La ciutat es recupera, però encara cerca una transformació cap a un futur més competitiu
A simple vista, Barcelona sembla estar travessant un període de recuperació. Les xifres suggereixen que la ciutat està creixent: el PIB ha assolit els 103.589 milions d’euros, superant per primera vegada els 100.000 milions. L’ocupació de locals comercials ha tornat a superar els nivells previs a la pandèmia, arribant a una taxa del 92%. Fins i tot la percepció ciutadana sobre el turisme ha millorat, amb més del 70% de la població veient-lo com un element positiu. En un principi, sembla que tot va bé. No obstant això, en examinar més de prop la realitat, és evident que, malgrat aquests números, Barcelona està creixent, però no està progressant.
La ciutat ha demostrat una gran resiliència en superar els desafiaments de la pandèmia i recuperar sectors clau com el turisme i el comerç. No obstant això, en lloc d’avançar amb determinació cap a una major competitivitat i rellevància a nivell global, sembla que està atrapada en un cicle d’inèrcia. Aquest creixement zombi es reflecteix en xifres econòmiques positives, però no en un desenvolupament que millori veritablement la qualitat de vida dels seus habitants ni impulsi la ciutat al següent nivell. Així ho percebo: el creixement és aquí, però el veritable progrés encara està per arribar.
Barcelona és, sens dubte, una ciutat de referència mundial que atreu grans esdeveniments. No obstant això, la seva capacitat per aprofitar aquestes fites s’està veient estancada. Un clar exemple és la recent Copa de l’Amèrica: una competència de renom internacional que, en lloc de transformar la ciutat i estimular el seu desenvolupament econòmic, va passar desapercebuda en molts aspectes, especialment des de la perspectiva del retail.
Els esdeveniments d’aquesta magnitud són oportunitats per innovar i col·locar a la ciutat en el centre de l’escenari mundial, però la falta de preparació i una estratègia ben definida han restat impacte a aquests moments clau. Quan aquestes oportunitats no s’aprofiten, Barcelona perd l’ocasió de consolidar-se com un líder global en turisme, tecnologia i comerç.
Encara que la xifra de més de 3.000 comerços actius a la ciutat pot semblar encoratjadora, molts d’aquests negocis s’enfronten a un entorn desafiador. L’absència d’un pla de desenvolupament que acceleri el seu creixement fa que, en lloc de prosperar, molts d’aquests comerços a penes sobrevisquin.
L’administració local no sempre acompanya l’energia de l’emprenedoria, i els processos burocràtics lents i poc flexibles es converteixen en obstacles per a un sector que hauria de ser un dels pilars de la ciutat. Perquè no n’hi ha prou amb tenir una gran quantitat de comerços, és necessari un enfocament que permeti als negocis innovar, expandir-se i captar tant a consumidors locals com internacionals, amb propostes úniques de valor.
És hora que Barcelona desperti de la seva letargia i eviti quedar-se atrapada als llimbs d’un creixement sense progrés
La lentitud en la presa de decisions afecta la creació de nous negocis, el desenvolupament d’infraestructures clau i la implementació de polítiques que puguin impulsar l’economia. L’agilitat en la gestió és crucial si Barcelona vol aprofitar el seu moment de creixement i convertir-se en una ciutat no sols més pròspera, sinó també moderna i competitiva en l’àmbit global. Ara més que mai, l’administració ha d’actuar amb rapidesa i determinació. Mentre altres ciutats del món avancen amb agilitat per capitalitzar les oportunitats, Barcelona sembla estar perdent terreny.
Per superar aquesta ciutat zombi, cal un canvi profund que impulsi la seva transformació cap a una ciutat vibrant
És urgent un pla de desenvolupament accelerat per a Barcelona, que contempli des de la modernització de la seva administració fins a la creació de polítiques que donin suport als comerços i sectors estratègics. Aquest canvi ha de ser immediat i enfocat a transformar la gestió de la ciutat, buscar aliances que permetin aprofitar esdeveniments internacionals i revitalitzar la infraestructura urbana. Tot això no només atraurà més inversió i turisme, també millorarà la qualitat de vida dels barcelonins.
Ara que comencem aviat un nou any, és hora que Barcelona desperti de la seva letargia i eviti quedar-se atrapada als llimbs d’un creixement sense progrés. Per a superar aquesta ciutat zombi, es necessita un canvi profund que impulsi la seva transformació cap a una ciutat vibrant, competitiva i moderna, capaç d’estar a l’altura dels seus grans potencials i de les expectatives de tots.
La 'cleantech' factura més d'un milió d'euros mensuals i es fixa com a objectiu per…
Durant molts anys, als ecosistemes emprenedors de Barcelona, la companyia Glovo era presentada com el…
Experts de grans companyies abordaran estratègies per combatre la discriminació i exposaran casos d'èxit i…
Les companyies radicades a la província van engrandir la seva facturació un 20% entre 2021…
El consell d'administració ha decidit per unanimitat tornar a fixar-la a Sant Vicenç dels Horts
La ‘startup’ desenvolupa un sistema que permet administrar fàrmacs directament a les cèl·lules canceroses a…