La primera sessió del cicle sobre la regata organitzat per ‘The New Barcelona Post’ reuneix el director corporatiu de l’esdeveniment, Albert Vilumara; el regidor David Escudé, el coordinador de la Copa Amèrica del Port, David Pino i a l'expert Santi Serrat, que auguren que la competició serà un èxit que deixarà un llegat perdurable
Un esdeveniment esportiu que transcendeix l’àmbit de l’esport i que està cridat a deixar empremta a la capital catalana. Així entenen la Louis Vuitton 37a America’s Cup el seu director corporatiu, Albert Vilumara; el regidor d’Esports de Barcelona, David Escudé; el coordinador de la Copa Amèrica del Port de Barcelona, David Pino, i el comunicador expert en la regata Santi Serrat. Tots ells han protagonitzat la primera sessió del cicle Tot el que vols saber de la Copa Amèrica, impulsat per The New Barcelona Post amb el patrocini del Port de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona, Estrella Damm i la Fundació Barcelona Capital Nàutica. El cicle, que pretén acostar la competició a la ciutadania, compta també amb la participació d’America’s Cup Event Barcelona (ACE) i amb la col·laboració de Giny i de Must Media Group.
En un esdeveniment moderat per la periodista Ana Boadas a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm, tots ells han coincidit a vaticinar que la competició “serà un èxit”, i Escudé ha anat més enllà llançant una promesa: “Prometem fer història, en el bon sentit de la paraula”, ha proclamat a 141 dies que arrenqui la competició. I és que la Copa Amèrica convertirà Barcelona en un “gran pavelló blau”, amb el mateix esperit que va abordar els Jocs Olímpics de 1992: la ciutat no s’adapta a l’esdeveniment, sinó que l’esdeveniment s’adapta a la idiosincràsia i caràcter de la ciutat, segons el regidor.
Precisament aquest esperit és un dels elements intangibles que vol fer emergir la Copa Amèrica, amb un llegat que contribueixi a “recuperar el sentiment d’orgull amb la capacitat d’organitzar grans esdeveniments”, segons Vilumara. El director corporatiu de l’esdeveniment té clar l’element que determinarà l’èxit de la cita esportiva: “Que aconseguim que la ciutadania baixi a la mar i que visqui la Copa Amèrica”. Per a això, fugiran de visions que la contemplen com un esdeveniment elitista, i l’obriran “al màxim de gent possible”. Així, preveuen l’accés lliure a les platges i a molls propers al camp de regates, que se situarà entre l’Hotel W i l’Hotel Arts, basculant en funció del vent. “La idea és poder veure-ho des de la platja, també amb el suport de pantalles”.
La Copa Amèrica tindrà un impacte econòmic a la capital catalana de més de 1.200 milions d’euros
Serrat ha anat més enllà, i considera que “l’èxit ha de ser que el barceloní comprengui què significa que un esdeveniment d’aquest tipus se celebri a la ciutat, també per qüestió d’imatge, prestigi i projecció”. I és que la cita representarà un aparador mundial per a Barcelona, que va ser seleccionada entre 60 ciutats per l’equip de Nova Zelanda, que té els drets per a organitzar aquesta edició pel fet de ser el defensor del títol. Les característiques del litoral i les infraestructures de Barcelona van ser clau en l’elecció, igual que ho va ser la “capacitat de la ciutat per a acollir un esdeveniment com aquest”, segons Vilumara.
La presentació de la candidatura i l’organització una vegada Barcelona va ser escollida va ser trepidant: en cinc mesos es van condicionar els espais per als equips, que finalment es van situar al Port Vell en un moment “d’il·luminació”, segons Pino, també director d’aquest port. En un procés amb “molts problemes però molta ajuda”, el Port Vell acull als equips des del passat estiu. I no són equips precisament petits: reuneixen a entre 100 i 150 persones, incloent-hi esportistes, enginyers, preparadors i altres perfils.
L’activitat d’aquests equips repercuteix també en l’impacte econòmic que la competició generarà en la capital catalana: serà d’uns 1.200 milions d’euros, calculat sobre la base de la despesa prevista pels equips, visitants i participants, segons dades d’un estudi de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Així ho ha exposat Vilumara, que ha destacat la importància de la retransmissió televisiva de l’esdeveniment esportiu, que suposa la principal despesa per a l’organització. Inclourà l’ús de drons, helicòpters i tecnologies com la realitat augmentada per a “dibuixar regates virtuals”. Amb un objectiu: incrementar en un 50% els espectadors de l’última edició, quan es van situar en 941 milions de persones.
Un llegat transformador
El llegat de la Copa Amèrica comença a ser palpable a la capital catalana i al seu entorn, amb transformacions com del Port Olímpic i la del Port Vell. Com ha detallat el seu director, les múltiples remodelacions que avancen al Port Vell sumen més de 120 milions d’euros, amb 70 milions d’ells d’iniciativa privada, com la reforma del Maremàgnum i la recuperació de l’antic Imax per a acollir l’America’s Cup Experience. “Tothom s’apunta i tothom se suma” a l’onada de la Copa Amèrica, i el Port Vell ha accelerat transformacions que inclouen la posada en marxa del nou bus nàutic i l’obertura del Moll de Pescadors.
Però la competició aspira a deixar una petjada que va més enllà de les reformes urbanístiques, i que inclou consolidar la categoria femenina de la competició, la Puig Women’s America’s Cup, que s’estrena per primera vegada en la història.
