L’empresa barcelonina MiiN Cosmetics, especialitzada en la venda de marques de cosmètica coreanes, acaba d’obrir una botiga insígnia de més de 400 metres quadrats en un emblemàtic local del carrer Balmes. Es tracta de l’immoble de dues plantes que llueix, a escassos metres del carrer Pelai, l’històric logo d’una altra firma de cosmètica, Bella Aurora, una marca nord-americana que va arribar a Barcelona el 1914. Són múltiples els llogaters que han passat per l’edifici al llarg d’aquests més de cent anys; l’empresa Julia Tours va ser de les últimes a ocupar-lo, però, des de la pandèmia, el local estava tancat.
El singular establiment, aquesta vegada tenyit del color rosa pàl·lid corporatiu de la marca, ha tornat a cobrar vida fa escassament deu dies gràcies a Miin Cosmetics, que ha decidit transformar-lo en la seva flagship store, és a dir, en un motor per incrementar la visibilitat i la notorietat de la marca, que, fins ara, comptava a Barcelona amb una petita botiga ubicada al carrer Pau Claris amb Diputació —l’origen de la firma— i amb una altra a L’illa Diagonal. En total, l’ensenya té ara 14 punts de venda entre Barcelona (3), Madrid (3), Bilbao, València, Sevilla i Saragossa i en capitals europees com París, Milà i Munic. L’obertura d’aquesta botiga al centre de la capital catalana ha suposat una inversió de 700.000 euros.
L’objectiu de la companyia és obrir els mesos vinents una desena de botigues més a Espanya i Itàlia i tancar l’any amb una xarxa de 24 botigues i una xifra de negoci de 17 milions d’euros. Si ho aconsegueix, la firma s’anotaria un creixement del 70% respecte al 2022, exercici en què va facturar 10 milions. Els plans de MiiN Cosmetics són ambiciosos, ja que l’empresa pensa en gran i ha traçat un pla de negoci que aspira a assolir els cent establiments el 2028, un objectiu que, si es compleix, multiplicaria per deu la facturació de la cadena, segons avança a The New Barcelona Post la seva fundadora, la jove emprenedora Lilin Yang.
D’origen xinès, Yang ha trobat a Barcelona el lloc ideal des d’on construir un projecte empresarial que va iniciar el 2014 i que ara vol expandir per tot Espanya i Europa, sense descartar abordar nous continents a mitjà termini. A més de les catorze botigues que ja ha inaugurat els darrers anys gràcies a l’auge que està experimentant la cosmètica coreana, el gran èxit de Yang és que en molt poc temps ha convertit la seva empresa en el referent de les marques coreanes que volen introduir els seus productes al mercat europeu.
Així, MiiN ja importa en exclusiva a Europa fins a 30 marques líders del país asiàtic, venent-les no només a la seva xarxa de botigues pròpies, sinó també a altres importants cadenes del sector com Sephora o Douglas. És a dir, a més del canal B2C o de venda directa al consum final, la companyia té un rellevant negoci de distribució o venda majorista (B2B) que ja genera al voltant del 35% de les vendes. Aquesta estratègia es complementa amb un tercer canal que també és estratègic per a la marca, la botiga online, disponible a pràcticament tots els països europeus. “Cada canal aporta al voltant d’un terç de la xifra de negoci”, explica Yang, un equilibri que considera bàsic i que li ofereix “seguretat” perquè permet fer front a les possibles crisis o cicles que es puguin produir en cadascuna de les tres divisions.
I qui és Lilin Yang? Nascuda a la Xina, assegura que des de petita es va sentir molt atreta per Espanya després de llegir una novel·la d’un escriptor taiwanès que parlava del país. El seu primer viatge per conèixer en persona aquella Espanya que havia llegit va ser l’any 2005. Efectivament, li va agradar el que va veure i va decidir quedar-se per estudiar espanyol i després turisme a les universitats d’Alcalá i de Salamanca, respectivament, i va viure a Madrid fins que es va traslladar a Barcelona fa deu anys. Al llarg de tot aquest temps, viatjava sovint a Àsia i tornava sempre amb una maleta plena amb les seves marques de cosmètica coreana preferides, que aquí no podia trobar. Al principi, eren cremes per a ús propi, però després va començar a omplir maletes amb productes per vendre a les amigues, fins que va decidir emprendre i muntar el seu propi negoci d’importació. I així va ser com el 2014 va obrir un petit local de 25 metres quadrats al carrer Pau Claris, al que va seguir una botiga a Madrid i una altra a Munic, fins avui, que ha teixit una xarxa de catorze establiments, tots propis, ja que no treballa amb franquícies.
