L'arribada de turistes a la capital catalana es frena i s'estabilitza enguany en 15,5 milions de visitants, però la seva despesa creix fins a fregar per primera vegada els 100 euros diaris
Menys turistes, però més despesa, més impacte i més pernoctacions. Barcelona ja està encaminada en la seva estratègia d’atreure als turistes no tant en quantitat sinó en qualitat. El volum de turistes s’ha frenat i estabilitzat a la capital catalana aquest 2024, amb 15,5 milions de visitants, però la seva despesa a la ciutat ha continuat creixent, fins a fregar els 100 euros diaris.
En concret, els turistes gasten de mitjana a la ciutat 99,71 euros per jornada, la qual cosa suposa un 8,7% més que en 2023, i un 21,12% més respecte a l’últim exercici abans de la pandèmia, el de 2019, quan la xifra es va situar en els 82,3 euros diaris. Segons estima Turisme de Barcelona, aquestes xifres es traduiran previsiblement en un impacte superior als 10.000 milions d’euros, la xifra més elevada de la sèrie històrica, iniciada el 2017.
El volum de visitants s’ha frenat aquest 2024 respecte a l’any passat però també respecte a 2019. Els 15,5 milions de persones que han visitat la capital catalana enguany han representat un 0,7% menys que les de 2023 —quan van arribar a la ciutat 15,6 milions de turistes—, i un 4% menys que les de 2019, quan van ser 16,1 milions.
Malgrat aquesta reducció en els visitants, també han augmentat les pernoctacions. De fet, el consorci estima que creixeran en almenys un 3% enguany, xifra que evidencia que els turistes han fet estades més llargues a la capital catalana aquest 2024.
I no tots els tipus de turistes creixen per igual. Els visitants dels Estats Units són els que més han crescut respecte a l’any passat. De fet, els estatunidencs representen el 14,7% dels turistes que es desplacen a la capital catalana, només per darrere dels de la resta d’Espanya, que són un 16,3% del total. Regne Unit, França i Itàlia els segueixen en el rànquing, en el qual destaquen també els visitants d’origen xinès: encara que són un 2,3% del total, han superat els que van arribar a la ciutat el 2019.
A més, els nivells de satisfacció dels turistes que visiten la ciutat queden plasmats en l’informe de Turisme de Barcelona, amb puntuacions que oscil·len entre el 7,5 i el 9 en la cultura, l’arquitectura i la gastronomia com a elements més valorats. És precisament en l’àmbit cultural en el qual la ciutat vol posar el focus per prioritzar a aquest turista de qualitat que el consorci vol atreure amb el seu pla d’acció per a 2025.
Aquestes dades constaten que ja s’està avançant en aquest camí. “Aquesta estabilització dels grans indicadors arriba després d’anys d’impuls de mesures per governar el turisme promogudes per l’Ajuntament, la qual cosa demostra que Barcelona és pionera en la gestió turística i que aquestes polítiques estan donant resultats”, ha defensat l’alcalde, Jaume Collboni, en el Consell General del consorci.
En aquest context, el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Josep Santacreu, ha posat en valor l’estratègia de captació de grans congressos i convencions impulsada pel Barcelona Convention Bureau, que ara posarà el focus en aquells que incentivin la inversió a la ciutat. “Aquesta aposta és clau per a garantir que l’activitat turística tingui un impacte positiu a través del turisme de congressos, que genera més despesa i més valor afegit”, ha agregat Santacreu, en un consell general que ha aprovat el pressupost del consorci per a 2025. Amb 51,8 milions d’euros, disposarà d’un 8% menys que enguany, encara que té pendent incorporar aportacions de l’Ajuntament en àmbits concrets, com la participació en fires com Fitur.
D’aquests 51,8 milions, 46,1 proven de l’activitat de mercat que gestiona el consorci, a través de la venda de productes, de quotes dels seus membres i de la gestió del Bus Turístic, entre altres activitats. El pressupost inclou “una reducció significativa de despeses generals i una aposta per projectes com el Barcelona Art Season, Barcelona Obertura i la connexió dels congressos amb l’atracció d’inversió”, com ha subratllat el director general de Turisme de Barcelona, Mateu Hernández. Tot això emmarcat en el nou lema del consorci per a interpel·lar al turista de qualitat: This is Barcelona, com una reafirmació de la ciutat i una manera de promocionar-la que “ha d’anar lligada a la cultura i a fer del turisme una palanca per a la transformació de Barcelona en clau de l’economia del coneixement”.
Té una energia desbordant que impedeix seguir-li el ritme. La seva curiositat compulsiva i viure…
“Tenim dues vides, i la segona comença quan ens adonem que només n'hi ha una”.…
El capital internacional que va impactar en el territori català representa el 14% del total…
L’editorial Adesiara edita una versió de l'obra 'Els Vells' d’Ignasi Iglésias, una excelsa peça teatral…
Amb l'operació, la cadena barcelonina vol recolzar la seva expansió internacional, en un any de…
Carme Portaceli es torna a enfrontar a un clàssic de la literatura amb una proposta…