Si la pandèmia ho permet, Barcelona tornarà a celebrar l’abril de 2021 una nova edició del Barcelona Open Banc Sabadell – Trofeu Conde de Godó, el principal esdeveniment esportiu i social no vinculat al futbol que se celebra a la capital catalana. El confinament de la passada primavera va obligar a suspendre el torneig de 2020, que era l’últim que tenia signat per contracte el banc presidit per Josep Oliu.
Després d’encaixar el cop de la cancel·lació, la junta directiva de Reial Club de Tennis Barcelona (RCTB), presidida per Josep Jordi Cambra, es va posar ràpidament a preparar el torneig de 2021. Un dels principals reptes era renovar el contracte de patrocini amb Sabadell en un entorn de màxima incertesa i en ple enfonsament del negoci mundial de l’esponsorització d’esdeveniments esportius. Tot i que el banc tenia un dret preferent per renovar el patrocini del Godó, el club va sondejar alternatives, però al final ha tornat a rebre la confiança de l’entitat financera, que seguirà donant suport al torneig, com a mínim, un any més.
Segons ha pogut saber The New Barcelona Post, a finals de la setmana passada, coincidint amb uns dies de màxima intensitat al banc per les frustrades negociacions de fusió amb BBVA, Sabadell i el Club de Tennis Barcelona van signar una pròrroga del contracte de patrocini per un any, encara que res impedeix que l’acord pugui ampliar-se més enllà de 2021 si la indústria de l’esport aconsegueix recuperar la normalitat.
Encara que ni Banc Sabadell ni el club han volgut fer declaracions, les múltiples fonts consultades asseguren que la pròrroga s’ha efectuat amb les mateixes condicions econòmiques que el contracte fins ara vigent, és a dir, no hi ha hagut una negociació a la baixa de l’import del patrocini, tot i que ara per ara es desconeixen les condicions amb les quals es podrà celebrar l’esdeveniment. “El banc ha signat una pròrroga incondicional, sense saber què passarà el 2021, és pràcticament un xec en blanc amb l’objectiu d’assegurar la continuïtat d’un torneig que és molt important per a la ciutat de Barcelona”, afirma una de les fonts consultades.
Han estat en primera línia de la negociació el conseller delegat del Godó i vicepresident primer de club, Xavier Pujol, el mateix president Cambra i un altre dels membres de la junta directiva, José Cuevas, alt directiu de Banca March, que és el tresorer del tenis. “Fora del futbol o de la Fórmula 1 a Montmeló, a Barcelona només li queda el Godó, no hi ha res més”, expliquen fonts pròximes a la junta per posar en valor la importància d’haver assegurat econòmicament l’edició de 2021.
Es calcula que a conseqüència de la covid-19, la inversió mundial en patrocini esportiu podria desplomar-se un 40% aquest any, fins a 28.900 milions de dòlars, enfront dels més de 46.000 milions de 2019, segons càlculs de la firma Two Circles. El sector financer, tradicionalment el que més inverteix en esports, serà el que més s’estrenyi el cinturó, amb una retallada de la inversió estimada del 45%.
L’acord per a la pròrroga de Sabadell s’ha dilatat en el temps perquè, en paral·lel, la junta directiva del Reial Club de Tennis Barcelona ha hagut de lidiar amb un conflicte amb el grup IMG, l’empresa que s’ha encarregat de l’organització del Godó durant més de 30 anys. A finals de 2019, la junta guanyadora de les últimes eleccions va decidir adjudicar a l’agència barcelonina Tennium la gestió del torneig entre 2021 i 2023. El Godó de 2020, per tant, era l’últim que havia d’haver organitzat IMG. Aquesta multinacional de màrqueting esportiu, però, va fer valer una clàusula del seu contracte que li permetia perllongar per un any de forma automàtica l’explotació de l’esdeveniment per circumstàncies excepcionals, com va ser la suspensió del torneig per la covid-19. Si el club decidia obviar aquesta clàusula i col·locar igualment a Tennium al front del Godó el 2021 només tenia dues solucions: indemnitzar IMG o acudir als tribunals. S’ha optat per la primera via, és a dir, per arribar a un acord econòmic amistós que podria haver-se tancat dies abans de rubricar el contracte amb Sabadell.
Tennium, per tant, s’estrenarà l’any que ve al Godó i una de les seves principals missions serà, precisament, renovar els principals contractes de patrocini del torneig, sigui amb Sabadell o amb nous operadors. A més del banc, són espònsors del Godó l’Ajuntament de Barcelona, Emirates, Peugeot, Estrella Damm i, en un nivell inferior, la Generalitat, Dunlop, Lacoste, Mapfre i La Vanguardia.
Banc Sabadell és el patrocinador principal de la competició des de 2008, per la qual cosa el próxim 2021 acumularà 14 anys de vinculació amb una competició que transcendeix el pla esportiu i es converteix any rere any en un important esdeveniment econòmic i social gràcies a la vida paral·lela als partits dels jugadors que es realitza en els estands del village i en el seu concorregut restaurant. L’entitat li ha tret partit al torneig perquè durant bona part d’aquests anys de patrocini la seva imatge de marca ha estat associada a la de Rafa Nadal, la gran estrella del Godó, amb onze victòries.
Abans de Sabadell, el torneig l’havia esponsoritzat Seat —durant dotze anys— i, prèviament, Renault i dues marques de tabac, Winston i Marlboro,una cosa avui impensable.
Objectiu: més projecció internacional
Els nous organitzadors del Godó i la junta directiva liderada per Cambra hauran de combinar l’adaptació del torneig a un entorn postpandèmia amb el seu objectiu inicial de donar un fort impuls a l’esdeveniment esportiu, al qual volen dotar d’una major projecció internacional. En aquest sentit, el passat mes d’octubre el club va anunciar que el Barcelona Open Banc Sabadell formarà part del Roland Garros Pro Series, una iniciativa que permet vincular el Grand Slam parisenc amb els millors tornejos sobre terra batuda que hi ha al món.
L’edició de 2021, la número 68, està previst que se celebri entre el 17 i el 25 d’abril, segons el calendari inicial que fa servir l’ATP. Segons la publicació especialitzada 2Playbook, el Barcelona Open Banc Sabadell ha manejat històricament un pressupost d’entre set milions i deu milions d’euros per edició, amb un marge de benefici que es repartia entre el club i la companyia encarregada de la gestió.