Malgrat la pandèmia, la capital catalana continua sent vista com un destí atractiu on emprendre i fer créixer les startups. Així ho constata la segona edició del Barcelona Global Scale-up Monitor, realitzat per Barcelona Global en col·laboració amb CaixaBank i amb el suport metodològic de l’IESE. De fet, l’impacte de la crisi del coronavirus ha afectat de manera desigual a les empreses emergents de la ciutat, amb un 59% quedant-se igual o augmentant ingressos i un 41% veient com es reduïen.
Uns 60 fundadors de scale-ups han participat en aquesta enquesta de Barcelona Global, feta a partir d'un qüestionari amb 78 preguntes, respostes entre desembre de l'any passat i març de 2021. El terme scale-ups fa referència a aquelles empreses emergents que ja han adquirit una certa grandària i s'han expandit ràpidament. Cooltra, Colvin, Fractus, Glovo, Holaluz, Iomed, Minoryx Therapeutics, Sequra o Typeform serien exemples d'aquest tipus de companyies amb seu a Barcelona.
El perfil de scale-up barcelonina que es dibuixa en aquesta enquesta passa per la clara predominança d'empreses amb base tecnològica (el 96%), aplicada a múltiples sectors, i una forta internacionalització. Poc encoratjadora és la participació de dones en la seva fundació, arribant a només el 15% de companyies que compten amb alguna en el seu equip original.
Sobre la nota que li donen a la ciutat, els emprenedors barcelonins consultats continuen considerant-la com una bona ubicació en la qual arrencar un negoci i, fins i tot, ho fan més que fa tres anys, passant del 4,6/7 obtingut el 2018 al 5,3/7 de 2021. La seva qualitat de vida és la principal causa d'aquest resultat, però també influeixen, encara que en menor mesura, els treballadors disponibles amb els sous que ofereixen i la possibilitat d'atreure a professionals internacionals.
Hi ha un ampli consens en què la regulació actual és una de les principals amenaces per a l'ecosistema emprenedor, amb un 71% dels enquestats assenyalant-lo com el primer obstacle. A molta distància, el segueixen l'habitatge, la connectivitat aèria i la qualitat de les infraestructures digitals.
Encara que la disponibilitat de talent és vista per algunes companyies com una virtut de l'ecosistema barceloní, unes altres ho veuen com un dels seus principals problemes. Aquesta sensació concorda amb les dades recollides per múltiples informes, que assenyalen la falta de perfils aptes per a aquests nous negocis com una de les seves assignatures pendents de la capital catalana.
En aquest sentit, un 61% dels emprenedors consultats indica que no existeix l'oferta laboral suficient i un 12% creu que sí que n'hi ha, però no amb la qualificació que necessita. Aquesta qüestió també afecta a la poca disponibilitat de directius amb experiència per fer créixer a les empreses, detectada pel 70% dels enquestats.
Malgrat la falta de perfils, el 95% de les scale-ups té plans de contractar més professionals en els pròxims 18 mesos. D'aquestes, el 32% preveu incorporar a més de 30 treballadors. Aquesta tendència coincideix amb la que han registrat algunes empreses durant la pandèmia, amb el 29% de les enquestades ampliant plantilla per poder respondre al creixement que estaven tenint.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…