Cupra aspira a tenir el pes que va tenir Seat en els seus millors anys. Tenint en compte el creixement exponencial que està registrant, la marca automobilística es fixa com a meta arribar als 500.000 vehicles venuts a partir de 2025, quan preveu haver llançat al mercat tots els nous models que té previst.
El mig milió de vehicles entregats és una xifra que la seva companya de Martorell va aconseguir superar el 2018 i 2019, abans de l’arribada de la pandèmia i les altres crisis que l’han seguit. L’any 2021, Cupra va vendre uns 80.000 vehicles, registrant un augment de gairebé un 200% respecte a l’exercici anterior, mentre que Seat va vendre més de 470.000, un 10% més. A tot això se suma que Cupra preveu superar la facturació de Seat l’any que ve.
Els augments que la nova marca ha aconseguit s’han produït en només quatre anys. Històricament, els vehicles Cupra havien estat els models esportius de Seat. Es va voler així fer un pas més i impulsar una línia de negoci diferenciadora i amb un marge de benefici més gran. En aquest període de temps tan curt, Cupra no només ha aconseguit un espai al mercat, sinó que, fins i tot, li està traient protagonisme a l’altra marca del grup.
Des de 2018, la nova marca ha lliurat prop de 200.000 unitats, amb una facturació que ha passat dels 430 milions d’euros en el seu primer exercici als gairebé 2.200 milions d’euros l’any passat, unes xifres “molt per sobre de totes les expectatives”. Per a aquest exercici, Cupra espera duplicar la facturació —fins a 5.000 milions—, les vendes i la xarxa de concessionaris propis. Si es compleixen les previsions, el grup Seat podria facturar més de 15.000 milions l’any 2025.
Per aconseguir els 500.000 cotxes venuts, l’automobilística amb seu a Martorell llançarà nous models de cara a 2025 i s’expandirà en mercats com Austràlia. Un dels nous models serà el vehicle elèctric de petites dimensions que ha de garantir la continuïtat de la planta del Baix Llobregat quan s’electrifiqui.
El nou model urbà elèctric, anomenat Urban Rebel, amb un preu previst entre els 20.000 i els 25.000 euros, és la gran promesa de Volkswagen per a la fàbrica barcelonina. “Serà el projecte més gran de la nostra companyia en els pròxims anys, ja que és clau per a la nostra transformació en una marca totalment elèctrica. Estem liderant el desenvolupament de la família de vehicles que democratitzarà la mobilitat urbana sostenible”, sosté el vicepresident de Recerca i Desenvolupament de Cupra, Werner Tietz.
Per aconseguir els 500.000 cotxes venuts, l’automobilística amb seu a Martorell llançarà nous models de cara a 2025 i s’expandirà en mercats com Austràlia
La producció d’aquest vehicle està subjecta a les ajudes del PERTE del vehicle elèctric. Amb una inversió prevista de 10.000 milions d’euros per part del grup alemany, s’ha creat un consorci de més de 60 socis nacionals i internacionals per fomentar la mobilitat elèctrica a Espanya, situant la planta de bateries, la principal inversió, a Sagunt.
El nou Cupra es basarà en la plataforma MEB de tracció davantera per a vehicles petits del grup Volkswagen. Amb una longitud d’uns quatre metres, comptarà amb un motor elèctric de 226 CV. Tindrà la capacitat d’accelerar de 0 a 100 km/h en només 6,9 segons i una autonomia de fins a 440 quilòmetres.
El disseny lleuger s’acompanyarà de la incorporació de materials sostenibles, com els polímers reciclats avançats i materials de base biològica. També utilitzarà impressió 3D i teixits 3D amb disseny paramètric per a millorar el rendiment i la qualitat.
Dos models més
Cupra completarà la seva gamma amb el Cupra Terramar, fent honor al circuit de Sitges en el qual es va presentar la marca, i el Cupra Tavascan. Tots dos arribaran abans que el vehicle que es fabricarà a Martorell, amb un llançament previst per al 2024. El Terramar es fabricarà a Hongria, a la planta de Györ d’Audi. Encara no s’ha concretat on es farà la producció del Tavascan.
Tots ells se sumaran a l’actual cartera de Cupra: el Cupra Ateca, el Cupra León, el Cupra Formentor i el Cupra Born. Només el Cupra Formentor es fabrica a Barcelona. “Martorell té molta capacitat. Lluitaré per tenir més projectes, però cal ser competitius”, defensa el seu conseller delegat, Wayne Griffiths. “El més important és lluitar per tenir cotxes elèctrics”, remarca.