Bus Nàutic
Alsa és l'operador del nou servei de bus nàutic. © Maria Asmarat/ACN

Barcelona estrena l’autobús que navega

El servei, operat per l'empresa Alsa, navegarà 12 hores al dia entre Colom i els ‘tinglados’ al costat de les drassanes MB92, l'hotel W i Marina Vela

Des d’avui, Barcelona té un nou sistema de transport públic. No circula pels carrers de la ciutat ni tampoc ho fa sobre rails o fent us de cables de tracció. La novetat és que el servei és aquàtic i es mou per l’interior del port. Es tracta del Bus Nàutic, un servei que dimecres es va presentar en públic i que, a partir d’aquest dijous, inicia els seus serveis regulars entre dos molls: el de Drassanes, als peus del monument a Colom, i el de Llevant, atracant entre la drassana MB92 i la Fundació Barcelona Capital Nàutica.

Unir diferents punts del port amb un servei regular ha estat un projecte recurrent. El bus nàutic, plantejat amb diferents denominacions i filosofies, ha estat en els plans de l’autoritat portuària en les darreres dècades amb diferents etapes i recorreguts que mai no van arribar a cristal·litzar.

Uns antecedents ja molt llunyans d’un servei similar estaria a l’origen del servei de Las Golondrinas, avui 100% dedicades a passejos turístics per a locals i visitants. En els seus primers temps, els seus petits vapors unien el Portal de la Pau amb els banys de Sant Sebastià, navegant pràcticament en línia recta des de Colom fins a la platja.

En una segona fase, ja més propera en el temps, tot i que estaríem parlant del segle passat, Las Golondrinas arribaven al final de l’escullera, on va haver-hi un far que va acabar substituït pel Porta Coeli, un restaurant i terrassa que formen part d’una manera d’entendre l’oci i la relació de la ciutat amb el mar a una Barcelona ja desapareguda.

Els temps canvien

Aquell port era molt diferent de l’actual. Llevat de comptadíssimes excepcions no estava tan obert a la ciutat i un moll d’Espanya totalment envoltat d’embarcacions d’esbarjo, espai per a l’oci i per on passejar, era aleshores impensable. Els Jocs del 1992 van consolidar la primera obertura gràcies al Moll de la Fusta i el Port Vell va aconseguir ser un gran centre d’atracció.

Com qualsevol projecte ambiciós, el d’un Port Vell obrint-se a la ciutat ha passat per diferents fases de brillantor. Ara, la celebració d’un esdeveniment del pes de la Copa de l’Amèrica ha estat un excel·lent argument per accelerar alguns projectes adormits o amb dates d’execució molt més llunyanes, dels quals ja hem parlat amb freqüència al The New Barcelona Post: l’àrea de la bocana nord, els nous passejos de l’escullera, la conversió del Maremàgnum o la recuperació dels tinglados, entre d’altres.

Bus Nàutic Alsa
El bus nàutic, plantejat amb diferents denominacions i filosofies, ha estat en els plans de l’autoritat portuària en les darreres dècades. © Maria Asmarat/ACN

El bus que navega 

Un dels molts projectes en què la històrica regata ha servit perquè el port posés fil a l’agulla ha estat el bus nàutic, per a la qual cosa es va convocar un concurs al que es van presentar tres candidates, com recordava dimecres Francisco Iglesias, conseller delegat d’Alsa, l’empresa guanyadora, que va reconèixer davant de l’alcalde de Barcelona i el president del port que les dues competidores eren molt bones “tot i que nosaltres vam presentar la millor oferta tècnica i econòmica”, va postil·lar el directiu de la centenària empresa de mobilitat d’origen asturià.

I és que Alsa arrenca aquest servei a Barcelona amb dos catamarans de zero emissions, ja que són 100% elèctrics i funcionen amb energia solar i connexió elèctrica. Les plaques instal·lades a les cobertes dels dos vaixells generen el 40% del seu consum. Els vaixells porten els noms d’Ecocat Dos i Ecocat Tres. I malgrat el seu nom no són embarcacions bessones. Una té 11,90 metres d’eslora i una capacitat per a 56 passatgers en un únic pont, mentre que l’altra té 14,70 metres i pot acomodar 84 passatgers en dos ponts, amb el superior a l’aire lliure.

Tots dos catamarans van ser construïts per Metaltec Naval, una drassana càntabra veïna de l’aeroport de Santander, per això la seva matrícula naval és la d’aquesta ciutat. Tots dos naveguen a una velocitat de creuer de cinc nusos, uns 9,20 quilòmetres per hora i tenen autonomia de vuit hores de servei ininterromput, unint els dos extrems de la línia en 10 minuts, passant pel costat de la base de l’equip Emirates Team New Zealand, el World Trade Center (WTC) i les drassanes Marina Barcelona 92.

Matrícula Santander Bus Nàutic
El Bus Nàutic amb matrícula de Santander. © theNBP

Estació marítima clàssica

Mentre que al Portal de la Pau el servei té una taquilla al costat de la botiga de productes de la Copa de l’Amèrica, el bus nàutic té una terminal pròpia al moll de Llevant. S’ha aprofitat un dels antics tinglados recuperats per convertir-la en una petita estació de passatge amb servei de bitllets i restauració. L’edifici, que per un dels costats dona al pantalà d’embarcament, per l’altre queda just davant del final del passeig Joan de Borbó, on hi ha els accessos a l’hotel W, Marina Vela, la base del Luna Rossa Prada, l’equip italià que participa a la Copa Amèrica, i al Barcelona Nautic Center, un gran centre de reparació de vaixells, que juntament amb MB92 acumula centenars de treballadors a la zona. Des de l’operadora del servei i el port també veuen totes aquestes persones que es desplacen per motius laborals a la zona com a clients potencials del servei.

Es preveu que tots els treballadors que es desplacen fins el moll de Llevant siguin clients del nou servei

El president del port, Lluis Salvadó va recordar que “el Port Vell rep més de 25 milions de visites anuals i només a l’àmbit de la Bocana Nord, on hi ha empreses com Marina Barcelona’92, l’hotel, Desigual, la fundació Norrsken o la Marina Vela, entre d’altres, treballen 3.400 persones al dia. Per això, aquest nou mitjà de transport donarà resposta a les necessitats de mobilitat de ciutadans i turistes i afavorirà el creixement de les activitats culturals, esportives i lúdiques relacionades amb el mar”.

Per la seva banda, el CEO d’Alsa, Francisco Iglesias, va assenyalar que “l’inici de les operacions del Bus Nàutic al Port de Barcelona suposa per a la seva empresa una gran satisfacció, ja que al projecte s’uneixen i donen la mà tres línies estratègiques a les que la companyia treballa intensament: la sostenibilitat, amb un servei 100% zero emissions, que a més ajuda a reduir la congestió; la multimodalitat, en aquest cas operant un servei de transport marítim; i finalment, la mobilitat turística, en què volem continuar creixent amb nous projectes”.

Parada Bus Nàutic
S’ha aprofitat un dels antics tinglados recuperats per convertir-la en una petita estació de passatge amb servei de bitllets i restauració.

Bitllets a menys de dos euros

El servei que arrenca avui estarà actiu durant 12 hores al dia amb freqüències de sortida entre 15 i 30 minuts. El bitllet senzill costarà 1,9€ amb la possibilitat de comprar bitllets d’anada i tornada. Per a passatgers més habituals existiran abonaments de 10 viatges i també per a dos i 30 dies, a més de diferents descomptes per a nens, joves i per a gent gran.