Nou pas en el procés de reindustrialització de Nissan. EV Motors, l’empresa que impulsa el renaixement de la històrica marca Ebro, ha obert una ronda de finançament de 20 milions d’euros i preveu sortir a cotitzar al mercat alternatiu borsari espanyol, el BME Growth. El seu objectiu és trobar els fons necessaris per poder iniciar com més aviat millor la producció a la factoria de la Zona Franca de Barcelona, on ambiciona arribar a fabricar el 2027 fins a 50.000 unitats a l’any d’una nova pick-up elèctrica amb la marca Ebro que va presentar al Saló Automobile Barcelona i una petita furgoneta (minivan) també 100% elèctrica.
La companyia, que té com a conseller delegat Pedro Calef, ha encarregat a Andbank el procés per aixecar 20 milions, una xifra que preveu que sigui subscrita per un nombre reduït d’inversors qualificats i no qualificats. La idea és que la ronda de finançament quedi tancada a finals de juliol. Els recursos captats per EV Motors es destinaran a finançar l’enginyeria dels models que permetran que la marca Ebro torni al mercat i també a impulsar el D-Hub, el consorci que, juntament amb Goodman, es va adjudicar els terrenys de l’antiga Nissan i els actius productius que queden a la factoria.
Segons ha informat Ebro, a més d’aquesta ronda de 20 milions, EV Motors preveu iniciar els tràmits per sortir a cotitzar al mercat BME Growth aquest mateix any o a començaments del proper, un debut que els permetrà continuar captant fons per impulsar el projecte, que també espera rebre ajuts públics europeus procedents del PERTE VEC o d’impuls del vehicle elèctric i connectat.
“El projecte d’Ebro representa un avenç molt destacat en la reindustrialització d’Espanya en general, i concretament en la reactivació de l’activitat a l’antiga planta de Nissan a la Zona Franca. Es tracta de recuperar la producció pròpia de vehicles elèctrics i l’ocupació industrial, una tendència que en les darreres dècades s’ha mogut en el sentit oposat en importants economies com Europa i els EUA”, ha afirmat el conseller delegat, Pedro Calef.
La idea d’Ebro és iniciar la comercialització dels primers models fabricats a la Zona Franca a finals del 2024 i lliurar les primeres unitats el 2025, amb la previsió de produir 50.000 unitats anuals entre 2027 i 2029. Segons Calef, rellançar la marca Ebro suposa “una fita” en el procés de reindustrialització i relocalització de vehicles elèctrics i és “un element fonamental” per a la transició cap a un model de mobilitat més sostenible.
De la producció se n’encarregaran els mateixos empleats que tenia Nissan, que es reincorporaran de manera progressiva a la factoria de la mà del D-Hub, que, a més d’Ebro, tindrà altres clients com Silence i Zeroid, que preveu fabricar furgonetes elèctriques.
EV Motors, a la qual ara s’incorporaran nous socis, és una empresa controlada per diversos fundadors de l’enginyeria Barcelona Technical Center (Btech), especialitzada en disseny i càlcul de components per als sectors de l’automoció, ferroviari i aeronàutica. Btech dóna feina a unes 400 persones i té la seu central a Martorell, a més de disposar d’oficines a Alemanya, Bèlgica i Brasil.
De la matriu EV Motors depèn el 100% de Btech i una participació al D-Hub, impulsat també per QEV.
La nova pick-up d’Ebro aprofitarà les línies d’un model antic de Nissan i té una autonomia de 400 quilòmetres. Segons Calef, és “molt emotiu” poder retornar a la fàbrica que va veure néixer la marca Ebro el 1967 i que posteriorment va adquirir l’automobilística nipona. “És emocionant que pugui renéixer Ebro a la mateixa fàbrica on es va inaugurar”, va explicar el directiu durant la presentació del model a l’Automobile Barcelona.