L’Ajuntament de Barcelona acaba de fixar una nova estratègia de promoció internacional de la ciutat emmarcada en l’època post-pandèmia i en el context canviant que ha provocat la guerra a Ucraïna. El primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, l’ha presentat aquest divendres en un acte al Cercle d’Economia en el qual han participat 150 representants del món polític i econòmic i de la societat civil de Barcelona.
Acompanyat pel ministre d’Afers Exteriors, José Manuel Albares, Collboni ha defensat que la ciutat “estarà a l’alçada” del nou panorama mundial i que afronta aquesta nova etapa amb optimisme i confiança. “És l’hora de projectar Barcelona de nou”, ha subratllat.
La nova estratègia, amb un pressupost de 7,5 milions d’euros, té diversos eixos i comença centrant-se en la captació i retenció del talent i l’enfortiment de la reputació i el posicionament internacional de la ciutat. Aquesta pota contempla actuacions com campanyes publicitàries i la difusió dels seus èxits empresarials, així com la creació d’eines que permetin mesurar la bona salut de la marca Barcelona, fixant-se en les mencions a xarxes socials o mitjans internacionals.
Reforçar la connectivitat aèria intercontinental, especialment afectada per la pandèmia, és un dels objectius principals d’aquesta nova estratègia de promoció internacional. Abans de la covid, l’Aeroport de Barcelona disposava de 47 rutes de llarg recorregut, xifra que ha disminuït fins a les 32 actuals després de l’impacte de la pandèmia.
En aquest apartat, Collboni ha assenyalat com a element indispensable per mantenir el lideratge reprendre el projecte d’ampliació de l’aeroport. “Jo no llenço la tovallola”, ha remarcat. Per això, ha anunciat la creació d’un grup de debat liderat pel Cercle d’Economia que permeti discutir sobre aquesta qüestió d’una manera assossegada i amb la representació de tots els agents implicats, amb l’objectiu de generar el consens necessari per a quan es torni a plantejar la inversió per part d’Aena.
El consistori també incidirà en la promoció i la diplomàcia econòmica per a la captació de noves inversions, després de l’aterratge recent de companyies com AstraZeneca o Bayer, i fires internacionals, amb l’estrena d’aquí poc del Seafood i l’Integrated Systems Europe (ISE). Per aconseguir-ne més, organitzarà missions de caràcter econòmic i empresarial dirigides a mercats estratègics com Nova York, Londres, París o Xangai, o promourà la cultura, l’art i l’esport de la ciutat amb accions lligades a grans esdeveniments que se celebrin a altres ciutats com el Sónar o els partits del Barça. Algunes de les oportunitats que ha perfilat Collboni en aquest camp han estat la Copa Amèrica de Vela i els Jocs Olímpics d’Hivern.
Retenir les companyies i els esdeveniments que ja hi ha a la ciutat és una altra línia de treball de la nova estratègia. En aquest sentit, l’Ajuntament vol millorar el posicionament de la ciutat com a capital digital i hub d’empreses emergents tecnològiques i aplanar el terreny per retenir el Mobile World Congres (MWC) més enllà del 2024. També vol potenciar la capital catalana com a referent en el debat sobre l’humanisme tecnològic a través de Digital Future Society i consolidar sectors com la logística, la ciència i les indústries creatives i el disseny.