A finals d’abril, es va anunciar que Saba, especialitzada en la gestió d’aparcaments, entrava en el capital de Geever, empresa dedicada al repartiment en l’última milla. Les dues empreses fa anys que col·laboren, però Saba ha volgut fer un pas endavant amb aquesta aliança en la seva estratègia d’oferir nous serveis als pàrquings, que ja inclouen sharing, mobilitat unipersonal, recàrrega de vehicles elèctrics i lockers per recollir comandes.
Aquest divendres s’han concretat els termes d’aquest acord. En el nou accionariat, Saba ha assolit el 51% de Geever; l’empresa de logística Districenter, el 41%, i el conseller delegat de Geever, Pere Roca, el 8%. Així mateix, el nou consell d’administració de Geever incorpora el president de Saba, Salvador Alemany, com a president.
L’acord ha suposat una ampliació de capital inicial d’1,3 milions d’euros, que es complementarà amb més aportacions futures. La primera injecció de capital ha de servir per a l’expansió que Geever preveu aconseguir en el curt termini. La companyia espera duplicar aquest 2021 la xifra de lliuraments que va registrar l’any passat, amb 251.222 entregues, que van suposar una facturació de 480.000 euros. Entre els seus clients actuals, hi ha Mango, Nespresso, CaixaBank i l’empresa de transport A tu hora express, que treballa per a Amazon, Zalando i Zara.
Així mateix, es reforçarà la presència de Geever a Barcelona. Actualment, la seva xarxa de punts de distribució està formada per 17 aparcaments de Saba, Bimsa i B:SM, i 22 trasters. El seu objectiu és arribar als 60 punts i que tots siguin pàrquings. En els plans de futur de l’empresa, està expandir-se a més capitals, com Madrid, València i Sevilla, però també a l’àrea metropolitana de Barcelona i segones ciutats de Catalunya. Una de les característiques que hauran de tenir aquestes ubicacions serà la presència de més d’un aparcament de Saba.
Aparcaments com a petits hubs urbans
L’auge del comerç electrònic, intensificat amb la pandèmia, ha omplert les ciutats de furgonetes que reparteixen paquets a qualsevol hora del dia. Davant d’aquesta situació, empreses com la barcelonina Geever volen impulsar un altre model de repartiment, que permeti reduir la congestió i sigui més sostenible. El tret diferencial de Geever és la incorporació dels aparcaments com a petits hubs urbans des d’on repartir en l’última milla.
Concretament, la seva operativa comença a les instal·lacions que té a la Zona Franca, on classifica els paquets a partir de les 22.00 hores. Un cop superada aquesta fase, els paquets entren a la ciutat i arriben als pàrquings, abans de les 5 de la matinada, per evitar coincidir amb les hores punta. Quan els paquets ja estan als aparcaments, els repartidors de Geever es desplacen a peu o en petits vehicles elèctrics per la seva zona d’influència, que té un radi d’uns 750 metres.
Aquest model permet disminuir en un 90% els kilòmetres que fan les fugonetes —només van de la Zona Franca als aparcaments—, i en un 75% les emissions. La seva proximitat també suposa reduir en un 10% les entregues fallides, és a dir, aquelles en les quals el repartidor no troba el destinatari a casa. Aquests viatges infructífers només a Barcelona i Madrid arriben fins als nou milions.
Els repartidors estan contractats
A diferència d’altres plataformes de repartiment, Geever té en plantilla els seus repartidors, que formen el gruix del seu equip, actualment integrat per una seixantena de treballadors. Els plans d’expansió que té previst la companyia inclouen incorporar més personal. En la presentació de l’acord, Roca ha assenyalat que també volen contractar persones amb discapacitat per al repartiment, tal com fan altres empreses com la barcelonina Apunts.