Los directivos de Asho Carlos Sevillano y Ruth Cuscó.
Carlos Sevillano i Ruth Cuscó, d'Asho.

Asho preveu elevar la seva facturació fins als 2,7 milions propulsada per la IA

La companyia especialitzada en codificació sanitària i tecnologia hospitalària preveu un augment del 10% de les seves vendes enguany

Altes mèdiques, informes de cirurgia, diagnòstics, visites d’urgències; són multitud de documents i informació hospitalària aquells que han de codificar-se diàriament, des de dades sobre llistes d’espera fins a informes d’ingressos i altes, passant per consultes externes. Precisament en aquesta codificació és on posa el focus l’empresa Asho, que va tancar el 2024 amb una facturació que va rondar els 2,5 milions d’euros.

De cara a enguany, la companyia catalana preveu augmentar un 10% les seves vendes, superant així els 2,7 milions d’euros. Per perseguir aquest creixement del 10%, l’empresa posarà l’accent en el seu programari, així com en la formació i, sobretot, en la intel·ligència artificial. “El de IA és el departament que més creixerà”, com expliquen la directora gerent d’Asho, Ruth Cuscó, i el director comercial de la companyia, Carlos Sevillano.

L’aplicació de la IA tindrà un efecte notable a Asho: els codificadors ja no hauran de llegir desenes d’informes amb desenes de pàgines; la IA ho farà per ells. Així, podran deixar de costat una tasca totalment manual de subratllador en mà, per passar a dedicar-se a validar allò que fa la IA. Com destaca Cuscó, aquesta revisió professional és indispensable, ja que es tracta de “dades massa sensibles com per donar-les per bons” dipositant una confiança cega en una màquina.

Aquest impuls de la IA representa “una inversió molt important i una aposta de futur; passem d’analògics a digitals”, recalca Sevillano. Per avançar en aquesta línia, set dels 27 empleats d’Asho estan focalitzats en aquest procés. La companyia preveu sumar en els pròxims mesos a tres persones més a la seva plantilla, a la qual se sumen uns 40 freelance en funció del volum de treball.

Asho mira, a més, cap a l’exterior: opera a Portugal, Andorra i Xile, i no descarta obrir-se a nous mercats pròximament. Ara per ara, se centra en consolidar la seva presència a Xile, on compta amb un partner clau, i per consolidar i expandir la seva presència a Portugal.

La companyia, que aquest any ha sumat contractes estratègics com un concurs de codificació per l’Institut Català de la Salut de més de 259.000 euros, encara el futur determinat a continuar creixent com a Asho, i no es planteja una venda de la companyia, malgrat que reben ofertes en aquest sentit: “Creiem en els nostres productes i som joves per tirar-ho endavant; avui no estem en venda”.

Informes médicos.
Els hospitals han de codificar gran quantitat d’informació.