Edificis del 22@, districte tecnològic de Barcelona i pol d'innovació.
El 22@ concentra bona part de les startup a Barcelona. © V. Z. González

Barcelona sumarà aquest any 260.000 metres quadrats més d’oficines

La contractació d'oficines va caure un 57% el 2020 per l'impacte de la pandèmia, amb 170.000 metres quadrats, lluny del rècord de gairebé 400.000 metres quadrats de 2019. El 42% de la nova oferta que sortirà al mercat aquest any es concentra en el districte 22@.

Els efectes de la pandèmia s’han deixat notar sensiblement en el mercat de la contractació d’oficines a Barcelona. Al llarg de 2020, a la ciutat les empreses van llogar un total de 170.000 metres quadrats, un 57% menys que el 2019, un any que va ser considerat de rècord.

 
 

Concretament, durant l’exercici de 2019 Barcelona va absorbir 399.000 metres quadrats d’oficines, un 4,4% més, la segona xifra més alta en quinze anys, només superada per la contractació de 2015. Les multinacionals de sector del coworking van ser les grans protagonistes d’aquest rècord.

Molt diferent ha estat l’any 2020, amb un descens del 57% a conseqüència de la incertesa empresarial provocada per la crisi de la covid, que ha instaurat el teletreball i buidat les oficines, a més de posposar moltes decisions d’inversió o de trasllat de seus corporatives. De fet, el gruix de la caiguda és conseqüència de la forta reducció experimentada per les operacions de lloguer de més de 3.000 metres quadrats.

Les grans empreses es replantegen ara quin model d’oficines seran necessàries en el futur i moltes pimes han reduït ja o directament renunciat als seus espais físics per retallar les seves despeses en un moment de forta caiguda dels ingressos.

“Tothom dóna per fet que la flexibilitat i el teletreball han arribat per quedar-se, però penso que el que vindrà i acabarà quedant-se encara és una incògnita”, afirma el conseller delegat de Savills Aguirre Newman, Jaime PascualSanchiz. Segons l’expert immobiliari, “en aquesta situació, prendre una decisió precipitada pot ser un error per a les empreses” i assegura que la casuística sobre què fer amb les oficines “serà diferent en cada tipus de companyia i ha d’anar lligada a la productivitat que generi el seu espai de treball”.

En tot cas, la consultora immobiliària recomana als propietaris de les oficines que millorin els seus models de gestió per a dotar-los d’una major flexibilitat perquè les empreses puguin anar adaptant els contractes a les seves necessitats. “El sector ha d’evolucionar per poder competir i captar les companyies que estiguin buscant una nova seu o ubicació”, emfatitza Savills Aguirre Newman.

SeQura és una de les empreses que va estrenar oficines l’any 2020.

Segons aquesta firma, al llarg de 2021 l’oferta d’oficines a Barcelona es veurà incrementada en uns 260.000 metres quadrats, dels quals el 42% corresponen a noves promocions al districte 22@. Aquesta xifra augmentarà el pròxim 2022, quan els promotors preveuen col·locar al mercat altres 328.000 metres quadrats, el 78% també concentrats al 22@. Savills, però, admet que part de l’oferta prevista per l’any vinent podria acabar no sortint perquè davant l’actual context de crisi i pandèmia “és possible que es dilati el lliurament a anys posteriors”.

Tot i que la demanda el 2020 es va enfonsar, l’índex de desocupació d’oficines, és a dir, el percentatge de metres quadrats que estan disponibles, segueix sent baix. Concretament, la ràtio de disponibilitat ha pujat al 5,9%, enfront del 4,29% de 2019. Aquest increment contingut, apunta Savills, es deu a l’escassa incorporació de nous projectes durant el 2020. Per aquest mateix motiu, el descens o correcció de les rendes en totes les zones no ha superat el 4% interanual.