Panot es va començar a concebre en pandèmia, quan els seus fundadors, Dídac Sabaté i Álvaro Ovejero, van tenir temps de sobres per tenir idees. Van pensar que calia exportar formes de mobilitat que ja funcionaven a altres ciutats i van provar diferents vies com la fabricació de bicicletes urbanes o el rènting de bicicletes elèctriques per a flotes d’empreses. “Vam encertar en veure que la mobilitat estava canviant, però no com ho estava fent”, reconeix Sabaté. A finals de 2023, van reblar el clau i van apostar per un model de negoci cosa que ja estava funcionant a la ciutat, la subscripció de bicicletes per a particulars a llarg termini amb actors existents com Kleta i Swapfiets.
Pensat per a aquells que no volen comprar-se una bicicleta, ja sigui perquè no tenen espai a casa per guardar-la o els fa por que els hi robin, aquest model cada cop convenç a més usuaris. “És la teva bici sense que sigui teva i dorm al carrer. Com si fos un cotxe de rènting”, remarca Sabaté, qui havia treballat durant més de deu anys per al fabricant suís de bicicletes Scott. Per a l’empresari, ells es troben entre una bici de propietat i el Bicing, a més d’oferir bicis robustes, cobrir el manteniment i donar assistència tècnica per a avaries o punxades. En cas de robatori, es proporciona una bicicleta de substitució. “Som més city-friendly“, defensa mentre compara les seves bicicletes amb les d’altres operadors privats com Cooltra, Bolt o Donkey Republic, que sempre es veuen escampades de qualsevol manera pels carrers.
Panot ha anat convencent a més usuaris, especialment a Sarrià, on es troba la seva botiga i taller, al carrer Balmes. “Està canviant la cultura de la mobilitat i també la del consumidor”, afegeix. Amb una plantilla de sis treballadors, la companyia barcelonina ha tancat 2024 amb unes 1.000 subscripcions i una facturació de 850.000 euros, un 70% més que l’any passat. Famílies que lloguen les seves bicicletes per portar la canalla a l’escola són un dels seus principals perfils, però també aquells que les utilitzen per arribar a la feina, entre ells, molts expats. Els universitaris, tot i que prefereixin majoritàriament el Bicing per una qüestió de preu, també els estan contractant.
El mes de setembre de 2024 van començar a registrar beneficis. L’empresa va arrencar amb un milió d’euros de recursos propis i després va recórrer al finançament bancari. Per a un futur, no descarta tancar rondes de finançament. Superada la meta de les 1.000 subscripcions a Barcelona, amb una presència residual a Badalona, L’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Cugat del Vallès, Panot vol sumar més usuaris i arribar a més ciutats espanyoles aquest 2025, sempre que la capital catalana estigui ben coberta. De cara a 2026, tenen previst explorar la seva internacionalització.
Des de fa uns mesos, Panot ha posat en marxa un aplicació mòbil perquè els seus clients puguin seguir de prop a les seves bicicletes de lloguer. Com s’estacionen al carrer, disposen de sistemes antirobatori, a més d’estar dotades de tecnologia que permet geocalitzar-les, bloquejar el motor i fer saltar l’alarma. Els preus de les seves subscripcions van des dels 50 euros mensuals per al model bàsic, amb autonomia de 100 quilòmetres. És l’opció que contracten un 80% dels clients. Després, a partir dels 120 euros mensuals, hi ha un altre model amb més capacitat de càrrega i una autonomia de 80 quilòmetres. Les bicis les compren a fabricants europeus i les van adquirint en funció de la demanda que detecten.
Començant-se a consolidar com una marca que la gent reconeix pel carrer, per les seves cistelles de colors, Panot ha recuperat una de les seves primeres idees, oferir les seves bicis elèctriques a companyies. Aquests acords representen un 20% de la flota total de l’empresa i encara queda camí per recórrer, però, de moment, el Primavera Sound els va contractar 150 bicicletes i els organitzadors de la Copa de l’Amèrica 150 més. Des del setembre passat, també treballen per a B:SM. El FAD o Allianz són alguns dels seus altres clients.