La humanitat necessitaria anualment 1,75 planetes com la Terra per satisfer l’actual demanda de recursos naturals. D’aquesta manera, mantenir el ritme de consum que ara impera en el món implica comprometre el futur de les properes generacions, ja que s’estan esgotant reserves que corresponen a les societats del demà. “Això no és sostenible” i, per revertir-ho, les empreses estan cridades a exercir un rol fonamental, com ha assegurat la sòcia de Miura Partners Esther Sarsa. “Les empreses i també els consumidors poden treballar per canviar-ho”, ha proclamat al costat de la directora de B Lab i del moviment B Corp a Espanya, Belén Viloria, en una nova sessió del cicle The New Barcelona – Moments Estel·lars, organitzat per The New Barcelona Post amb la col·laboració de CASA SEAT, Barcelona Global, Must Media Group i Giny Barcelona.
Davant un incert futur sostenible ple d’interrogants, les Nacions Unides van acordar el 2015 fixar un rumb conjunt mitjançant l’Agenda 2030 dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), com ha recordat Sarsa. Des de llavors, el calendari ha anat avançant, i també els Estats i les empreses, però no al mateix ritme. A sis anys del deadline, “de cara a 2030 es projecta actualment que aconseguirem un 15% del que ens vam comprometre com a humanitat”, ha il·lustrat la sòcia en Sostenibilitat de Miura, en una sessió conduïda pel periodista i professor de la UPF-BSM Toni Aira, sota el títol Del propòsit a l’acció. El rol fonamental de l’empresa per a un futur sostenible.
La també membre de Women Action Sustainability i assessora a Roots for Sustainability i Ship2B ha llançat la seva recepta davant aquesta situació: “L’empresa exerceix un rol fonamental, però la solució és sistèmica: tots estem relacionats, tant entitats públiques com privades, com la ciutadania. Tots tenim alguna cosa a dir”, i tothom pot contribuir per fer un esprint final per apropar situar els ODS més a prop.
De cara a 2030, es projecta que s’assolirà un 15% del que es va establir a l’Agenda 2030 dels ODS, i les empreses i consumidors estan cridats a eixamplar aquesta previsió
I quin paper pot jugar la ciutadania? “Els convidem a reescriure la història amb nosaltres, a consumir d’una altra manera, a llegir què fa una empresa i com ho fa a l’hora de consumir el seu producte”, ha destacat la directora del moviment B Corp a Espanya. Per facilitar aquesta tasca al consumidor, B Corp va desenvolupar fa dues dècades un sistema per certificar que una empresa treballa complint uns estàndards i pràctiques que generen un impacte positiu en vessants com el medi ambient, la comunitat, els treballadors i la seva governança. Així, B Lab va establir aquests estàndards amb l’objectiu “d’utilitzar la força de les empreses per fer les coses millor i transformar el sistema econòmic en un més just, més inclusiu i més regeneratiu”.
Concretats en 200 indicadors, el compliment d’aquests estàndards de B Corp certifica que una empresa fa passos per transformar la societat en positiu. Nascut fa 20 anys als Estats Units i establert a Espanya des de Barcelona fa una dècada, el moviment B Corp compte ara a escala global amb 8.500 companyies a 160 països. En conjunt, les empreses formen part de prop de 170 indústries diferents, i inclouen actors de totes les mides, que a Espanya es distribueixen en un 70% de pimes i un 30% de grans empreses.
Moltes de les companyies que formen part d’aquest moviment sense ànim de lucre aconsegueixen ser certificades com a B Corp després d’un procés desenvolupat “a passets petits” dins d’un un “procés de no retorn”, que comença autoavaluant el compliment dels requisits del B Lab i sotmetent-se a la verificació d’un analista extern. No obstant això, “pot haver-hi moltes empreses que siguin B Corp i no ho sàpiguen”, portant en el seu ADN les pràctiques d’una B que fa referència als beneficis que genera una empresa, més enllà dels econòmics.
“La certificació és la finestra d’entrada i, una vegada assolida, duem a terme accions conjuntes per empènyer l’acció de les empreses”, ha ressaltat Viloria, que ha il·lustrat aquesta acció en avanços com la “fita” aconseguida a Espanya per crear la figura de les societats de benefici i interès comú (Sbic). “Són empreses amb propòsit, que compleixen amb els nostres requisits i que tenen com a objectiu l’impuls de l’impacte positiu social i mediambiental”, ha remarcat Viloria, que ha assegurat que les empreses B Corp incrementen els seus ingressos un 30% i retenen millor el talent.
A més de talent i ingressos, aquestes empreses amb propòsit requereixen altres elements per créixer, especialment el finançament. I aquí és on entren actors com Miura Partners. “Invertim en empreses que estan fent les coses bé, que tinguin un propòsit i que generin un impacte positiu”; en definitiva, empreses impulsades per donar resposta a un problema social o mediambiental, segons Sarsa.
La directora executiva de B Lab a Espanya assegura que les empreses certificades com B Corp incrementen els seus ingressos un 30% i retenen millor el talent
L’objectiu no és només aportar recursos econòmics, sinó també coneixement de l’àmbit de la sostenibilitat, per contribuir al creixement de projectes d’impacte. “Ajudem les empreses i les ajudem a créixer”, posant l’accent no només en el seu propòsit, sinó també en els mètodes i el procés per aconseguir-lo. La firma de capital privat ho fa enclavada en un ecosistema barceloní replet de startups i companyies amb potencial de generar un impacte sostenible positiu, “empreses amb projecció que creuen en la transformació”.
I Miura no encara aquesta tasca en solitari: “En deu anys ha crescut de manera exponencial la quantitat de diners que s’ha destinat a la inversió d’impacte”, ha manifestat Sarsa. I del balanç dels últims anys, als reptes dels pròxims: “El major repte és passar de la verticalitat a l’horitzontalitat”, ha avisat Viloria. En aquest sentit, ha sostingut que el compromís que adquireixen les empreses amb elles mateixes mitjançant la responsabilitat social corporativa (RSC) és positiu, “però és un pegat” i no la solució definitiva davant el canvi que demanda un futur més sostenible.
Davant aquest canvi, la també directora executiva de B Lab Spain ha situat un altre gran repte: deixar de concebre aquesta transformació com un element vinculat a una determinada àrea, i passar a veure’l de manera global: “És necessari adonar-nos que tot el que fem influeix”. Per aquest motiu, “cal enfocar totes les decisions en la mateixa direcció”: aquella que permet avançar cap a un futur més sostenible tant socialment com mediambientalment.