Nova era a Condis Supermercats. La família Condal ha venut la totalitat de les seves accions a l’empresa, just 60 anys després que els germans Xavier, Antoni i Ramón Condal Escudé iniciessin la seva trajectòria al sector de la distribució alimentària amb una parada al Mercat de la Mercè de Barcelona. A partir d’ara, el 55% de les accions de la cadena estaran en mans de l’equip directiu, encapçalat per Manel Romero, que es convertirà en el nou president del grup amb seu a Montcada i Reixac. L’altre 45% de l’accionariat pertany al fons de capital risc Portobello Capital, qui ja va entrar a Condis amb una participació minoritària el passat mes d’agost. La transacció s’ha valorat en uns 270 milions d’euros, segons Expansión.
El grup té una xarxa de 165 supermercats propis i 452 franquiciats, amb una forta presència a la província de Barcelona. Condis va facturar 783,1 milions d’euros l’any 2019, quan va obtenir un benefici net de 8,8 milions. Els seus ingressos, però, van créixer un 13% el 2020 coincidint amb la pandèmia, amb aproximadament 890 milions, un 13% més.
Condis deixarà doncs de ser una empresa familiar just quan només havia arribat a la segona generació, tot i que a nivell de complexitat accionarial aquesta generació es considera una tercera, ja que les accions estaven repartides entre dotze accionistes. Això passa en totes aquelles companyies que han tingut més d’un fundador, en aquest cas tres germans, el que significa que la segona generació està formada per un grup de cosins, situació que habitualment es produeix a la tercera generació.
La família Condal ha optat per vendre’s l’empresa a l’equip directiu i a Portobello, en una transacció que s’ha efectuat en dues fases i que també s’ha acompanyat de diverses desinversions. Així, el passat estiu, Condis va decidir posar punt final a la seva presència a Madrid i concentrar-se exclusivament a Catalunya. Va vendre un paquet de 12 botigues, les situades a la zona nord i al centre de Madrid, al Grup Uvesco (BM Supermercats), que es va quedar també amb el magatzem de Mercamadrid. En paral·lel, uns altres 18 supermercats, juntament amb la plataforma logística de Getafe, van traspassar-se al Grup Eco Mora (La Despensa).
Per altra banda, Condis acaba de vendre per 65 milions d’euros la seva plataforma logística de Montcada i Reixac a una societat denominada Crossbay, propietat del fons britànic Mark, segons va avançar La Vanguardia aquest divendres. La cadena continuarà ocupant les naus, que disposen d’una superfície de 40.000 metres quadrats, en règim de lloguer.
A més a més de Manel Romero, els altres directius que han passat a ser propietaris de Condis són Sara Simón, Víctor Escanciano i Mario Martínez, que formaran un nou consell d’administració amb representants de Portobello i alguns consellers independents. Enginyer industrial de formació, Romero fa 25 anys que treballa a Condis, on ha desenvolupat pràcticament tota la seva carrera professional. Va ser director financer de l’empresa, director de vendes i subdirector general fins a l’any 2015, quan va passar a ser el director general després que deixés l’empresa l’anterior conseller delegat, Enric Ezquerra, l’artífex del creixement de la cadena.
Condis se suma així al grup d’empreses de distribució catalanes que han deixat de ser de capital familiar en els últims anys, amb Caprabo, La Sirena i l’antiga Miquel Alimentació (avui Transgourmet Ibérica) com a principals exemples. En el podi del sector a Catalunya només Bon Preu es manté en mans d’una família, tot i que la companyia també ha viscut un procés de simplificació accionarial amb la sortida d’un dels dos germans Font de l’accionariat. En un segon nivell en volum d’ingressos també són familiars empreses com Ametller Origen, Supermercats Pujol, Sorli o Fragadis.