News&Coffee, Diverscoop o GoodNews són algunes de les noves marques que estan apareixent a la ciutat i estan retornant l'esperança a aquest sector, cadascuna a la seva manera. El Col·legi de Periodistes també estudia des de fa temps com dinamitzar els quioscos que gestiona al centre i els vol potenciar incloent activitats culturals.
Passejant per Barcelona, apareixen quioscos que no s’assemblen als de sempre, amb estètiques diferents i cafès per emportar. Des de fa mesos, proliferen nous models de negoci en aquest sector, que fa temps que no viu la seva millor època, com demostren les persianes que continuen baixades a molts d’ells. News&Coffee, Diverscoop o GoodNews són algunes de les noves marques que estan apareixent a la ciutat.
La venda de cafè per emportar ha estat el gran canvi que han introduït iniciatives com News&Coffee i GoodNews. News&Coffee va ser el primer a obrir un d’aquests nous quioscos, durant el desembre de 2019, i la ubicació que va escollir va ser a Passeig de Sant Joan. Els seus impulsors, Gautier Robial i Pablo Pardo, vénen del món de la restauració, on s’han encarregat de muntar restaurants com la Casa Bonnay o el Boa-Bao. Tot allò que van aprendre en la seva etapa professional anterior els hi ha permès idear una nova fórmula per als quioscos, incloent el cafè d’especialitat. I insisteixen: “No som una cafeteria o un quiosc, som un quiosc amb cafè”.
També van plantejar una estètica completament diferent. Mantenint “el gris industrial d’abans” en aquests espais, van netejar el “soroll” que veien als quioscos plens de souvenirs i van apostar per retornar el protagonisme al paper, oferint els diaris de sempre, però també fins a 80 referències de revistes internacionals.
Aquesta proposta innovadora atrau públics molt diferents als seus quioscos, des de clients tradicionals que busquen allò que sempre han llegit fins a nous, que mai havien passat per un quiosc i, mentre demanen un cafè, s’emporten algun diari. Robial i Pardo ho tenen clar: el paper té futur. “El model ens funciona i és gràcies al paper”, subratllen. I es que més del 60% de les seves vendes provenen de diaris i revistes. De fet, creuen que amb aquests productes acabarà passant com amb el vinil, tothom el donava per mort, però ha acabat tornant. Amb un equip de sis persones, News&Coffee ha apostat pel model de franquícia, estudiant molt bé amb qui decideixen compartir la seva idea. Prefereixen anar a poc a poc, tot i que cada setmana reben més de deu peticions per obrir nous quioscos. De moment, tenen el quiosc original de Passeig de Sant Joan i tres més amb franquiciats ubicats a Francesc Macià, a Plaça de la Vila de Gràcia i a l’Avinguda Paral·lel.
El model es va replicant
Després va arribar GoodNews, amb un quiosc a Balmes amb Diagonal que es va inaugurar el setembre de 2020. La seva estètica divergeix de la News&Coffee, amb els colors verds i blancs com a protagonistes, encara que la proposta sigui similar, oferint cafè per emportar, a més de diaris i revistes. Aquest nou actor en el sector està experimentant un creixement força ràpid en els últims mesos i ja porten sis quioscos oberts, sumant una plantilla total de 27 treballadors. El soci fundador i portaveu de GoodNews, Lucas de Gispert, remarca que no tenen pressa en continuar obrint nous quioscos, però que tenen la mirada posada en zones on encara no hi són, com Sants, Poblenou i Gràcia.
Així mateix, estan preparant-se per expandir el seu negoci a Madrid, on preveuen obrir un parell de quioscos a mitjans de juny, i provar un nou format de quiosc en un local de 90 metres quadrats a Rambla Catalunya amb Rosselló. Aquest últim també vendrà cafè per emportar i diaris —probablement es podran descarregar digitalment via QR—, i ha suposat una inversió de 100.000 euros, amb la contractació de sis treballadors. De Gispert assenyala que estan valorant obrir una ronda de finançament, que els permeti obtenir recursos d’algun inversor particular. Com en el cas de News&Coffee, la seva proposta està funcionant i, segons detalla De Gispert, estan superant les vendes que tenien els antics propietaris dels quioscos que ara ocupen.
Quioscos com espais per a la comunitat
Una altra iniciativa que està revitalitzant els quioscos de Barcelona és la que proposa la cooperativa Diverscoop, formada per 12 treballadors majors de 45 anys i amb discapacitat. Amb el suport de l’Ajuntament, van obrir els primers quioscos el gener de 2020. Actualment, gestionen un total de cinc i esperen obrir uns quants més aquest any. La previsió és arribar a un total de deu. El seu president, José Franco, assenyala que treballen per aconseguir un model de negoci que sigui “sostenible, social i integrat a la comunitat”. No només donen feina a un col·lectiu que ho té molt difícil per trobar feina sinó que també aprofiten per donar visibilitat als productes que fan entitats de persones amb discapacitat, amb la voluntat d’ajudar-los a recaptar fons.
Però la seva vinculació amb els veïns que els visiten no acaba aquí. Col·laboren amb Vincles BCN i Radars, uns serveis de l’Ajuntament per acompanyar a les persones grans. El primer consisteix en entregar cinc euros a la setmana a unes 40 persones grans que viuen a prop dels quioscos perquè se’ls gastin comprant diaris o revistes i, a la vegada, interactuïn amb els seus treballadors. El segon té una funció similar, amb els empleats de Diverscoop vigilant la gent gran del barri i avisant als serveis socials si veuen que algú se’l veu diferent o fa dies que no passa pel quiosc. “Els quioscos han de ser de la comunitat i per a la comunitat”, resumeix Franco.
Potenciar la relació dels quioscos amb l’oferta cultural de la ciutat
El Col·legi de Periodistes també analitza des de fa temps noves vies de negoci per als quioscos que gestiona, que li permeten finançar les activitats i els serveis que ofereix als seus col·legiats. L’organització gestiona un total de 12 quioscos, repartits per Passeig de Gràcia, La Rambla i Plaça Catalunya, zones molt afectades per una pandèmia que les ha buidat de turistes i oficinistes. Segons explica el portaveu del Col·legi de Periodistes, Xavier Puig, estan valorant diverses opcions, descartant models no relacionats amb el periodisme, com la venda de cafès per emportar. Puig indica que les novetats que puguin introduir estaran relacionades amb iniciatives periodístiques i culturals, donant suport així a la gran oferta que té la ciutat. Per exemple, es poden acabar decidint per apostar més per la venda d’entrades a espectacles, excursions turístiques o llibres. I Puig no té cap dubte. Continuaran venent diaris, encara que cada cop menys barcelonins els comprin. “Si hem de ser l’últim quiosc que ven premsa al carrer, ho serem”, conclou.
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…
A finals d’agost del 2005, l’huracà Katrina colpejava les costes del sud-est dels Estats Units,…