El metro arribarà fins a Montjuïc i anirà més enllà, fins a la Marina i el Parc Logístic de la Zona Franca. L’Ajuntament i el Govern han acordat apostar per la prolongació de la L2 des de la parada de Sant Antoni fins al Parc Logístic, en una obra que requerirà un pressupost d’uns mil milions d’euros per a sis estacions.
Així ho han acordat la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, que s’han compromès a actualitzar el projecte informatiu i l’estudi d’impacte ambiental, previ a la licitació de les obres, que per ara no compten amb data d’inici tancada, encara que aquests treballs previs s’allargaran un termini màxim de 24 mesos.
Portar el metro fins al Parc Logístic implicarà sis quilòmetres de nova línia amb el mateix disseny que estava previst el 2006, l’última vegada que es va revisar la prolongació per part del Govern. En concret, la tuneladora haurà d’excavar 5,4 quilòmetres començant per l’estació de Parc Logístic i fins a l’estació de la L3 de Poble-sec. Les obres dels 0,6 quilòmetres que quedin de traçat, entre Poble-sec i Sant Antoni, es realitzaran amb un túnel entre pantalles.
La línia comptarà amb sis estacions, a més de la de Sant Antoni: Poble-sec, on connectarà amb la L3; la del MNAC; la del Inefc; la de Foc, amb connexió amb la L10; Fira, amb la L9, i Parc Logístic, que també serà un intercanviats amb la L9. “La Marina i la nova Fira a Montjuïc són dos dels barris amb més potencial de creixement de Barcelona, la qual cosa justifica la necessitat d’allargar la L2”, ha defensat l’alcalde.
L’actualització del projecte passarà també per revisar el cost de les obres: els més de mil milions d’euros del pressupost representen el doble del càlcul que s’havia realitzat en els últims estudis, de 2009. L’origen del projecte es remunta a la Barcelona preolímpica de la dècada de 1990, però no es va arribar a executar.
D’aquesta manera, el projecte “és una vella reivindicació de la ciutat”, ha defensat Collboni. A més, aquesta prolongació de la L2 permetrà connectar millor institucions econòmiques i culturals que es troben en el seu recorregut, com Fira de Barcelona, el MNAC, el Estadi Olímpic i el Palau Sant Jordi.
Per aquest motiu, el projecte “és important per a la ciutat no només quant a mobilitat, sinó per a articular nous espais i centralitats”, segons Paneque. La consellera i l’alcalde, a més, han abordat la necessitat de planificar noves estacions d’autobusos interurbans a Barcelona en el futur, més enllà de les de Sants, la del Nord i la de Fabra i Puig.
L’acord per ampliar la L2 arriba pocs dies després que el Govern i l’Ajuntament acordessin també avançar en la prolongació de la L4 per connectar-la entre La Pau i La Sagrera, amb l’acord d’adjudicar el projecte executiu del projecte abans que acabi enguany.