Mango ha tancat el 2023 amb els millors resultats de la seva història, fet que li permet activar un nou pla estratègic que el portarà a invertir 600 milions d’euros els pròxims tres anys, un període en què contempla l’obertura de 500 noves botigues i assolir unes vendes de 4.000 milions d’euros. Aquest “moment dolç”, segons paraules del conseller delegat, Toni Ruiz, se sustenta no només en el creixement de les vendes del 15% registrat l’any passat, sinó també en el fet que la companyia familiar presidida per Isak Andic hagi aconseguit duplicar els seus guanys i esborrat el deute del seu balanç.
“Després de tancar un any històric i excepcional, ens trobem amb una posició financera totalment sanejada que ens permet llançar un ambiciós i il·lusionant pla estratègic pel període 2024-2026 amb el que volem consolidar-nos com un player molt rellevant en el sector de la moda a escala global”, ha expressat aquest dilluns Ruiz durant la presentació dels resultats anuals. El 2023, Mango va superar per primera vegada els 3.000 milions d’euros, en assolir una xifra de negoci de 3.104 milions, un 15% més, per sobre del creixement del mercat. A tipus de canvi constant, l’alça va ser del 20%. El 77% de les vendes procedeixen del mercat internacional, on s’ha crescut especialment a països com França, Alemanya, Turquia i els Estats Units, mercat que ja ha entrat al Top 5 del grup.
La companyia va disparar en un 74% el ritme inversor, amb 187 milions, 80 milions més que l’exercici anterior. Durant el 2023, el grup va inaugurar 130 noves botigues i en va reformar 80 més, revalidant la seva ferma aposta pel canal físic. “Som la companyia de moda que més botigues ha obert al món des del 2018”, ha asseverat Ruiz. Actualment, Mango compta amb més de 2.700 establiments a 115 països.
Aquestes 210 obertures i reformes van absorbir el gruix de la inversió efectuada el 2023, que es va destinar també a la millora tecnològica —amb una clara aposta per la gestió de dades i la intel·ligència artificial—, al reforçament de la capacitat logística del centre de Lliçà d’Amunt, i a l’ampliació de la seu corporativa de Palau-solità i Plegamans, on s’ha construït un nou edifici que s’inaugurarà el 2025.
Una altra de les fites del 2023 és el fet d’haver facturat per primera vegada més de mil milions d’euros (1.037 milions) a través del canal online, que ja arriba a un pes del 33% sobre la facturació global, una de les taxes més altes del sector. La divisió de roba de dona continua sent el vaixell insígnia de la companyia, ja que genera el 81% de les vendes (2.500 milions, un 15% més). Mango Man ara té un pes de l’11%, després d’haver-se anotat un creixement del 18%, amb 340 milions. Finalment, les cadenes Mango Kids i Mango Teens van avançar el 19%, amb uns ingressos de 246 milions, el 8% del total.
L’increment de les vendes, juntament amb la millora dels marges derivada de la decisió estratègica d’elevar el posicionament de preu de la marca amb productes de més qualitat, ha estat la principal palanca del fort increment de la rendibilitat de la companyia, que ha duplicat els seus guanys. Concretament, el 2023 el benefici net ha escalat fins als 172 milions (un 112% més respecte als 81 milions del 2022) i l’ebitda ha millorat un 22%, amb un total de 533 milions. Segons la directora financera de Mango, Margarita Salvans, el grup té una de les millors rendibilitats del sector, amb un marge brut sobre vendes pròxim al 60%.
El deute net es redueix a zero
L’executiva, que s’acaba d’incorporar al consell d’administració de Mango, explica que l’increment del volum de generació de caixa ha permès a la companyia tancar l’exercici sense deute net, element que permetrà afrontar amb comoditat els reptes del pla estratègic. El passiu de Mango va tocar sostre el 2016, quan es devien a la banca més de 600 milions. “Estem molt contents de l’evolució del deute, ja que hi va haver un moment en què vam arribar a tenir-ne molt”, ha destacat Ruiz, després d’apuntar que ara l’empresa “compta amb un gran pulmó” i una bona capacitat de generació de caixa per a poder emprendre les inversions de 600 milions previstes al nou pla. “És una meravellosa notícia no tenir deute”, ha abundat el conseller delegat, després d’apuntar que només tres empreses de l’Ibex presenten actualment una situació de caixa neta positiva.
