El Funicular del Tibidabo va ser el primer que es va construir a Espanya. Les obres van començar el juny de 1900 i es va inaugurar l’octubre de 1901. Es va convertir en la primera gran atracció del Tibidabo i, a conseqüència del seu èxit, es va canviar tota la maquinària el 1922 per augmentar la velocitat i la capacitat dels vehicles, arribant als 140 passatgers per viatge.
L’any 1958 es van substituir les carrosseries dels vagons de fusta originals per unes noves de xapa metàl·lica. No va ser fins al 2008 que es va renovar la maquinària, duplicant la seva capacitat. Aquests últims vehicles van estar en funcionament fins al 2019, quan es van retirar a l’espera de la Cuca de Llum, el nou funicular del parc d’atraccions, que s’inaugurarà aquest any, celebrant el seu 120è aniversari.
La primera unitat de la Cuca de Llum ha arribat aquest dijous a Barcelona, provinent de Veyrins (França), on ha estat contruïda per Leitner Ropeways, companyia italiana especialitzada en la fabricació de sistemes de transport per cable. Dos grans camions l’han traslladat des d’allà amb una góndola especial per transportar material ferroviari. La col·locació dels vagons a les vies que pugen per Collserola fins al Tibidabo s’ha realitzat amb una gran grua de 220 tones, operació que ha durat un total de vuit hores. Es tornarà a repetir el pròxim 18 de març, quan arribi el segon vehicle del nou funicular.
Durant les properes setmanes, es faran els treballs previs per la seva posada en servei, com les verificacions de tots els components i els viatges de prova amb diversos tipus de velocitat i condicions de càrrega. Des de la retirada dels vagons de l’anterior funicular el 2019, s’han fet obres de remodelació a les instal·lacions per adaptar-se al nou. El tret de sortida està previst pel segon semestre de l’any. Serà llavors quan es conegui l’aspecte de la Cuca de Llum, que avui ha arribat embolcallada per mantenir l’expectació.
La Cuca de Llum s’ha concebut com una atracció més del Tibidabo, recoberta amb grans finestres que oferiran una visió panoràmica del paisatge que va des de la plaça Doctor Andreu fins a l’entrada del parc. Concebuda en una època precovid, inclou tauletes electròniques per jugar i descobrir la història del Tibidabo o sobre com es construeix un funicular.
El disseny del nou funicular l’ha realitzat l’arquitecte Josep Miàs, de l’estudi barceloní MiAS Architects. Aquest despatx és també el responsable del nou Buri-Buri del Tibidabo i la plaça que dóna la benvinguda al parc d’atraccions i el seu mobiliari, amb para-sòls que semblen margarides.
Així mateix, el nou funicular triplica la capacitat de l’anterior i podrà portar fins a gairebé 300 persones en cada viatge. També augmenta la velocitat, passant dels quatre metres per segon fins als deu metres per segon, i redueix la durada del trajecte, que serà de només tres minuts quan abans es trigaven set. Amb aquest nou vehicle s’espera reduir un 14,8% els desplaçaments de vehicles privats al cim.