Barcelona immersiva

No cal ser un expert per adonar-se que la tecnologia immersiva està revolucionant la museografia. A Barcelona, com a moltes altres ciutats, cada cop es programen més exposicions concebudes i publicitades com a experiències immersives i transitables o, directament, s’inauguren equipaments, a cavall del museu i el parc d’atraccions, basats en aquesta tecnologia. 

Els museus tradicionals, que ja fa anys que van incorporar els audiovisuals com a complement, també estan sucumbint a la temptació immersiva. Fa un parell d’anys que la Casa Batlló ofereix una visita immersiva malgrat que la joia modernista ja és immersiva i transitable per se. “La nova visita de la Casa Batlló presenta l’experiència immersiva més fascinant mai imaginada. La Intel·ligència Artificial o la Realitat Augmentada són alguns dels ingredients d’aquesta creativa proposta cultural. Projeccions volumètriques impossibles, so binaural, sensors de moviment, espais immersius únics al món i delicades propostes que apel·len a sentits com l’olfacte doten a aquesta experiència de sensacions mai abans viscudes”, prometen els seus impulsors.

Des de fa unes setmanes, s’hi ha afegit la veïna Casa Amatller, en el que podria semblar una versió 2.0 de la tradicional rivalitat modernista a la “Mansana” de la Discòrdia. “El Centre d’Art Amatller és un nou format d’espai expositiu que combina museografia i tecnologia d’última generació, com projeccions audiovisuals immersives i realitat virtual, per posar en valor de manera experimental continguts artístics, històrics i culturals”, expliquen els seus responsables. Fins al 15 de setembre, s’hi pot veure una exposició immersiva a partir de la pintura de Sorolla.

Que fins i tot els grans col·leccionistes estan sucumbint als cants de sirena de les noves tecnologies ho confirma un altre fet recent. La setmana passada, Carmen Thyssen va confirmar que obrirà un museu a Barcelona, a l’antic emplaçament del Comèdia, en el qual exposarà part de la seva esplèndida col·lecció d’art català dels darrers tres segles. Quan la baronessa catalana va explicar que aquest nou equipament incorporarà “noves tecnologies aplicades al món de l’art” i va prometre que hi haurà “sorpreses”, més d’un amant de l’art es devia posar a tremolar pel temor que aquest Thyssen barceloní s’orienti al turisme massiu de selfies i imants de nevera i, per tant, que s’acabi assemblant més a una botiga d’H&M que al MNAC.

Personalment, m’agradaria pensar que la tecnologia immersiva no serà la mort dels museus diguem-ne tradicionals sinó que, paradoxalment, pot fer possible la seva salvació. Imaginem-nos que el Louvre, per posar l’exemple d’un gran museu internacional, construís una rèplica immersiva en un edifici annex en el qual s’exhibissin reproduccions de les seves peces més instagramejables. Enormes sales dotades de tecnologia punta en les quals el públic pogués transitar per La Gioconda, la Venus de Milo o, encara millor, sentir-se tot un revolucionari de Delacroix i seguir la Llibertat, tot entonant “Allons enfant de la patrie, Le jour de gloire est arrivé!”. Quina fantasia, oi? Potser seria la manera que els museus tradicionals continuessin fent caixa sense que una massa enfervorida i cridanera col·lapsés absurdament les seves sales únicament amb l’objectiu d’aconseguir una fotografia de les peces més famoses per a les seves xarxes socials. 

Seria meravellós poder construir una Barcelona immersiva, una rèplica de la ciutat més lluminosa, cosmopolita i sense els molestos barcelonins, perquè la gaudís el turisme en exclusiva

La tecnologia immersiva intenta imitar una experiència real a través d’una rèplica digital o simulada. Passejant per l’Eixample, aquests dies de primavera, intentant no acabar aixafat per les ordes de turistes, se m’ha acudit que també seria meravellós poder construir una Barcelona immersiva, una rèplica de la ciutat més lluminosa, cosmopolita i sense els molestos barcelonins, perquè la gaudís el turisme en exclusiva i, d’aquesta manera, posats a imaginar, poder-nos quedar l’autèntica, la de veritat, per a nosaltres, si és que encara en queda algun rastre.