Ciutat de Mèxic
Espanya ja és el segon país inversor a Mèxic. © Ricardo Esquivel
IN THE STREAM

Barcelona, port de Mèxic a Europa

Foment del Treball ha organitzat aquest dimecres un webinar per donar a conèixer a les empreses catalanes oportunitats de negoci al país nord-americà

Foment del Treball segueix amb la seva feina incansable d’obrir nous mercats a les empreses catalanes. Aquest dimecres va tocar el torn a Mèxic. Un webinar organitzat per la patronal va servir per identificar les diverses oportunitats de negoci que s’obren al país nord-americà. A l’acte també hi van intervenir representants del consolat mexicà a Barcelona i de l’ICEX, l’entitat pública estatal que promou la internacionalització de les empreses espanyoles.

Espanya ja és el segon país inversor a Mèxic, amb un 12% del total, darrere dels Estats Units, amb un 47%. Més de 6.500 empreses espanyoles estan actualment instal·lades al país, i entre el port i l’aeroport de Barcelona acumulen el 12% de trànsit de tones. És a dir, que la relació comercial entre tots dos països ja té una història.

La cònsol Teresa Rosas va destacar que l’economia mexicana es caracteritza per una inflació baixa i un mercat intern fort, i que es beneficia, a més, d’una situació geogràfica estratègica, tant per la centralitat al continent americà com per la sortida als oceans Atlàntic i Pacífic cap a Europa i Àsia. Rosas va afegir que l’economia del seu país es beneficia igualment que Mèxic sigui una potència cultural.

Per part del consolat també hi va intervenir Joaquín Catalá, responsable de la promoció econòmica i cultural, que va abundar en la geoestratègia mexicana com a “pont” entre Amèrica del Nord i Amèrica del Sud. Català va enumerar algunes de les potencialitats comercials del país. Per exemple, els seus 77 aeroports i 117 ports; 750.000 quilòmetres de carreteres, i que és el major productor de plata, el setè de coure i el dotzè de petroli. A tot el país es reparteixen gairebé 3.500 universitats i 27 centres de recerca.

El principal objectiu del webinar era identificar noves oportunitats de negoci a partir dels nous mercats que està obrint Mèxic. El país manté relacions comercials amb 223 estats i en té tractats amb 50. Això significa que, mitjançant aquests acords, s’accedeix a un mercat de 1.360 milions de consumidors.

Ja hi ha 4.200 empreses catalanes que exporten a Mèxic, on s’han instal·lat 481 filials, que en són beneficiaris potencials. En el sentit contrari, a Catalunya hi ha 41 filials de companyies mexicanes. La inversió de Mèxic a Catalunya es calcula que ha arribat als 2.000 milions els últims cinc anys. Un altre potencial mexicà és la relocalització del sector manufacturer dels Estats Units al país veí per l’augment de la mà d’obra a la Xina.

Ja hi ha 4.200 empreses catalanes que exporten a Mèxic, on s’han instal·lat 481 filials, que en són beneficiaris potencials

Montserrat Feliu, sòcia directora de Feliu N&I, va aportar a la sessió una detallada exposició sobre el marc jurídic que les empreses espanyoles es trobaran a Mèxic. Per la seva banda, José Manuel Fresnillo, director territorial d’ICEX a Catalunya, va explicar les ajudes d’aquest organisme a què poden optar les empreses que decideixin travessar l’Atlàntic.

Resort Mexico
La relació comercial entre Mèxic i Espanya ja té una història. © James Wheeler

Finalment, Joan Tristany, director general d’Amec, i Llucià Casellas, director general de Roser, van explicar l’experiència de les seves empreses a Mèxic. Tristany, com ja havia apuntat abans Feliu, va insistir en la necessitat de dedicar molt de temps a l’anàlisi i la planificació abans d’instal·lar-se al país nord-americà. “No cal infravalorar els riscos ni sobrevalorar les oportunitats”, va sentenciar, i va afegir: “A Mèxic no es pot anar a mitges, sinó a totes”. Va destacar que es tracta d’“un mercat jove en un país jove” i que és una bona plataforma per expandir-se a Amèrica Central. No així, va advertir, als Estats Units. Per operar als Estats Units cal instal·lar-se als Estats Units, va aconsellar.

Mèxic és “un mercat jove en un país jove” i una bona plataforma per expandir-se a Amèrica Central

Casellas va descriure amb èxit, encara que no exempta de dificultats, l’aventura de la companyia Roser a Mèxic, que va començar el 1991. Va finalitzar dient que llavors Mèxic era un país d’oportunitats “i ho continua sent”.

A més d’analitzar les oportunitats de negoci, un dels objectius del webinar era incrementar les relacions comercials i inversions entre Catalunya i Mèxic, així com la presència d’empreses a l’altra banda de l’Atlàntic. De moment, els ports de Barcelona i Veracruz mantenen molt bona sintonia i ara es tracta de consolidar Barcelona com el port de Mèxic DF a Europa.