Els barcelonins fa temps que no pensen massa en el seu mar, per molt que els forans els diguin que ells el visitarien cada dia. Ningú s’oblida que els Jocs Olímpics van facilitar arribar-hi, però tothom també sap que després va arribar el turisme i la cosa es va complicar. Sota aquesta premissa, l’Ajuntament treballa per reconnectar totes dues parts, fent que la platja no només serveixi per banyar-se, quan s’aconsegueix trobar un forat, sinó que hi hagi molt més. “Volem que la ciutadania torni al mar, no només per anar a la platja, a la Barceloneta o a un restaurant, sinó per anar a treballar o a estudiar, podent tornar a mirar el mar amb una visió més àmplia i molt més quotidiana”, ha resumit l’alcalde Jaume Collboni.
Aquesta aposta pel mar com a motor econòmic s’ha accelerat amb l’arribada de la Copa de l’Amèrica, una competició que ha passat bastant desapercebuda entre els barcelonins, amb una última oportunitat per seduir-los a partir d’aquesta setmana amb la final. Però sí que ha servit per accelerar inversions, com ha quedat palès en un Port Vell més obert a la ciutadania i un completament renovat Port Olímpic. Aprofitant aquest interès marítim que ha despertat la regata entre les institucions, l’Ajuntament ha anunciat una nova inversió per impulsar tres nous equipaments amb el focus posat a l’economia blava. El desemborsament serà de 142 milions d’euros, dels quals el consistori aportarà més de la meitat i la resta es repartirà entre els altres agents implicats. “Tot això només és possible si som diferents actors que treballem en un mateix sentit”, ha remarcat el tinent d’alcalde d’Economia, Jordi Valls. En total, la ciutat sumarà 45.000 metres quadrats dedicats a la recerca i l’emprenedoria, amb la intenció de tenir-los acabats de cara a l’any 2028.
“Posa en evidència la revolució blava en la qual està immersa Barcelona”, ha remarcat Collboni. Avui dia, els negocis relacionats amb el món marítim van des de la pesca, les activitats portuàries i el transport fins al turisme i els esports aquàtics, amb noves vies com les energies renovables marines. Amb tot, representen el 4,3% del PIB i l’1,4% de l’ocupació a la capital catalana. Els nous integrants de l’ecosistema marítim de la ciutat seran, d’una banda, el Parc de Tecnologia Marítima de Barcelona, impulsat per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), i el centre Barcelona Mar de Ciència, pel Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC). Tots dos estudiaran el mar, però ho faran des de punts de vista diferents. La tercera peça serà el Blue Tech Port, un espai per acollir empreses emergents d’aquest sector impulsat pel Port de Barcelona.
El Parc de Tecnologia Marítima de Barcelona permetrà a la UPC ampliar les seves infraestructures dedicades a l’enginyeria marítima i la nàutica, així com traslladar la docència dels màsters vinculats a aquests estudis. Per exemple, hi haurà una piscina hidrodinàmica que generarà ones per veure com resisteix una estructura o una canal d’arrossegament que testarà vaixells en moviment per analitzar com responen. Situat al Passeig de Joan de Borbó, a prop de l’hotel W, el centre, que comptarà també amb la col·laboració del port i la Generalitat, tindrà una superfície de 15.600 metres quadrats i suposarà una inversió de 56 milions d’euros. Les obres començaran l’any que ve i es preveu que acabin el 2028.
En el cas del centre Barcelona Mar de Ciència el focus estarà posat en la ciutadania, amb l’objectiu de transmetre la cultura oceànica a tota la gent possible a través de xerrades, exposicions, tallers i formacions. Després de molt de temps de tenir-lo al cap, però no trobar on col·locar-lo, el consistori ha localitzat 3.000 metres quadrats, en un espai fins ara estava desaprofitat entre l’Hotel Arts i la Torre Mapfre, molt a prop de l’Institut de Ciències de la Mar (ICM-CSIC). “La ciutat encara no està acabada si fem l’esforç d’imaginar nous espais”, ha defensat l’alcalde, qui dilluns inaugurava la ciutat esportiva del Club de Futbol de Damm, un projecte que també s’havia anat eternitzant i havia acabat aconseguint trobar una ubicació sense marxar de la ciutat. Amb una inversió de 30 milions d’euros, les obres del nou Barcelona Mar de Ciència es preveu que arrenquin l’any 2026 i acabin un any després.
L’últim equipament que integra el pla de l’Ajuntament per fomentar l’economia blava a la ciutat és el Blue Tech Port, uns tinglados reconvertits en oficines per startups pel port, amb el disseny signat pel despatx b720 Fermín Vázquez Arquitectos. A tocar de la Ronda Litoral, al moll de Sant Bertran, l’espai acaba de posar en marxa una primera nau, amb la previsió d’adequar les cinc restants de cara al 2027. Amb una inversió de 56 milions d’euros, les obres afegiran una torre i permetran arribar a una superfície de 25.000 metres quadrats amb capacitat per acollir a entre 2.500 i 3.000 empleats, una xifra similar a la que té el World Trade Center (WTC).