Fira de Barcelona se’n va de vacances amb una molt bona notícia. Després de llargs mesos de negociacions, la institució firal presidida per Pau Relat i dirigida per Constantí Serrallonga ha aconseguit adjudicar-se dos nous esdeveniments que són líders mundials en els seus respectius sectors i que contribueixen a eixamplar la seva cartera de salons professionals, consolidant l’entitat com un els principals referents globals en aquest segment de mercat, el de més valor afegit. Els dos salons arribaran el 2025, atrauran més de 40.000 visitants cadascun i se celebraran al recinte de Gran Via, ara en fase d’ampliació.
Segons ha pogut saber The New Barcelona Post, Barcelona s’ha imposat a les ciutats de Londres, París i Madrid en un procés competitiu per captar el saló ICE (International Casino Exhibition), el principal esdeveniment mundial d’empreses proveïdores de serveis i tecnologia per al sector del joc i les apostes. Es tracta d’un saló organitzat per l’empresa Clarion i que portarà a la capital catalana 45.000 visitants de 150 països el gener del 2025, amb un impacte econòmic estimat de 280 milions d’euros. En paral·lel, Fira de Barcelona ha guanyat també el contracte per ser la seu de Labelexpo Europe, la fira mundial més gran del sector de la impressió d’embalatges i etiquetes, amb una previsió de 40.000 visitants de 140 països.
L’acord amb ICE, en realitat, incorpora la celebració de dues fires, ja que, en paral·lel, se celebrarà també un esdeveniment anomenat iGB Affiliate i que està centrat en serveis de màrqueting digital per a la indústria del joc. Tots dos certàmens s’han celebrat els darrers dotze anys al complex firal ExCel de Londres i ara aposten per mudar-se a Barcelona, amb un contracte inicial de cinc anys, és a dir, per al període 2025-2029. La primera edició a la capital catalana tindrà lloc del 20 al 22 de gener del 2025 i els organitzadors ja han reservat 40.000 nits d’hotel per a aquesta setmana.
Segons el director general de Clarion, Alex Pratt, el procés competitiu que ha enfrontat Barcelona, Londres, Madrid i París ha durat sis mesos i la decisió s’ha pres després d’analitzar més de 30 variables amb l’ajuda d’una agència internacional independent “amb gran experiència en l’elecció d’espais per esdeveniments i cerca d’ubicacions”. Pratt assegura que “les quatre ciutats preseleccionades van presentar unes ofertes impressionants i altament professionals” i, per això, la decisió no ha estat fàcil. Finalment, s’han inclinat per Barcelona perquè “és la ciutat que els nostres clients creuen que està més ben equipada per ser el nostre soci estratègic per al futur”.
“L’èxit de l’oferta de Barcelona respon a l’escala de les seves instal·lacions de classe mundial, infraestructura hotelera excel·lent, logística, ROI per als nostres clients i capacitat d’escalar”, afegeix el directiu, després d’apuntar la voluntat d’ICE de “forjar una aliança progressiva que inclogui la indústria internacional, Fira de Barcelona i els agents públics i privats de Barcelona, Catalunya i Espanya per crear un important llegat per al futur.” Els orígens d’aquesta fira es remunten al 1930.
Amb una previsió de més de 45.000 visitants provinents d’uns 150 països, ICE i iGB reuniran més de 600 expositors, entre desenvolupadors tecnològics per a les empreses de joc i apostes, experts en ciberseguretat, protecció al consumidor i joc responsable, creadors d’entreteniment digital, distribuïdors, operadors, associacions comercials i organismes estratègics i reguladors d’aquesta indústria. En l’edició celebrada a Londres el passat mes de febrer, ICE va superar per primera vegada la barrera dels 40.000 visitants únics (79.000 si es comptabilitzen les entrades d’una mateixa persona diversos dies), ja que el 2020 —just abans de la pandèmia— va reunir 36.000 persones. El 50% eren professionals d’empreses que operen tant al sector del joc presencial com online, mentre que l’altre 50% estaven vinculades únicament al joc online. Per segments de negoci, es calcula que 20.000 visitants formaven part de la indústria del joc i dels casinos; 13.000 estaven vinculats al negoci de les apostes esportives, i 5.000 al sector dels mitjans de pagament. En acabar el saló, el 80% de la superfície disponible per a l’edició del 2024 ja estava contractada.
Un altre saló canvia Brussel·les per Barcelona
Al costat d’aquest saló, Fira de Barcelona ha captat també una gran fira del sector industrial que vol impulsar el seu creixement: Labelexpo Europe, de periodicitat biennal i que aterrarà al recinte de Gran Via la tardor del 2025 procedent de Brussel·les, on s’ha celebrat els darrers 38 anys. Labelexpo, que organitza l’empresa Tarsus Group, preveu congregar més de 500 empreses del sector de l’embalatge i cartons plegables, així com d’impressores d’etiquetes, que presentaran les darreres tecnologies i innovacions en productes, materials i maquinària mitjançant demostracions i presentacions amb màquines en funcionament. S’esperen uns 40.000 visitants de 140 països.
Labelexpo és el segon gran saló que Fira de Barcelona pren en poc temps a Brussel·les, ja que el 2022 també es va traslladar de la capital belga a Barcelona el saló Seafood, líder mundial en productes del mar. Així mateix, el 2021 va arribar al recinte de Gran Via la fira més gran dedicada a la tecnologia audiovisual, ISE, en aquest cas procedent d’Amsterdam. Aquest any, Barcelona s’ha estrenat també com a seu de Shop Talk Europe, un saló focalitzat al sector del retail que fins ara se celebrava a Londres.
Amb un total de 250 esdeveniments, Fira de Barcelona va facturar 211 milions d’euros el 2022, exercici en què va aconseguir el millor resultat de la seva història, amb un ebitda de 37 milions.