L’ampliació de l’Aeroport de Barcelona fa temps que sobrevola l’esfera pública. Després que el debat pugés de to fa dos anys i quedés aturat davant la impossibilitat de trobar una solució de consens entre posicions molt enfrontades, Barcelona Global vol tornar-lo a posar sobre la taula, poques setmanes després que hagi canviat el govern municipal de la ciutat, abans liderat per Ada Colau, qui es va oposar a l’ampliació. L’associació privada ha estat treballant durant mesos per buscar una solució que intenti acontentar les diferents parts implicades, que es poden resumir entre els que volen augmentar la capacitat operativa de la infraestructura i els que no volen afegir més pressió turística a la ciutat i, a més, volen preservar el patrimoni mediambiental que es pot veure afectat amb l’allargament de les pistes.
Davant aquest escenari, la proposta que planteja Barcelona Global passa per allargar en 350 metres la tercera pista de l’Aeroport del Prat, la més pròxima al mar i, actualment, dotada amb 2.660 metres. A més dels 350 metres que es volen afegir de paviment, s’haurien de sumar 300 metres de seguretat, sense asfaltar i sense obstacles, coneguts com a clearway. Amb aquesta ampliació, s’arribaria a un total de 3.310 metres de distància per a enlairaments, suficient per a la gran majoria de grans avions que operen les rutes intercontinentals i permetent que les dues pistes de l’aeroport funcionin de manera independent, és a dir, totes dues amb capacitat per enlairar avions. El plantejament que va fer en el seu moment Aena, el gestor aeroportuari, apostava per ampliar la tercera pista en 500 metres.
Amb aquesta ampliació, segons Barcelona Global, no s’ha de veure afectada la llacuna de la Ricarda, la principal reserva de biodiversitat del Delta del Llobregat. Tot i que no es toqui la làmina d’aigua, sí que s’afectarà espai protegit per la Xarxa Natura 2000, la màxima protecció ambiental que atorga la Unió Europea, per la qual cosa faria falta obtenir el seu vistiplau, a més de fixar mesures compensatòries. “Hi ha solucions possibles de mínims que permeten allargar la pista i la preservació ecològica”, defensa la directora general de Barcelona Global, Mercè Conesa.
El lobby també demana no superar el límit fixat per l’actual pla director, de 90 vols per hora, i no utilitzar l’altra pista, la interior, amb 3.350 metres, a ple rendiment per no augmentar la contaminació acústica sobre poblacions pròximes com Castelldefels. Així mateix, defensa que cal millorar el funcionament de les dues terminals del Prat, evitant, per exemple, que els passatgers hagin de moure’s de l’una a l’altra amb maletes. De moment, no veuen necessària la terminal satèl·lit que va plantejar Aena en la seva proposta d’ampliació. “No cal augmentar per se la capacitat de l’aeroport, sinó optimitzar-la”, sosté Josep Tabernero, director del Vall d’Hebron Institute of Oncology (VHIO), un altre dels membres que ha participat en el grup de treball de Barcelona Global.
A més, l’associació privada demana prioritzar determinats destins per augmentar els vols intercontinentals que poden connectar Barcelona amb capitals internacionals econòmiques i no només atreure turisme massiu, i desviar alguns cap als aeroports de Girona i Reus, com les aerolínies low cost que tenen com a destí la Costa Brava i la Costa Daurada. Segons càlculs de Barcelona Global, augmentar en un 10% els vols intercontinentals aporta un 4% més d’empreses internacionals que s’instal·len en una ciutat i un 0,5% més al PIB per càpita. No obstant això, constaten que l’atracció de determinades rutes és una decisió de les aerolínies, per la qual cosa reconeixen que és “un risc”, amb la possibilitat d’acabar captant bones destinacions o continuar reforçant l’aeroport com una destinació de baix cost.
Específicament, Barcelona Global fixa com a prioritari captar més connexions cap als Estats Units, augmentant les rutes amb Nova York, San Francisco, Boston i Atlanta, i afegint noves cap a destins com Austin, i Àsia-Pacífic, recuperant vols directes a Shanghai i Hong Kong, perduts amb la pandèmia, i afegint nous a Tòquio i Nova Delhi. Sobre un altre dels vols directes que demanen, Singapur, Singapore Airlines ha anunciat la seva reactivació aquest mateix dimarts. També reclamen reforçar les connexions amb Amèrica Llatina, sense concretar quines són les ciutats més prioritàries.
L’atracció de determinades rutes és una decisió de les aerolínies, per la qual cosa reconeixen que és “un risc”, amb la possibilitat d’acabar captant bones destinacions o continuar reforçant l’aeroport com una destinació de baix cost
Per fer tot això possible, el lobby demana començar fent les compensacions ecològiques que Aena té pendents a les zones que envolten l’aeroport, a més d’actuar ja sobre la Ricarda, ja que considera que viu “una situació degradada”, tant per als ocells que l’habiten com l’aigua de la seva llacuna. Un altre membre de la comissió de treball de Barcelona Global, Sergi Ferrer-Salat, president de la farmacèutica Ferrer i propietari de la llibreria Finestres, demana no només pensar en la Ricarda, advocant per posar el focus també en la defensa d’un altre espai natural de la zona com el Remolar i la sostenibilitat social. “No podem generar més gentrificació ni més pressió turística a Barcelona”, sosté l’empresari que es defineix com a activista ecosocial, “la capacitat de resiliència ecològica i social de la ciutat està una mica al límit”.
“És un sí a l’ampliació amb condicions”, resumeix Conesa. Barcelona Global no ha calculat la inversió que pot suposar el seu pla, però creuen que es pot encaixar en els 1.700 milions d’euros que va anunciar Aena, tenint en compte que la seva proposta era per allargar la pista en 500 metres i la seva en 350 metres. Després de la presentació pública de la seva proposta, l’associació començarà a reunir-se amb les diferents administracions per explicar-la, començant amb la Generalitat abans de les vacances.