Disseny i fabricació de peus de gat a mida per a la pràctica de l’escalada aplicant la tecnologia d’impressió 3D desenvolupada per HP al campus de Sant Cugat del Vallès. Aquesta és la idea de negoci d’Athos, una startup fundada a Barcelona fa dos anys per quatre estudiants d’un màster d’Elisava que acaba d’iniciar la comercialització dels primers parells i ha obert una ronda de finançament de 250.000 euros.
Aficionats a aquest esport, Romina Milesi, Emili Taixés, Mar Amengual i Carla Barrientos van posar en marxa Athos amb el repte de proporcionar als escaladors unes sabates totalment personalitzades i adaptades a la morfologia dels seus peus, una de les estructures d’ossos més complexes del cos, ja que no hi ha cap peu que sigui igual. Per evitar lesions —molt habituals entre els escaladors— és essencial utilitzar uns gats d’una talla adequada i que siguin respectuosos amb la forma i la biomecànica del peu i el turmell.
“Cada peu és únic”, assenyalada Athos, i, per això, la visió de crear sabates d’escalada perfectament adaptades mitjançant l’ús de la tecnologia d’impressió 3D. “Veiem clarament l’oportunitat d’aportar valor en aquest nínxol de mercat”, explica Romina Milesi, consellera delegada d’Athos, que admet que els gats d’escalada només són un primer pas, ja que l’objectiu de la startup és estendre’s a sabates personalitzades per a la pràctica d’altres esports i fins i tot fer el salt al segment lifestyle. “L’escalada és un punt d’inici; volem demostrar que podem aportar molt valor oferint una solució a aquest exigent mercat, és a dir, guanyar-nos una credibilitat que després ens permetrà expandir-nos a altres verticals”, explica Milesi.
“Amb la tecnologia 3D canviarem la indústria del calçat, ja que ens ofereix una total llibertat en els dissenys i, a més, afavoreix la producció local, fet que implica grans avantatges mediambientals”, explica Don Albert, cap de l’àrea d’impressió 3D de calçat d’HP i exdirectiu de Reebok. “Amb la fabricació additiva no és necessari produir a l’Àsia, perquè no cal molta mà d’obra i, a més, no es generen residus”, afegeix, després d’emfatitzar que “la personalització que permet el 3D suposarà un canvi radical per al sector”.
Segons Don Albert, HP ja treballa amb algunes grans marques de calçat, però també busca aliar-se amb startups innovadores com Athos “que poden ser molt exitoses” i “demostrar a les grans empreses que aquest canvi és possible”. En aquest sentit, HP no és només la multinacional que ha dissenyat la tecnologia de les impressores 3D, sinó que també és l’empresa encarregada de produir les sabates que comercialitza Athos. Ho fa des de la fàbrica-laboratori que té al DFactory, el centre d’innovació de la indústria 4.0 impulsat pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB).
L’HP Parts Manufacturing Lab ocupa una superfície de 1.000 metres quadrats al DFactory i compta actualment amb 22 màquines 3D que treballen per a diferents clients amb l’objectiu d’escalar les diferents solucions tecnològiques desenvolupades per HP i ajudar els clients a iniciar-se i a aprofundir en l’adopció de la fabricació additiva. Segons Don Albert, ara al DFactory l’empresa està fabricant una comanda de 10.000 parells de sabates per a una gran marca, tot i que no revela la seva identitat.
A menor escala, HP també ha produït ja els primers 50 parells de peus de gat que ha venut Athos, que va iniciar la fase de comercialització el mes de desembre passat. Cada parell, en aquesta anomenada fase beta, té un cost al voltant de 180 euros. “Vam començar les vendes l’1 de desembre del 2022, després de més de 200 impressions i proves tècniques amb professionals de l’escalada federats”, explica Emili Taixés, també conseller delegat de la firma.
Abans de la producció 3D, Athos ha d’escanejar els dos peus del client, és a dir, digitalitzar-los amb un escàner ortopèdic, encara que més endavant aquest pas es podrà fer també des d’una aplicació mòbil que permetrà prendre les mesures mitjançant la tècnica de la fotometria, és a dir, serà possible encarregar sabates a mida d’Athos des de qualsevol lloc del món. Un cop captades les dades del peu, Athos les transfereix a un software propi que han desenvolupat i patentat els darrers dos anys i que és el que dissenya el peu de gat perfectament ajustat. Aquesta informació és la que es proporciona a HP per imprimir cada peça personalitzada.
El material que es fa servir per fabricar el gat a les impressores d’HP és una pols de poliuretà termoplàstic (TPU) subministrat per Basf. A aquest cos, Athos afegeix posteriorment els cordons i una sola vulcanitzada per assegurar l’adherència. Segons Romina Milesi, els clients potencials són “escaladors innovadors” que aposten per adoptar la màxima tecnologia i també usuaris que tenen problemes d’adaptabilitat amb els productes de les marques convencionals, per exemple, per tenir un peu esquerre molt diferent del dret. “El 80% de les persones tenen el peu esquerre més llarg que el dret”, assegura Athos, que afegeix que no portar el calçat adequat “pot comportar múltiples lesions i problemes crònics”.
Milesi destaca que “és la primera vegada que es fabriquen peus de gat amb tecnologia 3D”, un sistema que, com a startup, els aporta rapidesa, un potencial de disseny il·limitat i una inversió en capex reduïda. Les impressores 3D que HP té al DFactory poden produir fins a 9 parells alhora, en un cicle que es prolonga al voltant de dotze hores. Per acoblar les soles i preparar les expedicions, a finals d’any Athos preveu posar en marxa un taller propi.
Athos té la seu al Poblenou i, actualment, a més dels quatre socis, ja dona feina a set persones. “Fins ara ens hem finançat amb recursos propis, però acabem d’obrir una ronda de finançament de 250.000 euros que volem tancar com més aviat millor”, avancen Taixés i Milesi. L’objectiu és disposar de recursos per finançar el creixement, ampliar l’equip i poder desenvolupar l’aplicació mòbil que permetrà “deslocalitzar i internacionalitzar” la marca, ja que els clients no hauran d’anar físicament a les instal·lacions per escanejar-se els peus. “També millorarem el nostre software, que ja tenim patentat, perquè és el que genera valor”, afegeixen tots dos socis. El repte és poder llançar l’app per Nadal del 2024.
Athos està donant a conèixer el seu producte entre les federacions d’escalada, a botigues especialitzades del sector i també als rocòdroms on es practica escalada indoor, una modalitat que ha experimentat un fort auge a les grans ciutats. “Vivim un autèntic boom de l’escalada indoor des de fa dos anys, fet que ens proporciona un nou target de clients a qui dirigir-nos”, conclou Taixés.
Recentment, els socis d’Athos també han visitat el campus d’HP a Sant Cugat amb l’objectiu d’oferir als treballadors del centre aficionats a l’escalada la possibilitat d’adquirir uns gats personalitzats i fabricats amb la tecnologia desenvolupada per la seva empresa. Sant Cugat acull el centre mundial d’HP en desenvolupament d’impressores 3D per a usos industrials, tant en modalitat d’impressió en plàstic com en metall. A més, al complex català també hi ha assentada la divisió global d’impressores de gran format, el negoci que tradicionalment ha estat la punta de llança de les instal·lacions.