Seat va tornar als beneficis amb 68 milions d’euros l’any 2022, deixant enrere les pèrdues de 256 milions d’euros de l’any anterior. Va ser gràcies al creixement exponencial que està tenint una de les seves marques, Cupra. La facturació de la filial del grup Volkswagen també va superar la de 2021, amb 10.513 milions d’euros, la segona xifra més alta que la companyia ha registrat en els més de 70 anys d’història, només per sota del rècord de 2019, quan van ser 11.157 milions d’euros. Tot això, venent gairebé 480.000 vehicles, una quantitat similar respecte al 2021 i per sota de la d’abans la pandèmia, aprofitant els marges més alts dels cotxes Cupra respecte als de Seat. Aquests millors resultats es van acompanyar d’un pla de reducció de costos, que inclou prejubilacions i baixes incentivades, amb la sortida voluntària de 1.330 treballadors fins al 2026.
“L’estructura de negoci és avui més robusta i estem construint una estructura financera encara més sòlida en el temps. Tot i que el nostre volum de cotxes venuts l’any 2022 va ser un 4% inferior al del 2021 a causa de l’escassetat de semiconductors, la nostra facturació va créixer un 14% i els ingressos per vehicle van augmentar un 18%”, ha assenyalat el vicepresident de Finances de Seat, David Powels, en la presentació dels resultats de 2022. “El canvi de tendència de la companyia s’ha aconseguit gràcies a l’augment de la proporció de models Cupra venuts, una agressiva estratègia de gestió d’ingressos, reducció de costos generals i millores en l’eficiència”, ha sostingut Powels.
Amb l’apaivagament de la crisi de semiconductors, aquest exercici ja ha començat millor que el 2022, amb 71.500 cotxes entregats els dos primers mesos de l’any, un 27% més que en el mateix període de fa un any. Davant la fi de l’escassetat, s’espera que es beneficiï així a la producció de cotxes Seat, perjudicada en comparació a la de Cupra amb el repartiment de components que ha fet el consorci alemany.
El creixement de Cupra s’espera que segueixi l’any 2023. Si l’any passat la marca prèmium de Seat va representar gairebé el 40% dels ingressos, amb 152.900 vehicles venuts, es preveu que sigui més del 50% enguany, amb la consolidació de la seva presència a Europa. Tot això, servirà per preparar el terreny de cara al 2024, quan es llançarà l’ofensiva més gran de productes, amb el Tavascan i el Terramar. Un any més tard vindrà l’Urban Rebel, que es fabricarà a Martorell. L’objectiu és arribar a les 500.000 unitats venudes a l’any en el mitjà termini.
Davant els marges més alts i el creixement vertiginós que està registrant, la filial del grup Volkswagen ha optat per prioritzar a Cupra en la transició cap al cotxe elèctric. “El futur és elèctric i per a la nostra empresa significa que el futur és Cupra”, ha reiterat el seu conseller delegat, Wayne Griffiths. De moment, els models de cotxes elèctrics que se li han assignat a la planta de Martorell són l’Urban Rebel (que es podria comercialitzar amb la marca Cupra Raval) i, recentment confirmat, l’ID.2all de Volkswagen, tots dos de petites dimensions. Es preveu que la fabricació comenci a partir de 2025, amb una inversió de 3.000 milions per adaptar la infraestructura.
En aquest escenari, qui no té assegurada la seva supervivència és la històrica marca espanyola Seat. Si no se li assigna la producció de cap vehicle elèctric, els seus cotxes perviuran mentre es mantinguin els motors de combustió. “No podem electrificar dues marques alhora”, ha defensat Griffiths, “Seat i Cupra es complementen en aquesta fase de transició”. Una possible solució futura per a Seat que el directiu ha posat sobre la taula ha estat la seva especialització en la micromobilitat, divisió que ara opera a través de la filial Seat Mo. De fet, ja col·labora amb la catalana Silence, especialitzada en la producció de motos elèctriques i cotxes elèctrics de petites dimensions.
També queda pendent d’aclarir l’assignació d’una segona plataforma de vehicles elèctrics per a Martorell, per fabricar models més grans que els previstos, tot i que Griffiths no preveu que sigui imminent. “Actualment, no tenim la capacitat”, ha recalcat, tenint en compte que la fabricació dels nous urbans elèctrics a partir de 2025 es combinarà amb la dels models Formentor i Leon, a l’espera de saber si es podrà seguir amb la de l’Arona. Una major producció és necessària per assegurar l’ocupació a la planta barcelonina, tenint en compte que el cotxe elèctric necessita menys mà d’obra en comparació amb el de combustió. També es vol aconseguir la construcció d’una planta d’assemblatge de bateries als voltants de Martorell per esmorteir el descens d’ocupació.
Nou hub d’economia circular
Emmarcada en la reducció de la seva petjada de carboni, Seat preveu obrir un hub d’economia circular a Barcelona. Encara sense les xifres de la inversió que requerirà ni els llocs de treball que generarà, la companyia ha indicat que servirà per desenvolupar projectes industrials de reutilització, refabricació i reciclatge, obrint una nova via per als professionals de Martorell.