La Punyalada

Barcelona està bruta?

La percepció de la falta de netedat als carrers està creixent de forma alarmant a Barcelona. Sense ser una ciutat bruta, la innovació tecnològica i l’enginy podria fer-la encara molt més neta i vivible.

L’esport predilecte dels barcelonins és queixar-nos. De fa mesos, el tema que monopolitza la xarrera indignada de cafès amb llet i didalets d’orujo és la manca de neteja a la ciutat. Si fem cas al principal indicador de l’esperit barceloní, el sacrosant Baròmetre municipal (en aquest cas, del desembre passat), la neteja és el segon problema que preocupa els conciutadans amb un 11,8 (la inseguretat guanya la partida dels greuges amb un 20,8), molt per sobre de l’accés a l’habitatge (6,5), la gestió política municipal (5,6), i l’atur i les condicions laborals (5,5). Que la neteja amoïna el veïnat es veu encara més en la comparativa de les xifres que van del 2019 al 2021; el percentatge creix del 3,6 fins a arribar a l’esmentat 11,8. Però tampoc cal empatxar-se de números; n’hi ha prou, com deia, amb parar l’orella al clam d’una terrassa per notar que, per molta gent, Barcelona s’està posant guarra.

Barcelona és una ciutat bruta? Com sempre passa amb aquestes discussions bizantines, depèn de les ulleres existencials amb les què la miris i d’on hagis viscut. Servidor ha passejat manta vegada per Manhattan entre tones de brossa i sortejant unes rates de la mida d’un gat que posen els pèls de gallina (de fet, quan presento la meva adorada Barcino a un compatriota novaiorquès, fins i tot quan som al metro, de les primeres coses que n’admiren és la netedat). Però també he trescat per Copenhagen i les impol·lutament civils urbs del nord enllà, unes ciutats que, de tan higienitzades com estan, no tenen ni gent al carrer, esdevenint quasi postals fantasmagòriques. En termes generals, i que em perdonin els exaltats que practiquen l’esport diari de posar-se l’alcaldessa a la boca per insultar-la, diria que equiparar Barcelona a una ciutat bruta és objectivament desproporcionat i injust.

Dit això, la percepció d’un deteriorament dels carrers barcelonins degut a la presència de la brossa resulta preocupant… sobretot quan podria ésser evitable! En barris de carrers estrets i congestionats com els de Ciutat Vella, on tinc l’alegria de viure, la presència de la brossa resulta especialment dolorosa i encara fa més mal d’ulls si pensem que el Gòtic, ens agradi o no, és un dels espais on la turistada planetària es dirigeix per admirar la nostra ciutat. A servidor també li fa nosa veure les papereres de la plaça Sant Felip Neri o del carrer Salomó ben Adret curulles de merda (i sí, he de confessar que sovint les bosses de brossa que les emboteixen també són meves), però la cosa, insisteixo, és encara més dolorosa per innecessària i l’actual tecnologia té eines per esmenar l’acumulació de brutícia amb una capacitat d’innovació que tampoc exigiria l’expertesa dels cervells de la NASA.

Segons el baròmetre municipal, la neteja és el segon problema que més preocupa els barcelonins. ©TNBP

En un barri petit i estret on viu manta gent gran, és ben normal que a partir de les vuit del vespre els carrers comencin a acumular brossa i que tant els turistes com els habitants ens haguem d’empassar les instal·lacions de brutícia fins que els benemèrits escombriaires les recullen a mitjanit (la qual cosa ens assegura quatre hores de contemplar detritus). Tot això podria ser una visió del passat si els veïns disposéssim d’un sistema propi de contenidors exclusius amb accés QR que es poguessin guardar a les respectives porteries i una aplicació de tracking que ens avisés de l’arribada dels escombriaires per poder treure’ls al carrer tot just quan passessin. L’any 2022, quan la majoria de ciutadans tenim a casa sistemes automàtics de neteja i sabem a quants metres tenim el Glovo que ens du la manduca, saber el rastreig del servei de neteja no seria cap fita de ciència-ficció.

De fet, els nostres enginyers han desenvolupat tecnologies de transport, orientació i emmagatzematge a partir de les quals tot el que explico ho podrien fer màquines automatitzades que estalviarien als humans la costosa tasca de recollir la merda dels altres. Els tecnòfobs em diran que tot això ens robotitza la vida, elimina llocs de treball i que en comptes de fer-me el modernet podria moure el cul i llençar la brossa (degudament reciclada) als contenidors que tinc a 450 metres de casa. Admeto la crítica dels lectors, només faltaria, però responc que qualsevol avenç tecnològic implica una redistribució del mercat laboral, que la maquinària intel·ligent forma part de les nostres vides des del moment que duem un telèfon a la butxaca i que, en definitiva, aquest món sedentari i maquinitzat que ens espera és una realitat a la què ens haurem d’adaptar ens plagui o ens emprenyi.

L’actual tecnologia té eines per esmenar l’acumulació de brutícia amb una capacitat d’innovació que tampoc exigiria l’expertesa dels cervells de la NASA

No sé si Barcelona està bruta o no (i estic segur que els lectors respondran La Punyalada d’avui amb fotografies de carrers curulls de brossa); el que sí que sé del cert és que la innovació que sorgeix de la ciutat la pot fer més neta i vivible. I també, sense pensar que qualsevol temps futur és millor i creure cegament en les innovacions que han parit els Jobs o els Zuckerberg, que sempre serà millor que una màquina s’embruti amb les nostres deixalles que no pas tenir una colla d’éssers humans ajupint-se per recol·lectar-nos les restes del sopar.

És freqüent trobar-se escombraries fora del contenidor, com demostra aquesta imatge presa aquest divendres a la Ronda Sant Pau. ©TNBP
Compartir
Publicado por
Bernat Dedéu

Artículos recientes

  • El Bar del Post

Alba Pujals: El plaer de la cocció a foc lent

“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…

23 de novembre de 2024
  • Professionals

Munich: volar alt tocant de peus a terra

Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

L’antiga planta de Nissan a la Zona Franca torna a l’activitat amb la producció dels primers cotxes Ebro

La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Cupra negocia la seva entrada als Estats Units per a 2030 amb el grup Penske

La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…

22 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Els ferris de la terminal Grimaldi podran connectar-se a l’electricitat al gener

El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…

22 de novembre de 2024
  • Opinió

Història d’un concert accidentat

Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…

22 de novembre de 2024