El número de matriculacions de caravanes s'ha incrementat un 347% en els darrers cinc anys i la facturació va superar els 477 M€ el 2017. "El sector travessa un moment dolç després d'anys de recessió", explica Ramón Nuez, President del Saló Internacional del Caravaning de Barcelona
[dropcap letter=”E”]
l sector del caravaning s’ha consolidat a Espanya i comença a aproximar-se lleugerament a mercats internacionals tan importants com el francès, l’alemany o l’holandès. Així es desprèn de l’últim informe que ha realitzat l’Associació Espanyola de la Indústria i el Comerç del Caravaning (ASEICAR). El mateix estudi indica que el creixement anual del sector en els pròxims cinc anys podria superar el 30%. Prova d’aquesta tendència alcista és que el número de matriculacions d’aquests tipus de vehicles en els darrers cinc anys s’ha incrementat un 347% i la facturació anual del sector el 2017 va superar els 477 milions d’euros.
MARQUES CLÀSSIQUES I ADAPTACIONS D’AQUÍ
Dins d’aquesta modalitat, s’hi troben marques clàssiques com les alemanyes Westfalia i Volkswagen, que fa més de cinquanta anys que es van aliar per crear vehicles-habitatge. Però actualment marques com Nissan s’han sumat a la moda i adapten les seves versions de furgoneta Evalia i Combi de la mà de Bram Tecnologies -empresa ubicada a Gironella (Barcelona)- per fabricar campers amb sostre elevador, porta bicis i, fins i tot, placa solar de 140 watts i tendal lateral.
A fora, des de fa anys que hi ha marques reconegudes que s’han aliat amb altres marques de transport com Fiat, Ford o Citroën, per crear autèntiques motorhomes amb totes les comoditats. És el cas de Pössl o Karmann. A casa nostra hi trobem companyies com cat|van|go, Camper Diem o Bivac, que adapten models de furgoneta a la carta per tots els gustos i necessitats.
No tot es tracta de compra: els vehicles com autocaravanes o campers destinats al lloguer tenen també una tendència alcista. A Catalunya hi ha empreses que lloguen campers com el model Wolkswagen Ocean T6 o el California Beach per 250 euros el cap de setmana
L’IKEA DE LES CAMPERS
Però el sector de les furgonetes adaptades va molt més enllà de la camperització. Al seu voltant, s’hi han creat propostes tan interessants com Nest by egoé, la proposta creada al 2016 per una marca de la República Txeca que al més pur estil Ikea crea mòduls desmuntables que inclouen un llit plegable, un mòdul d’aigua, un mòdul de cocció, nevera, una taula plegable i una bossa portaequipatges per furgonetes comunes com la Renault Trafic, la Volkswagen Multivan o la Renault Kangoo. El kits, segons el model de furgoneta i els mòduls inclosos, poden costar entre 2.100 i 3.600 euros. Des de les empreses que ho comercialitzen a Catalunya, com Dream Fontanilles o Blacklabeltrade, garanteixen un termini d’entrega entre 6 i 8 setmanes. “És un molt bona opció per poder tenir de forma ràpida una furgoneta de treball entre setmana i el cap de setmana adaptar aquesta mateixa furgoneta i que et serveixi per viatjar”, expliquen des de Dream Fontanilles. “A més, el mòdul es plega fins a una quarta part, la qual cosa et permet guardar-lo perfectament quan no s’utilitza”.
En un altre nivell més bàsic, Solovan, empresa que es troba al peus del Montseny, fabriquen, entre altres, matalassos exclusivament per a furgonetes de diferents grossors, mides, colors i número de plecs. Els preus oscil·len entre els 200 i els 250 euros. Amb un matalàs, doncs, ja es pot considerar que tenim una furgo camperitzada.
COMPRA I LLOGUER GENERAL
Malgrat el que pugui semblar, de campers n’hi ha de molts preus en funció de les facilitats i les instal·lacions que ofereixen, però totalment equipades i acabades, de mitjana costen entre 40.000 i 55.000 euros. Per aquest preu es poden trobar també autocaravanes tradicionals, amb més capacitat però possiblement no tan fàcils d’aparcar a qualsevol lloc. Les caravanes clàssiques (aquelles que es remolquen i no tenen la part de vehicle automòbil) continuen, en canvi, retrocedint en vendes, com indiquen des d’ASEICAR.
Però no tot es tracta de compra, i els vehicles com autocaravanes o campers destinats al lloguer tenen també una tendència alcista. A Catalunya, per exemple, empreses com Vantrip, lloguen campers com el model Wolkswagen Ocean T6 o el California Beach per 250 euros el cap de setmana.
Amb les dades a la mà, doncs, es pot dir que les tendències de vacances estan canviant i que destaca una clara aposta per gaudir de la naturalesa sense horaris ni reserves prèvies. Potser podem dir que el caravaning ja és un estil de vida. En donen fe comptes d’Instagram com Vanlife Diaries, Van Clan o Van Life District, entre moltíssimes altres, que compten amb milers de seguidors.
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…
L'Ajuntament i la Generalitat acorden també accelerar la prolongació de l'L4 entre La Pau i…
La plataforma disposa d'eines per reduir les gestions que duen a terme els professionals, com…
L'experiència es renova enguany amb un recorregut immersiu que podrà visitar-se fins el 12 de…