A més, l’atracció que la regata exercirà cap a la mar servirà per a fomentar les activitats nàutiques i perquè creixi l’afició per la pràctica de la vela, fet que es materialitzarà amb diverses iniciatives, entre les quals figura l’impuls del primer equip femení català de foil. Tot amb la finalitat d’apropar els esports nàutics i la seva pràctica a una ciutadania que miri cada vegada més a la mar.
La goleta America i una gerra de plata
La primera sessió del cicle organitzat per The New Barcelona Post ha arrencat amb un recorregut pels 173 anys d’història de la regata, capitanejat per Santi Serrat. La competició, actualment considerada com un dels reptes esportius més complexos que es disputen a nivell mundial, situa el seu origen a l’any 1851, quan el New York Yacht Club va rebre una invitació de la Comissió de Regates de l’Exposició Universal que s’havia de celebrar a Londres per a participar en unes regates a Cowes, al sud d’Anglaterra. Els novaiorquesos van desplaçar fins al Regne Unit la seva embarcació, la goleta anomenada America que ara dona nom a l’emblemàtica regata. Aquesta embarcació va ser la primera de tota la història que es va dissenyar expressament “per a guanyar una competició”, ha recalcat Serrat. Els contrincants van competir entorn de l’illa Wight, en el sud d’Anglaterra, en una regata en la qual van vèncer els tripulants de l’America. Com a premi, una gerra de plata valorada en cent guinees, i un altre que en aquell moment no es van plantejar: donar nom al trofeu de vela més important a nivell global.
La victòria de l’America, el disseny del qual va trencar amb l’arrodonida forma tradicional dels vaixells, va obrir una primera època de la competició en la qual les regates es disputaven en temps compensat; és a dir, s’aplicaven coeficients correctors, fet pel qual no necessàriament guanyava el vaixell que arribava en primera posició. Això va canviar en 1930, quan van passar a ser en temps real: aquí, sí que guanyava el primer, pel que “les regates van guanyar en emoció, fet que va contribuir a la seva popularització”.
Com ha narrat Serrat, el 1958 es va iniciar una altra etapa, en la qual va començar a aplicar-se plenament la hidrodinàmica i l’aerodinàmica en el disseny de les embarcacions. Va ser en aquesta fase en la qual la Copa Amèrica va començar a expandir-se internacionalment. Unes quatre dècades després, el 1992, es va obrir la quarta etapa de la competició, marcada per la tecnologia i per embarcacions construïdes amb composites i fibra de carboni. Aquestes evolucions van comportar la necessitat de grans pressupostos i l’entrada massiva de patrocinadors a la regata. La importància de la tecnologia va anar guanyant pes i especialització, fins al punt que es van requerir equips de dissenyadors de les embarcacions, enlloc de dissenyadors individuals.
Les hidroales amb les quals treballaven els equips de Nova Zelanda, actual defensora del títol, van marcar la següent etapa: la dels vaixells voladors. “El foil eleva el vaixell de l’aigua i permet que voli”, ha il·lustrat Serrat. Els primers d’aquests vaixells van ser els AC72, que “cada vegada que bolcaven requerien entre tres o quatre milions d’euros per la trencadissa que es generava”. Han anat evolucionant fins als vaixells que solcaran el Mediterrani davant Barcelona, en una evolució que Serrat ha exposat comparant mides i dissenys de les naus des de l’origen de la competició fins avui.
La regata podrà seguir-se des del litoral barceloní amb accés lliure, o bé mitjançant una retransmissió televisiva que utilitzarà drons, helicòpters i tecnologies com la realitat augmentada
El disseny de les embarcacions voladores requereix una gran inversió tecnològica i una diversificació dels equips de disseny, així com una navegació i una tàctica que trenca amb tot l’anterior. L’evolució, complexitat i atracció mediàtica de l’esdeveniment esportiu han portat a situar-lo com un dels tres més importants del món en nombre d’espectadors, al costat dels Jocs Olímpics i el Mundial de Futbol. Amb la celebració de la Copa Amèrica, Barcelona es convertirà en la primera ciutat en acollir les tres competicions. Així, “Barcelona torna a posicionar-se com una ciutat líder en l’organització d’esdeveniments esportius”, ha reivindicat Vilumara.
La sessió ha estat la primera del cicle impulsat per The New Barcelona Post amb el propòsit d’apropar la Copa Amèrica a la ciutadania. El cicle es completarà amb tres jornades més, totes abans que comenci la competició a l’agost. Tindran lloc el 15 de maig, el 19 de juny i el 17 de juliol, i se centraran respectivament en el funcionament i les regles de joc de la competició; a entendre les raons per les quals la Copa Amèrica es considera un referent en innovació i sostenibilitat, i en debatre sobre el llegat que l’esdeveniment imprimirà a la ciutat. Tot això en un context en el qual l’emblemàtica competició està ultimant preparatius, que van des de la posada a punt dels vaixells fins a l’estudi del moviment de les onades de Barcelona, com ha explicat Serrat: “S’apropa l’hora de la veritat”.
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…
L'Ajuntament i la Generalitat acorden també accelerar la prolongació de l'L4 entre La Pau i…
La plataforma disposa d'eines per reduir les gestions que duen a terme els professionals, com…
L'experiència es renova enguany amb un recorregut immersiu que podrà visitar-se fins el 12 de…