El pla 2024-2026, que coincideix enguany amb el 40è aniversari de l’obertura de la primera botiga Mango al Passeig de Gràcia de Barcelona, requerirà una inversió de 600 milions d’euros i pretén incrementar en 1.000 milions la facturació en tres anys, fins a superar uns ingressos de 4.000 milions al tancament del 2026. En paral·lel, durant aquests tres anys també es preveu duplicar el benefici net —situant-lo per sobre dels 300 milions— i assolir el milió de metres quadrats comercials gràcies a l’obertura de 500 noves botigues i a la reforma de 150 més.
Mango calcula que fins al 2026 la seva plantilla, ara integrada per 15.500 persones –el 80% dones– creixerà un 30%. Un altre dels objectius del pla és accelerar el desenvolupament de les línies Man, Kids, Teen i Mango Home, segons avança César de Vicente, director global de retail. El directiu assenyala que els països que concentraran aquestes noves obertures seran Espanya, França, Itàlia, Alemanya, Regne Unit, Polònia, Índia, Canadà, Mèxic i els Estats Units, on han premut l’accelerador amb el repte que passi a ser un dels seus tres principals mercats. L’últim any, la cadena ha passat de tenir 7 a 21 botigues als EUA i l’objectiu és obrir-ne més de 30 el 2024.
El grup tèxtil català ha batejat el nou pla amb el nom de 4E, en referència a quatre paraules en anglès que consideren que seran les principals palanques per assolir els objectius: Elevate, Expand, Earn i Empower. Elevate fa referència a la voluntat de Mango de continuar apostant per tenir una proposta de valor diferencial que elevi el seu posicionament al mercat, incrementant la qualitat, la durabilitat, el servei al client i la sostenibilitat i circularitat de les seves peces. “No venem roba, dissenyem moda”, li agrada dir a Ruiz.
El segon pilar, Expand, es tradueix en el pla d’obertura de 500 noves botigues als mercats estratègics. En paral·lel, Earn fa referència a l’objectiu de duplicar la rendibilitat i assegurar el creixement sostenible, primant indicadors com el de vendes per superfície comparable i vendes per metre quadrat. Finalment, Empower són el conjunt de mesures que s’impulsaran per “empoderar i desenvolupar els seus equips, fomentant l’orgull de pertinença i comptant amb el millor talent”. “Les empreses són les persones que les formen”, ha subratllat el conseller delegat.
La sortida a Borsa no és sobre la taula
Al desembre, com a pas previ a la concreció del nou pla estratègic anunciat aquest dilluns, Mango va procedir a remodelar el consell d’administració i va anunciar la decisió de premiar la bona tasca duta a terne pel seu conseller delegat, Toni Ruiz, cedint-li el 5% del capital del grup. Aquest paquet d’accions se li va liurar mitjançant una ampliació de capital contra reserves. A més, la companyia ha reforçat el seu govern corporatiu amb el fitxatge de quatre consellers independents: Marc Puig, Jordi Constans, Jordi Canals i Jorge Lucaya. Al consell presidit per Andic, que s’ha ampliat de 4 a 9 membres, també s’hi ha incorporat la directora financera, Margarita Salvans.
Aquests canvis i el perfil dels nous consellers han fet pensar en la possibilitat que Mango –com el grup Puig– s’estigui preparant per a una sortida a Borsa, opció que Ruiz ha descartat contundentment. “Fa nou anys que desmenteixo que Mango hagi de sortir a Borsa i avui torno a fer-ho. No és un tema que estigui sobre la taula. Mango té davant seu una oportunitat de creixement espectacular i tenim prou recursos per poder-ho fer”, ha asseverat, després d’afegir que el grup tampoc no es planteja l’entrada de nous accionistes.