Barcelona ha aprofitat una de les seves característiques, la creativitat, per transformar-la en nous models de negoci. “La creativitat és una actitud per fer coses noves, un salt cap al que és desconegut. La innovació es produeix quan aquesta actitud per fer coses noves serveix. Barcelona ha sigut capaç de fer el salt de la creativitat a la innovació”, ha exposat el professor Paco Solé Parellada en una nova sessió del cicle The New Barcelona – Moments Estel·lars.
En col·laboració amb Must Media Group, CASA SEAT i Tech Barcelona, el protagonista de la primera xerrada de l’any ha estat l’ecosistema emprenedor de la ciutat. Sota el títol Els fonaments de l’ecosistema tech i moderats pel periodista i professor de la UPF-BSM, Toni Aira, Solé Parellada i el conseller delegat de Tech Barcelona, Miquel Martí, han sigut els encarregats de fer un repàs sobre com han evolucionat les startups que hi ha a la ciutat fins a arribar a la posició actual de lideratge que tenen en el sud d’Europa.
Tot comença amb les oportunitats que detecten els emprenedors de millorar certs processos productius o canviar-los completament, una qüestió que, segons Solé Parellada, es veu beneficiada per la fortalesa que tenen la recerca i la indústria a Catalunya. Aquests són els elements que han configurat l’ecosistema barceloní, ha defensat Martí, tenint en compte que també es caracteritza per la falta de recursos naturals. “Barcelona està plena de llocs que visualitzen oportunitats”, ha subratllat Solé Parellada.
Un cop creat l’ecosistema, “sense ell, les oportunitats no passen”, ha insistit Martí, canvien les prioritats. Així s’ha vist amb els canvis que han registrat les empreses emergents des dels primers intents, amb programes com l’Innova de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), impulsat per Solé Parellada per promoure la transferència tecnològica i la cultura emprenedora i de la innovació.
“Hem arribat a una certa maduració del fet d’intentar reinventar models tradicionals de negoci, que és en el que es van basar molts dels casos d’èxit que tenim ara mateix, i s’ha girat cap a començar a pensar que les empreses de base tecnològica han de ser part de la proposta de futur de la ciutat”, ha exposat Martí. Segons el director del Tech Barcelona, per girar cap a un nou model d’empreses “on la ciència està al bell mig de la proposta de valor” és imprescindible “trobar bons recercaires i combinar-los amb bons emprenedors”, ja que no tothom serveix per a les dues coses. “En aquesta combinació tenim molt potencial”.
“La innovació ha de tenir un impacte en la societat. Fins ara, el focus era absolutament financer i les innovacions anaven dirigides al benefici d’algú en concret, sigui l’accionista o el propietari. Ara s’ha entès que el destinatari final és el ciutadà”, un aspecte on Barcelona ho està fent bé, ha afegit. Però no només ha canviat el focus, sinó també la magnitud del fenomen. Sobre aquesta qüestió, Solé Parellada ha afegit una anècdota, recordant com fa 20 anys, va adreçar-se a grans empreses perquè incorporessin a les startups i n’aprenguessin d’elles: “Ens van mirar amb una cara… I ara ho fan”.
Per continuar reforçant aquest ecosistema, Solé Parellada ha advertit que es necessita un marc jurídic solvent per fomentar la productivitat i la competitivitat. “Ara no és l’adequat”, ha lamentat. “Barcelona és capaç d’atreure companyies de talla mundial que tenen un específic interès en el talent digital de la ciutat”, ha continuat Martí, com els recents hubs anunciats per Cisco i Intel, però “sí que és molt important l’estabilitat, que les regles estiguin clares, que els marcs legals i fiscals no siguin només bons sinó favorables, tot això fa que la gent s’hi vulgui instal·lar”.
Miquel Martí: “Barcelona és capaç d’atreure companyies de talla mundial que tenen un específic interès en el talent digital de la ciutat”
Per a Martí també és important que els ciutadans prenguin consciència de la posició de Barcelona com a seu tecnològica de multinacionals i empreses locals, i decideixen cap a on ha d’anar. “Barcelona ha de tenir una visió compartida d’allò que vol que sigui la ciutat. Jo no vull per als meus fills una ciutat balneari dels americans o dels països nòrdics, vull una ciutat potent on els meus fills puguin anar a voltar arreu del món, a aprendre i desenvolupar-se, però després puguin crear projectes potents aquí”, ha sostingut. “I aquesta visió ha de ser público-privada”, ha remarcat. Segons Martí, en aquesta visió compartida és clau que el sector públic sàpiga que “a vegades ha de liderar i a vegades ha de seguir”.
Solé també ha posat en valor la figura del professor Andreu Mas-Colell i la tasca que va dur a terme des del Govern de la Generalitat. “L’amic Andreu va ser un desllorigador. Una persona capaç de veure solucions en un entorn impossible; li devem molt”, ha recordat en referència al nou marc que va crear per als investigadors i els centres de recerca.