Glovo estrena 2022 amb un canvi rellevant en el seu accionariat que suposa donar pas a una nova etapa en què perdrà la seva independència. En plena nit de Cap d’Any, la companyia de lliuraments ultraràpids a domicili ha anunciat que diversos dels seus accionistes de referència han arribat a un acord amb Delivery Hero per vendre-li una participació addicional del 39,4% del capital a canvi d’accions del grup cotitzat alemany, que passa a ser l’accionista majoritari de Glovo. Aquesta adquisició, segons Reuters, valora Glovo en 2.300 milions d’euros.
Delivery Hero ja era actualment el primer accionista de Glovo —ocupava dos llocs en el seu consell d’administració— en posseir al voltant del 44% de les accions després d’haver aportat bona part dels fons de l’última ronda de finançament aixecada per la companyia amb seu a Barcelona. Així, Delivery Hero passarà a controlar una participació majoritària del 83% a Glovo, encara que aquesta participació es pot incrementar, ja que ara s’obrirà un període de temps perquè la resta d’accionistes puguin adherir-se a l’acord. Segons Delivery Hero, el tancament de la transacció es preveu que es produeixi el segon trimestre del 2022, tot i que està subjecte a rebre prèviament l’aprovació per part de les autoritats de la competència de diferents països.
“L’equip de Delivery Hero ha admirat i ha donat suport a Glovo durant molts anys. Han estat pioners en la indústria en oferir un servei multivertical des del principi. El seu enfocament en el producte i la seva ràpida execució els ha atorgat una posició de lideratge a 16 dels 25 mercats on opera, malgrat haver-se llançat diversos anys més tard que els seus competidors. Continuarem invertint en l’equip i el producte de Glovo, i veurem moltes oportunitats per millorar encara més les seves operacions amb els nostres recursos i experiència”, ha explicat Niklas Östberg, conseller delegat i cofundador de Delivery Hero.
Per la seva banda, el fundador de Glovo, Oscar Pierre, ha assenyalat que “el potencial de Glovo estava desaprofitat”, per la qual cosa se sent “feliç d’haver trobat un soci que coincideix amb la nostra ambició i cultura i seguirà recolzant aquesta aventura a la qual ens hem embarcat per impulsar encara més la innovació, enfortir la nostra oferta de múltiples categories i crear valor addicional per a tots els nostres stakeholders i per al conjunt d’aquesta indústria”.
Segons el grup alemany, Delivery Hero i Glovo “comparteixen una mateixa visió des del primer dia”: oferir a tots els ciutadans un accés fàcil i ràpid a qualsevol producte disponible a la seva ciutat, en tota mena de categories, des de restaurants a farmàcies, passant per botigues de comestibles i supermercats i qualsevol comerç al detall. Ambdues empreses destaquen també la seva complementarietat geogràfica, ja que no hi ha solapaments de mercats. La combinació de tots dos grups permetrà donar servei a una població potencial de 2.200 milions de persones, de les quals Glovo aporta 700 milions.
Amb una taxa de creixement orgànic del 80% el 2021 i 800 milions d’euros en ingressos, Glovo opera a més de 1.300 ciutats a 25 països d’Europa, Àsia Central i Àfrica, amb 15 milions d’usuaris actius anualment i 70.000 missatgers mensuals realitzant els seus repartiments.
Per la seva banda, Delivery Hero és una plataforma de lliuraments ultraràpids de menjar a domicili amb presència a 50 països a Àsia, Europa, Amèrica Llatina, Orient Mitjà i Àfrica del Nord. Amb seu a Berlín, l’empresa va néixer el 2011 i des del 2017 cotitza a la Borsa de Frankfurt, amb una capitalització borsària de 24.587 milions d’euros.
Es dóna la circumstància que el maig del 2021, Delivery Hero va vendre a Glovo el seu negoci a diversos països d’Europa Central i Europa de l’Est, com Romania i Bulgària, Sèrbia o Croàcia. Prèviament, a finals del 2020, Glovo havia traspassat a Delivery Hero les seves filials a Llatinoamèrica per 230 milions.
El març de 2021, Glovo va tancar la ronda d’inversió més gran de la seva història (sèrie F) en captar 450 milions d’euros, dels quals Delivery Hero va aportar 229 milions i la resta va ser subscrita per fons com Lloc Road Capital, Luxor Capital, Drake Enterprises, GP Bullhound i Mudabala. La startup catalana ja era un unicorn —empreses tecnològiques emergents valorades en més de mil milions— des del 2019, unint-se a un selecte club a Espanya al qual fins aleshores només pertanyia Cabify.
“Vaig començar Glovo el 2015, just després de la universitat, i em sembla increïble com la tecnologia pot tenir tant impacte en tan poc temps. Hem canviat la manera com milions d’usuaris obtenen els seus productes locals i administren el seu temps en una ciutat. Estem creant una nova oportunitat online per als comerciants locals i brindant oportunitats d’ingressos als missatgers que treballen amb la nostra plataforma. Amb els mercats que cobrim avui, podem atendre una població total de més de 700 milions de persones”, afirma Oscar Pierre.
Delivery Hero assegura que després del tancament de la transacció, Glovo mantindrà la seva marca i la seva plataforma tecnològica i seguirà estant liderada per l’actual equip directiu, amb els dos cofundadors (Oscar Pierre i Sasha Michaud) al capdavant, ja que “seguiran invertint a Glovo i juntament amb Delivery Hero, aprofitaran la tecnologia compartida per millorar encara més l’eficiència i accelerar el desenvolupament de productes”.
J.P. Morgan ha actuat com a assessor financer i Cuatrecasas com a assessor legal de Delivery Hero, mentre que Morgan Stanley i Latham & Watkins han estat l’assessor financer i assessor legal, respectivament, dels accionistes venedors. En paral·lel, el bufet Uría Menéndez ha assessorat Glovo. Segons el comprador, es donaran a conèixer nous detalls de l’operació el proper 11 de gener.