Uns 850 representants d’aeroports de tot el món es donen cita aquesta setmana al Palau de Congressos de Fira Montjuïc amb motiu de l’assemblea anual del Consell Internacional d’Aeroports (WAGA per les seves sigles en anglès), la reunió més important del sector aeroportuari i aeronàutic malgrat tenir unes dimensions limitades. Les conferències i xerrades sobre el futur de l’aviació a l’auditori es barregen amb la setantena d’estands que ocupen la planta baixa.
Com a la resta de congressos que acull la ciutat, s’exposen algunes de les últimes novetats del sector, siguin escales mecàniques modernes o sistemes per fer-se amb un trolley per a les maletes com s’agafa un carret al supermercat. Aquest últim exemple el lidera una empresa amb participació espanyola, de les poques nacionals que són presents en aquesta edició de la WAGA. Es tracta d’APS International, en la qual s’integra la salmantina Global Exchange, líder mundial dedicat a l’intercanvi de divises. La companyia ha creat un sistema per gestionar els carros que ja aplica a aeroports de República Dominicana, Costa Rica, Turquia, Colòmbia i el Marroc, on s’ha externalitzat aquest servei i els viatgers han de pagar o deixar un dipòsit.
Un dels estands més destacats és el del grup de restauració Areas, l’única empresa catalana de la trobada, a qui la WAGA li està servint per aprofitar per veure’s i tenir reunions amb representants del sector, seduïts pel pernil i el vi que ofereixen en el seu expositor. Després de quedar-se amb el gruix de l’oferta de restauració a Barajas, la companyia detecta com agafen força altres línies de negoci com els establiments a estacions de tren —té presència a Sants, Atocha, Chamartín i València Joaquín Sorolla—, i mercats com l’estatunidenc, on opera a tres autopistes —acaba de guanyar una nova, la de West Virginia— i 10 aeroports, a l’espera que es resolguin els concursos en alguns dels seus principals hubs. Amb 20.000 restaurants repartits a 10 països i una plantilla global de 20.000 treballadors, l’empresa liderada per Óscar Vela espera superar aquest any els ingressos prepandèmics, que es van situar en els 1.900 milions d’euros l’any 2019.
Al Palau de Congressos de Fira de Barcelona, també hi ha un sistema de làsers per mesurar els usuaris que hi ha en un aeroport de manera anònima, amb la possibilitat de saber on es troben, com es mouen i com utilitzen els serveis, amb l’objectiu de millorar l’operativa i la seguretat. El presenta la francesa Outsight, amb un espanyol com a president fundador, Raul Bravo, i amb seu a Alacant, a més dels Estats Units, el Regne Unit, Bèlgica i Hong Kong. De moment, el seu sistema es prova als aeroports parisencs de Charles de Gaulle i Orly.
Altres companyies que participen en la trobada són Exolum, l’antiga Compañía Logística de Hidrocarburos (CLH), dedicada a l’emmagatzematge, el transport i la posada a bord del combustible, i Gesnaer, amb el focus posat a desenvolupar projectes d’enginyeria i arquitectura per a aeroports, amb Aena com a principal client. Amb seu a Madrid i oficines a Barcelona, també està treballant en propostes innovadores, com una torre de control aeri en remot, provant-la ja a Menorca, i un sistema de compartiments on anar a buscar les maletes quan s’arriba al destí, evitant així pensar que algú se l’emportarà.
Rècord d’assistents a Barcelona
Des del dilluns fins al dimecres, els assistents a la WAGA han pogut conèixer les novetats que es presenten en els estands, així com escoltar les preocupacions del sector, com la regulació i les taxes aeroportuàries. “Esdeveniments com aquest potencien la projecció internacional de Barcelona”, sosté el president i conseller delegat d’Aena, Maurici Lucena. En aquest sentit, el director general del Consell Internacional d’Aeroports (ACI) a Europa, Olivier Jankovec, afegeix que van triar la capital catalana perquè és “una ciutat global molt atractiva”, sabent que els potencials congressistes a qui volien atreure no posarien pegues a passar uns dies aquí. De fet, els organitzadors preveuen batre un rècord d’assistència aquest any. L’ACI està formada per 712 membres que operen en uns 2.000 aeroports de 171 països. Es reuneix cada any, però visitant una regió diferent. El seu últim pas per Europa va ser fa cinc anys, fent parada a Brussel·les.
Així mateix, Lucena ha aprofitat la trobada per reclamar un acord institucional per ampliar El Prat, després del rebuig que es va produir fa dos anys pel seu impacte mediambiental i sobre la pressió turística. “El principal objectiu continua sent intentar convèncer a Barcelona, Catalunya i la societat espanyola que és molt important arribar a un acord institucional amb la Generalitat que permeti a Aena ampliar l’Aeroport de Barcelona, ja que estem convençuts que el valor que aportarà és molt rellevant”, exposa. Lucena ha trobat com a aliats als representants de l’ACI. “La connectivitat és un factor clau per posicionar-se en el mapa i l’aeroport, tal com està ara, té limitacions”, defensa Jankovec, reconeixent que s’ha de valorar l’impacte mediambiental que pot suposar, però sense oblidar l’avantatge competitiu que s’aconseguirà respecte a altres destins si s’amplia.