Barcelona necessita un nou model de mobilitat basat en la sostenibilitat i en la col·laboració publicoprivada. L'objectiu és assegurar la salut dels ciutadans amb uns menors nivells de contaminació però sense perjudicar el desenvolupament econòmic i l'accessibilitat, segons es desprèn del pla d'acció presentat per Barcelona Global, que demana la implantació d'un peatge urbà.
[dropcap letter=”E”]
El sector privat fa un pas al front per reivindicar a les administracions un gran pacte metropolità que garanteixi un model de mobilitat que sigui sostenible i que permeti el desenvolupament futur de la Gran Barcelona. L’objectiu és que empreses i institucions s’arremanguin juntes per convertir Barcelona en un gran laboratori urbà que sigui referència en el món i que estigui basat en l’ús intensiu de les noves tecnologies —com la nova connectivitat 5G i el big data— i en les inversions en transport públic. L’objectiu és aconseguir tenir una ciutat amb menys emissions, més intermodal i que combini el vehicle privat sostenible i connectat, amb el transport col·lectiu i els nous models de mobilitat personal i compartida.
“No ens podem permetre, com a ciutat, que aquest tema sigui objecte de polèmica política ni de dilació de les solucions llargament plantejades”, adverteix l’associació Barcelona Global en un informe en el qual han participat més de seixanta experts i empreses i institucions com Seat, FGC, Saba, Fundación Repsol, RACC, ISGlobal, Abertis i Renfe.
La principal reivindicació de Barcelona Global és el consens, la col·laboració publicoprivada i el compromís ferm de les administracions públiques per acabar grans infraestructures pendents com la Línia 9 del Metro o la xarxa de rodalies de ferrocarril, claus per a un òptim funcionament del transport públic. També es planteja acotar l’ús del vehicle privat “amb una regulació intel·ligent dels accessos a Barcelona” mitjançant la implantació d’un peatge urbà a les vies d’entrada que permetria millorar també el finançament de la xarxa de transport col·lectiu i regular els fluxos. Aquest tipus de peatges ja s’han implantat a ciutats com Londres i Copenhaguen.
Segons la presidenta de Barcelona Global, Aurora Catà —sòcia de Seeliger y Conde–-, “és necessari implantar un nou model de mobilitat per a Barcelona basat en una visió a llarg termini i que asseguri una mobilitat sostenible, segura, eficient i accessible per a tots”. Catà emfatitza que “aquesta nova visió ha de ser necessàriament metropolitana“, de manera que l’eina ideal per vehicular aquest gran pacte és l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).
Cal implantar un nou model de mobilitat per a Barcelona basat en una visió a llarg termini i que asseguri una mobilitat sostenible, segura, eficient i accessible per a tots
L’informe de Barcelona Global, però, demana dos grans canvis per a l’ATM. D’una banda, reclama que s’incorpori també en la seva estructura de governança a l’Estat, que ara només fa d’observador. En segon lloc, reclamen la incorporació del sector privat, que hauria de tenir una “participació determinant” en l’ATM perquè exerceixi d’instrument publicoprivat de planificació i gestió de la mobilitat metropolitana amb visió de conjunt.
L’associació dirigida per Mateu Hernández ha elaborat un pla d’acció amb quinze mesures concretes a les quals urgeix a posar calendari i pressupost. Barcelona Global considera que per executar aquest pla, que ha de fugir de solucions locals i puntuals, s’ha de tenir una visió a llarg termini centrada en nou grans elements de consens: la nova mobilitat s’ha de concebre des d’una perspectiva metropolitana; basada en la col·laboració publicoprivada; en una ràpida execució de les inversions pendents; en un ús intensiu de la tecnologia; en la regulació del vehicle privat; en la millora de sistema de distribució de mercaderies; a aprofitar els fons de la Unió Europea per a la transició energètica (New Green Deal); a integrar tota mena d’alternatives o noves formes de mobilitat; i en convertir Barcelona en un gran laboratori urbà de referència.
Sobre aquestes nou bases sobre les quals s’ha de construir el consens, Barcelona Global ha plantejat quinze propostes concretes per passar a l’acció.
L'exposició 'De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914' vol posar cara a tots…
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…