Yang explica que des dels inicis té un soci suís, tot i que no participa en el dia a dia del negoci, i que tot el creixement s’està finançant amb recursos propis gràcies al fet que l’empresa ha estat rendible des del primer any. “No hem repartit mai dividends i tampoc hem volgut endeutar-nos”, explica la consellera delegada, després d’assenyalar que, ara com ara, no estan buscant socis o companys de viatge.
Segons l’empresària, el mercat de la bellesa està en alça i cada vegada hi ha més coneixement sobre els productes made in Korea, un país que ha vist accelerar l’exportació de la seva cultura gràcies a exitoses sèries de televisió com El joc del calamar. “A Corea, el negoci de la cosmètica és molt important; ja és el tercer exportador més gran del món en aquest sector, per darrere de França i els Estats Units”, afirma. Yang destaca que la cura extrema de la pell forma part de la cultura coreana, que posa el focus no tant en el tractament, sinó en la prevenció mitjançant el seguiment d’unes estrictes rutines i l’ús d’uns productes d’alta qualitat que són fruit d’una “inversió molt forta en R+D per a la millora contínua de les fórmules”.
A la seva nova botiga insígnia del carrer Balmes, MiiN Cosmetics comercialitza 32 marques coreanes, amb un total de 500 referències, el preu mitjà de les quals Yang considera “accessible” per al gran públic. Dues de les marques, Meisani i Ondo, són pròpies desenvolupades per l’empresa a partir del 2020 i fabricades per proveïdors coreans. La seva creació no és trivial, sinó tot al contrari, ja que cal tenir en compte que de les 30 marques que representa només en té l’exclusivitat per a Europa, per la qual cosa si MiiN vol iniciar la seva expansió fora del continent, ho podrà fer recolzant-se en aquestes dues ensenyes de propietat. En aquest sentit, Yang avança que, el 2024, MiiN obrirà una oficina comercial a Seül per començar a expandir les marques pròpies.
Al principi, MiiN Cosmetics se centrava únicament en productes per al tractament de la pell, però ara comercialitza també articles per a la cura dels cabells i perfums. En dues setmanes entrarà, a més, en una nova categoria de mercat amb ampli potencial: la venda de maquillatge. Yang anuncia també que amb la botiga de bandera de Balmes, la companyia s’expandeix a una nova àrea de negoci, la prestació de serveis, ja que la botiga està equipada amb cabines per poder realitzar tractaments cosmètics i, en unes setmanes, oferirà també als clients la possibilitat de fer-se la manicura o la pedicura.
“Volem que aquesta flagship es converteixi a la Korean Beauty House de referència a Europa; no és només una botiga, és un espai on oferir una experiència completa als clients i on mostrar i divulgar tot el potencial de productes que ofereix la cosmètica coreana”, afirma Lilin Yang.
La consellera delegada viatja cada tres mesos a Corea per descobrir les últimes novetats i estar sempre al dia i assegura que “ha provat a la seva pròpia cara cadascun dels productes que venen les botigues MiiN“, marca que, per cert, significa “persona bella” en coreà, segons explica.
MiiN Cosmetics ja suma una plantilla de cent treballadors i les seves oficines corporatives són al carrer Bruc de Barcelona. En paral·lel, el magatzem que rep les cremes que s’importen per vaixell des de Corea es troba a Badalona, des d’on es realitzen les expedicions a la xarxa de botigues pròpies i es preparen les comandes tant per als clients majoristes com els rebuts a través de la botiga online.
“M’encanta Barcelona, m’encanta Espanya. Aquest país m’ha donat molta sort!”, conclou divertida Yang.