El Gremi d'Hotels espera que el MWC doni el tret de sortida a l'activitat turística aquest any, després que el 2021 les successives onades de coronavirus frenessin la recuperació
Les successives onades de coronavirus han anat frenant la reactivació que s’augurava l’any passat per al sector turístic, que ha deixat d’ingressar 2.500 milions d’euros des de l’inici de la pandèmia. Amb les afectacions recurrents que es van donar el 2021, el Gremi d’Hotels de Barcelona no ha volgut donar una xifra de balanç per a tot l’any, que va tancar desembre amb el 73% dels hotels oberts, un 46% d’ocupació i un preu mitjà per habitació de 106 euros, xifres equiparables a altres capitals turístiques en les quals predominen els visitants per negocis i oci, com Tòquio, Nova York, Milà o Amsterdam. “No estem sols i no ens ha anat ni molt pitjor ni molt millor”, ha remarcat el seu president, Jordi Clos.
L’associació empresarial sí que ha valorat 2021 segons les diferents etapes que va viure. Concretament, entre gener i abril, l’activitat al sector va ser gairebé nul·la, tenint en compte els confinaments perimetrals i altres restriccions. La temporada d’estiu, afectada per l’explosió de la cinquena onada, va aconseguir una ocupació del 50%, amb només la meitat dels hotels en actiu i preus inferiors als habituals per captar al turista nacional a falta de l’internacional, que representa el 85% del mercat barceloní. La bona tendència començada a l’estiu va continuar passat setembre, però es va veure frenada en sec amb la sisena onada, arribant a una campanya de Nadal amb una ocupació d’entre el 20% i el 30%.
Després de l’arribada d’una variant de coronavirus menys agressiva i amb el continu avanç de la campanya de vacunació, els hotels de Barcelona esperen que aquest any s’intensifiqui la recuperació, tret que la pandèmia porti alguna nova sorpresa i amb la mirada posada amb la recuperació del turista estatunidenc, que serà el que permetrà deixar completament enrere aquesta crisi.
El retorn del Mobile World Congress (MWC) a finals de febrer ha de servir com a tret de sortida, tal com preveien els hotelers l’estiu passat. Amb 10.000 habitacions reservades que ja no es poden cancel·lar, Clos es mostra optimista: “Serà un principi d’arrencada aquest 2022, encara que no serà, ni molt menys, com el 2019”. Amb el Mobile, s’espera que gairebé el 80% de tota la planta hotelera de la ciutat estigui oberta, després que una desena dels hotels que havien reobert l’any passat hagin tornat a tancar el mes de gener a l’espera de l’arribada del congrés. Amb la sisena onada i sent gener i febrer tradicionalment dels pitjors mesos de la temporada, l’ocupació hotelera se situa actualment entre el 8% i el 15%.
A més, després del MWC, vindran més congressos. “Hi ha un desig de reprendre l’activitat”, ha exposat Clos, que va estar a FITUR a Madrid i va constatar aquestes ganes de tornar a la presencialitat dels congressos per fer negocis. En el calendari firal per a aquest any a Barcelona, s’espera la celebració de l’Integrated Systems Europe (ISE), que, com el Mobile, deixarà enrere la seva versió estiuenca i més reduïda de l’any passat (10-13 maig); Alimentaria (4-7 abril); el Seafood (26-28 abril); el Congrés de la Societat Europea de Cardiologia (26-29 d’agost), o l’IBTM (29 novembre-1 desembre). “Això ens dona l’esperança que estem sortint”, ha defensat Clos. Per als pròxims anys, Turisme de Barcelona treballa amb 90 candidatures per captar més congressos, amb 150 fires i reunions professionals ja confirmades.
Juntament amb la recuperació gradual dels congressistes vindrà la del turisme d’oci, aconseguint que les reobertures continuïn a partir del març fins a aconseguir que tots els hotels tornin a estar oberts a finals de primavera, amb una Setmana Santa més positiva que la de 2021, marcada pels confinaments perimetrals. El Gremi d’Hotels preveu que l’ocupació hotelera se situï aquest estiu en el 65% i el 70%, entre un 10% i un 15% per sota a la d’un any normal. Un altre senyal que la crisi provocada per la pandèmia es va deixant enrere és que ja s’ha superat el seu pitjor moment, que va forçar a alguns propietaris a vendre els seus hotels, ha indicat Clos, amb un balanç d’entre deu i 15 establiments que han canviat de mans, sense que això hagi significat que la planta hotelera de la ciutat s’hagi reduït.
“No podem continuar dient que no”
Clos ha criticat que la ciutat rebutgi projectes com l’Hermitage, l’ampliació de l’Aeroport del Prat o el Four Seasons, que va acabar anant-se’n a la capital madrilenya. “No podem continuar dient que no”, ha exposat, més quan s’ha vist què li passa la ciutat quan no té activitat turística. “Hem d’agafar totes les oportunitats que ens arribin”, ha afegit. Malgrat la crisi provocada per la pandèmia i a la sortida de la ciutat del rànquing de les deu principals destinacions turístics, el president del Gremi d’Hotels ha remarcat que la capital catalana manté un intangible que fa que ubicacions com la Barceloneta continuïn atraient visitants i aconseguint estar plenes en ple gener. “Barcelona continua sent la Barcelona de fa cinc anys”, ha defensat.
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…
A finals d’agost del 2005, l’huracà Katrina colpejava les costes del sud-est dels Estats Units,…