brands 2018 d’Interbrand:
En l’edició del rànquing d’Interbrand d’enguany les marques que més creixen en valor són, a més de la ja esmentada Amazon, Netflix (45%), Gucci (30%), Salesforce.com (23%) i Louis Vuitton (23 %).
Les dues úniques marques espanyoles que se situen entre les cent més valuoses del món segons Interbrand són Zara i Banco Santander.
Zara se situa en el lloc número 25 amb un valor de 17.712 milions de dòlars, un 5% menys que l’any passat. Malgrat caure un lloc en el rànquing global, Zara es col·loca com la líder mundial del seu sector després de superar a H & M.
Per la seva banda, Santander queda situat en el lloc número 69 amb un valor de 7.547. milions de dòlars, un 13% més que el 2017.
Segons ha assenyalat la directora general d’Interbrand Madrid, Nancy Villanueva, “les marques espanyoles que apareixen a Best Global Brands es caracteritzen per la valentia amb la qual han abordat la transformació digital dels seus negocis a tot el món”. En la seva opinió, “escoltant més que mai als seus clients, anticipant-se a les seves necessitats, les dues marques espanyoles més globals -Zara i Santander- segueixen reformulant els seus respectius sectors, marcant el camí per a molts competidors”.
Per sectors, el del luxe és el que aquest any ha experimentat un major creixement, seguit pel de retail.
A la llista de marques més valuoses d’aquest any hi ha dues novetats: Spotify, que se situa en el lloc 92 amb un valor de 5.176 milions de dòlars, i Subaru, que apareix en el número 100 amb 4.214.000 de dòlars de valor. A més, tres marques que feia anys que havien desaparegut del rànquing de les cent més valuoses tornen a col·locar-se en el mateix: Chanel (en el lloc 23), Hennessy (98) i Nintendo (99).
El rànquing anual d’Interbrand està basat en tres components que determinen el valor acumulat d’una marca, segons s’explica a la web de la consultora: l’acompliment financer dels productes i serveis de cada marca, el paper que exerceix la marca per influir en l’elecció del client, i la força que té la marca per imposar un preu Premium o assegurar guanys a l’empresa.
Al web Best Global Brands es pot descarregar l’informe complet i consultar una àmplia varietat de continguts interactius sobre les marques més valuoses del món.