Entre els adolescents dels Estats Units s’ha imposat una nova tendència de beguda alcohòlica coneguda com a hard drink. Enllaunada, amb un petit percentatge d’alcohol, baixa en calories i sense gluten ni sucres afegits. Els empresaris barcelonins Xavier Llauradó i Ivo Gasulla es van assabentar d’aquesta nova moda i fa poc més de dos anys la van portar cap aquí a través de Benditas Drinks.
Amb seu a Barcelona, la startup Benditas Drinks és la fusió de dues companyies dedicades al sector dels refrescos: Aigua Benditas, amb Gasulla al capdavant; i Teapical, a càrrec de Llauradó. Constituïdes l’any 2021 com una única empresa, la nova marca persegueix aquells joves d’entre 20 i 25 anys que aposten per begudes alcohòliques lliures de greixos i carbohidrats, i amb la meitat de calories que una cervesa.
El producte que ven l’empresa emergent catalana està pensat per prendre amb els amics o sortir de festa. D’aquí ve que la seva distribució se centri en els comerços de barri, així com en grans cadenes de supermercats com Carrefour i Hipercor. La línia de begudes amb alcohol de Benditas Drinks inclou Bendita, aigua carbonatada de quatre sabors diferents; Ateapical, te gelat amb llimona i te negre; i Lo-ca!, una beguda energètica.
En un moment en el qual les hard drinks estan creixent per tot el món, Benditas Drinks vol posicionar-se estratègicament perquè la seva marca sigui reconeguda com “la més llatina del mercat”, asseguren els seus responsables, que lluiten enfront d’una competència amb una clara visió anglosaxona. “Ho entenem com un estil de vida, un moviment artístic, i no com un lloc de procedència o un idioma. Si vas a qualsevol part del planeta, veuràs que el món llatí està de moda”, afirma Xavier Llauradó.
En el seu primer any de vida, Benditas Drinks va facturar més de 700.000 euros. De cara a aquest any, els seus responsables esperen arribar als 2,1 milions d’euros. També contemplen un creixement sostingut dels ingressos en els pròxims anys, amb la previsió de triplicar les dades de 2022 i establir-se en quinze nous mercats.
Entre els inversors privats de l’empresa, es troben empreses del sector de les begudes com Sant Aniol, Licors Jané i Chef Sam
La producció de Benditas Drinks està dividida entre Àustria i Llinars del Vallès, i la marca està disponible en més de 2.000 punts de venda a Espanya. L’empresa compta amb una forta presència internacional i es distribueix en sis països, entre ells Mèxic, els Estats Units i Austràlia, i les seves exportacions suposen un 30% de la seva comercialització.
La seva expansió ha estat possible gràcies a una ronda d’inversió inicial per valor de mig milió d’euros —més una altra ronda que arribarà al setembre—, a més de comptar amb préstecs i rebre el suport d’inversors del sector de l’alimentació, com les catalanes Sant Aniol, Licors Jané i Chef Sam. Sant Aniol és un grup familiar de la Garrotxa, fabricant d’aigua mineral natural d’origen volcànic des de 1993. Licors Jané és també una empresa familiar fundada el 1944 al Vendrell, que elabora licors com la gamma de fruites Fresh, amb alcohol i sense, i el licor de crema d’arròs Petonet. Finalment, Chef Sam és una distribuïdora barcelonina d’aliments ecològics, fundada el 2016.