La galeria fotogràfica FotoNostrum és el resultat de molts anys dedicats a la promoció d’un art que cada vegada està agafant més pes a la ciutat. El seu fundador i conseller delegat, Julio Hirsch-Hardy, va arribar a aquest món després d’una carrera centrada en els negocis, com a directiu al Correo Argentino i City Bank, i com a emprenedor d’una empresa tecnològica del sector de l’automoció. Arribada la crisi econòmica, que va implicar tancar la companyia que havia fundat a Màlaga, va començar a dedicar-se a la fotografia organitzant mostres itinerants a partir de 2010, sota el títol de Biennal de Fotografia Artística i Documental i passant per Madrid, Buenos Aires, Màlaga i Berlín. Va acabar triant la capital catalana com a seu permanent. “Em va agradar Barcelona i em va semblar que no tenia una oferta expositiva prou gran sent la ciutat que és, amb el bagatge i la història cultural que té”, explica Hirsch-Hardy.
Va ser l’any 2018 quan es va organitzar per primera vegada a la capital catalana la biennal impulsada per Hirsch-Hardy, que ja en portava cinc repartides per altres ciutats europees i la seva Argentina natal. L’espai triat va ser la Nau Bostik, a la Sagrera. En aquell moment, la ciutat només tenia Foto Colectania —després va arribar el centre de fotografia KBr de la fundació Mapfre—, i Hirsch-Hardy va veure una oportunitat d’ampliar l’oferta. L’empresari es va posar a buscar i va trobar un local de 1.000 metres quadrats i de dues plantes al carrer Diputació, molt a prop del Parc Joan Miró, que havia estat un dipòsit de sanitaris Roca i estava abandonat des de feia anys. Així va néixer FotoNostrum.
Vist amb perspectiva, març de 2020 no va ser un bon moment per a les inauguracions. El nou espai expositiu de la ciutat va obrir portes el dia 4 d’aquest mes, amb la sisena edició de la Biennal de Fotografia Artística i Documental. “La meva idea era tenir un espai permanent per a la biennal i crear un centre de primer nivell d’exposicions fotogràfiques”, relata. Amb una gran mostra col·lectiva, el recentment estrenat espai va haver de baixar la persiana en menys de deu dies. La pandèmia va donar una treva aquell mateix estiu i van poder reobrir, però la tercera onada va obligar a tornar a tancar.
Un any i mig després, a finals de 2021, FotoNostrum va obrir de nou, ja definitivament, reeditant la biennal que s’havia vist truncada per la pandèmia i que havia tancat moltes de les obres exposades en la mateixa galeria durant mesos. Després, Hirsch-Hardy va arrencar amb el programa expositiu de la galeria amb una extensa mostra dedicada a Steve McCurry, mundialment conegut pel retrat de la nena afganesa. “Apostem per fer exposicions que mai s’hagin fet a Barcelona i portar artistes de primer nivell que no s’hagin vist”, exposa el fundador. També hi ha espai per a artistes emergents, generalment concentrats en la planta baixa del centre fotogràfic.
La recepció que va tenir McCurry els va donar la raó, amb unes 17.000 visites en només dos mesos. “No es podia caminar pels passadissos”, recorda Hirsch-Hardy, “hi havia entre 300 i 400 persones a la sala, fins i tot va haver-hi dies amb 800”. FotoNostrum, que ha suposat una inversió d’uns 400.000 euros, combina la venda d’entrades, amb preus que van dels 5 als 11 euros, amb la venda de l’obra exposada, com si fos una galeria d’art. “És una aposta forta. Barcelona és encara una plaça difícil per vendre fotografia”, assenyala. Al feble posicionament de la capital catalana com a centre col·leccionista, se suma que es tracta d’un art en expansió i amb un mercat per desenvolupar.
La necessitat d’un festival de fotografia
A McCurry el van seguir Helmud Newton i Richard Avedon. La segona mostra, sobre el famós fotògraf estatunidenc de moda, s’ha estrenat mundialment a Barcelona i després es desplaçarà a altres ciutats. Això s’explica per factors com que Gideon Lewin, ajudant d’Avedon i encarregat de dissenyar la mostra, va ser el cap de Claude Picasso, fill de Pablo Picasso, i ha estat molt vinculat amb la ciutat. Fins i tot, Avedon va arribar a retratar a Claude, al costat de la seva germana Paloma.
A l’exposició de McCurry la van seguir les de dos fotògrafs mai exposats a la ciutat, Helmud Newton i Richard Avedon
“Hi ha una sèrie de relacions culturals que fan que Barcelona sigui un lloc únic i una marca amb un atractiu impressionant, però està desaprofitat”, remarca Hirsch-Hardy. El fundador de la galeria de l’Eixample creu que la ciutat ha de potenciar més la fotografia si es vol convertir en un dels principals destins europeus dedicats a aquest art, tenint en compte que ara compta amb tres centres expositius. “Barcelona pot arribar a ser la capital de la fotografia si hi ha una voluntat privada i pública de crear una cosa que falta, un festival. PHotoESPAÑA a Madrid ha creat un entorn molt fort i ha penetrat internacionalment amb exposicions d’alt nivell. Barcelona deu ser de les poques ciutats turístiques tan grans que no té un festival”, lamenta.
Es poden donar els ingredients per aconseguir-ho, confia Hirsch-Hardy, però encara falta. Ell va tenir un projecte per fer-ho de la mà de la Unió pel Mediterrani, però la pandèmia el va dificultar. De moment, FotoNostrum inaugurarà la setmana que ve la setena Biennal de Fotografia Artística i Documental, ja assentada permanentment a la ciutat, amb un desplegament que vol deixar enrere els anys complicats que l’han precedit. Així, sumarà més de 1.500 obres de gairebé 400 fotògrafs de tot el món. La magnitud de la mostra ha estat tan gran, que han optat per dividir-la en dues parts. La primera anirà del 13 al 30 d’octubre i la segona del 9 al 27 de novembre. S’espera que el dia d’inauguració més de 120 fotògrafs es desplacin a la capital catalana, atrets pel magnetisme que encara desperta.