Trobar locals de grans dimensions en ple centre de Barcelona on instal·lar un supermercat ha sigut sempre un repte difícil per les grans cadenes de distribució. En els últims anys, s’han multiplicat, per exemple les obertures de supermercats en espais on tradicionalment hi havia hagut un pàrquings de rotació, ja que els propietaris d’aquests immobles han vist que amb aquest tipus de llogaters les rendibilitats podien ser superiors. També s’han acabat transformant en supermercats moltes de les galeries comercials que hi havia a la ciutat i, fins i tot, alguns cinemes. La transformació del Cine Urgell —una de les sales més grans que hi havia a Barcelona— en un establiment de la cadena Bonpreu és el millor exemple, però no l’únic.
El grup de distribució alemany Aldi ultima l’obertura d’un supermercat de grans dimensions a l’edifici que ocupaven els antics cinemes Petit Pelayo, al carrer Tallers número 74. Després de mesos d’obres, Aldi preveu inaugurar aquesta nova botiga pel maig, segons avança Jordi Filiberto, responsable d’expansió de la cadena. L’executiu no vol donar encara detalls de les característiques de l’establiment, però es preveu que tingui dues plantes, subterrani i una superfície d’uns 2.000 metres quadrats.
“En el marc del pla d’expansió en centres i nuclis urbans, alguns dels nous establiments que obrim es troben ubicats en edificis que no s’utilitzaven des de feia temps i que podien estar fins i tot en estat d’abandonament durant diversos anys. Amb les noves obertures ajudem a rehabilitar la imatge de la zona i creem nous llocs de treball“, explica el directiu d’Aldi en una entrevista amb The New Barcelona Post.
El nou supermercat del carrer Tallers ocuparà un edifici situat al costat de la plaça Castella caracteritzat per no tenir finestres, però sí unes grans vidrieres. Es tracta de l’antic cine Petit Pelayo, que era una extensió de l’antic Cine Pelayo, que als anys 90 es va reconvertir en els Lauren Universitat. El Petit Pelayo es va inaugurar l’any 1962 per projectar-hi pel·lícules menys comercials que les que s’exhibien a la sala principal; tenia una entrada diferenciada i va funcionar amb una cartellera pròpia fins a l’any 1985, quan va passar a ser una sala més (la sala Pelayo 3) dels Cines Pelayo, segons explica el blog Barcelofília. L’any 1993, tot el complex es va remodelar i transformar en un cine de cinc sales, el també ja desaparegut Lauren Universitat.
El Petit Pelayo va projectar la primera pel·lícula la vigília del dia de Nadal de l’any 1962, en una Barcelona coberta de neu. Per l’estrena es va trial el western de John Ford Dos cabalgan juntos, amb James Stewart i Richard Widmark.
La transformació del Petit Pelayo en un Aldi no és l’única reconversió d’un espai singular realitzada recentment a Barcelona per aquesta multinacional. El passat dia 10 de març, va aixecar la persiana d’un nou supermercat de 1.100 metres quadrats ubicat a la Gran Via 691, al costat de Plaça Tetuan, en un local que fins fa uns dos anys ocupava el Mercat Gran Via, que no era de titularitat municipal, sinó privat.
Amb aquests dos nous establiments, Aldi passarà a tenir deu supermercats a Barcelona ciutat, el doble dels cinc que tenia fa només un any i mig. En els darrers mesos, la marca ha obert botigues a l’Eixample (al carrer Muntaner), a Sants (Plaça de Joan Pelegrí) i a la zona de Maragall (carrer Ramón Albó) i “l’objectiu és poder seguir creixent a la capital en el curt termini per apropar-nos a diferents zones i barris de la ciutat”, destaca Filiberto.
La recerca permanent d’espais amb possibilitats de reconversió dins la trama urbana respon, segons el directiu, a la voluntat d’apropar-se al client i facilitar-li el procés de compra. Aquesta aposta per “situar-se on són els clients” suposa un gir en l’estratègia original amb què Aldi va entrar l’any 2002 al mercat espanyol, ja que durant els seus primers anys va fer tota la implantació instal·lant botigues aïllades tipus xalet als parcs comercials situats als afores de les ciutats. Segons el director d’expansió d’Aldi, ara es compatibilitzen les dues fórmules: el creixement als nuclis urbans de les grans ciutats amb les obertures als accessos o afores de les poblacions més petites.
Aquesta setmana, Aldi ha obert un nou supermercat a Tarragona i ara ja suma 74 punts de venda a Catalunya, 46 a la província de Barcelona. L’empresa no vol quantificar el nombre de noves botigues que preveu obrir a Barcelona en els pròxims anys, però destaca que Catalunya és una zona prioritària de creixement. “Catalunya és una de les nostres zones estratègiques; el nostre compromís és seguir invertint i treballant en el pla d’expansió”, explica Filiberto.
Creació de cent llocs de treball aquest semestre
En el conjunt d’Espanya, on ja té més de 330 punts de venda, Aldi preveu obrir aquest 2021 prop de 40 botigues —el doble que l’any 2020—, de les quals el 23% estaran a Catalunya, la comunitat on hi haurà més inauguracions juntament amb Andalusia. Aquest pla d’expansió farà que només en aquest primer semestre, l’empresa creï un centenar de llocs de treball a Catalunya. A tot Espanya, l’any passat es van contractar un miler de treballadors i avui la plantilla total s’eleva a 5.500 persones.
En paral·lel als 74 punts de venda, a Catalunya Aldi hi té la seu central de la seva filial espanyola. Concretament, les oficines des de les quals es dirigeix aquest ambiciós pla d’expansió estan situades a Sant Cugat del Vallès. A més a més, el grup disposa d’una plataforma logística de 29.000 metres quadrats a Masquefa des de la que subministra a les botigues que té a les comarques catalanes i a les illes Balears. En total, entre les oficines corporatives, el magatzem i les botigues, Aldi dona feina a Catalunya a 1.300 persones.
La filial espanyola d’Aldi pertany al denominat Aldi Nord Group, que opera també a Alemania, Bèlgica, Dinamarca, França, Luxemburg, Països Baixos, Polonia i Portugal. El model de negoci de l’empresa fundada pels germans Albrecht, que no facilita xifres de facturació, està englobat en el denominat hard discount, un concepte que s’ha anat suavitzant amb els anys, però que es basa a oferir productes bàsics amb preus molt competitius i amb marques pròpies de la cadena de supermercat, les també denominades marques blanques. Concretament, a Aldi el 86% de l’assortiment és de productes de marca pròpia i el 14% restant són articles de grans marques que els clients no estan disposats a renunciar.
Amb l’objectiu d’adaptar-se als gustos locals, Aldi, com també ha fet el seu gran rival, Lidl, compra el 80% dels articles que comercialitza a les seves botigues a Espanya a 400 proveïdors espanyols, dels quals un 26% són empreses catalanes. Segons Kantar Worldpanel, Aldi té ara una quota de mercat d’1,3% i l’any passat va ser la cadena que més va incrementar el nombre de clients, amb un augment del 6,1% que implica arribar a un 30% de les llars espanyoles. Segons Kantar, Aldi és també la cadena d’àmbit nacional amb un assortit de productes ecològics més ampli, el que es tradueix en el fet que un 24% dels seus clients incorporin a la seva cistella de la compra algun producte eco.