L’Integrated Systems Europe (ISE), la fira per a la indústria audiovisual més gran del món, va ser dels últims esdeveniments massius que es van organitzar el 2020. En l’edició de l’any passat, celebrada a Amsterdam del 10 al 14 de febrer, un temporal va tenir una afectació major en l’assistència de congressistes que la pandèmia, que es començava a notar, però encara no havia arribat a tancar aeroports ni impedia la mobilitat. Malgrat tot, l’ISE 2020 va reunir gairebé 52.000 assistents, menys que els 80.000 de 2019. Amb la perspectiva actual, cinquanta mil assistents continua sent una xifra que encara avui faria saltar totes les alarmes per la insistència de la crisi del coronavirus.
“No serà l’última pandèmia que viurem i, per això, hem d’intentar adaptar-nos”, defensa el director executiu de l’ISE, Mike Blackman, en una entrevista amb The New Barcelona Post. Blackman ha passat uns dies a Barcelona, després d’anunciar que la gran estrena d’aquesta fira a la capital catalana es posposava a l’any que ve, precisament, per la incertesa que encara provoca la covid. “Si no aprenem res d’aquesta pandèmia, llavors ho haurem fet malament. La millor opció és guanyar experiència i veure com podem fer negocis i continuar amb les nostres vides”, subratlla.
Una de les lliçons que han après els organitzadors de l’ISE és que els seus expositors els hi demanen que han d’esperar una mica més per tornar a reunir milers de persones en un espai tancat. “Volen retrobar-se en persona i tornar a fer negocis, però estan preocupats amb viatjar fora de les fronteres del seu país”, exposa. En concret, abans d’acabar de prendre la decisió final, el congrés audiovisual va preguntar als assistents si estaven disposats a venir fins a Barcelona: un 20% anava a venir de totes totes; un altre 20% no vindria de cap manera, i un 60% no ho sabia.
La posició d’aquesta gran majoria d’assistents depenia de factors que l’ISE no podia controlar, com si el ritme de vacunació seria suficient per garantir una bona situació epidèmica a l’estiu o si les restriccions per viatjar lliurement s’haurien aixecat. La data límit que l’organització s’havia marcat era principis de març, donant un marge de tres mesos als expositors per poder cancel·lar la seva participació sense tenir pèrdues econòmiques, tenint en compte que assistir a una fira com aquesta té un cost d’entre dos i tres milions per a les grans empreses.
Esdeveniments petits i locals per generar confiança
Davant de tots aquests dubtes, els organitzadors de l’ISE van decidir apostar per una solució a mig camí, planejant quatre congressos a petita escala als principals mercats per a la indústria audiovisual i a Barcelona, la seva nova casa. “Si no podem portar a la gent perquè vegi l’ISE, els hi portem l’ISE”, enraona. La nova proposta ha rebut “un enorme suport” i les empreses assistents ja treballen amb la idea d’enviar els seus equips locals, allà on els quedi més a prop.
Londres, Munic, Amsterdam i Barcelona seran les opcions disponibles, però Blackman assegura que la capital catalana serà la favorita, sobretot, pel públic estatunidenc, si poden volar fins aquí sense problemes. “Si han de venir a Europa, voldran venir a Barcelona”, assegura.
Encara no està tancat quant espai ocuparà al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona. El que està clar és que haurà de ser suficient per poder mantenir la distància de seguretat entre els assistents i poder fer-los tests, sistema que el mateix Blackman va provar aquest dijous a la Llotja de Mar, en un acte organitzat per la Cambra de Comerç de Barcelona per demostrar que es pot recuperar la presencialitat de manera segura en aquest tipus d’esdeveniments.
Què es podrà veure a l’ISE?
La fira de l’ISE els dies 1 i 2 de juny a Barcelona tindrà presentacions de productes que s’han anat endarrerint durant els últims mesos i suposarà tornar al networking i a la visita d’estands, tot en format reduït. “Serà un petit tast”, assenyala el directiu.
Samsung, LG, Panasonic, Logitech o Sony són algunes de les grans companyies que acostumen a assistir a l’ISE, però hi ha d’altres més especialitzades com Kramer i Creston. Totes elles ofereixen solucions audiovisuals per a qüestions com el fil musical que s’escolta al bar d’un hotel, sistemes per regular la il·luminació o els equips necessaris per a una sala de conferències. Un sector clarament a l’alça després de la pandèmia i, per tant, les empreses que s’hi dediquen voldran trobar respostes sobre noves tendències en aquesta fira.
Molts dels expositors de l’ISE també assisteixen al MWC: “Establim sinergies, però no competim”
Molts dels noms d’aquestes empreses es repeteixen a una altra fira radicada a Barcelona, el Mobile World Congress (MWC). “Són productes diferents. Samsung a l’ISE pot presentar pantalles, mentre que al MWC, auriculars. És la mateixa empresa, però divisions diferents”, explica. “Establim sinergies, però no competim. Alguns dels nostres assistents poden ser els mateixos que al MWC”, afegeix.
Barcelona i l’ISE, una relació a llarg termini
La fira liderada per Blackman va escollir Barcelona per traslladar-se després que Amsterdam se’ls hi quedés petita. “En les últimes tres edicions, havíem de posar estands a fora del recinte. Ens vam convertir en el congrés més gran a Amsterdam i als Països Baixos. I, finalment, no teníem més espai per créixer”, recorda el director executiu.
En la tria d’una nova ubicació, Barcelona va sobresortir entre altres capitals europees, gràcies a la seva capacitat firal, connexions aèries, transport públic i xarxa d’hotels. Només en una qüestió va suspendre: l’idioma. Els assistents a l’ISE estaven preocupats per si es podrien comunicar amb facilitat amb els barcelonins, però Blackman sabia que aquesta qüestió ja estava superada. “Les primeres vegades que vaig venir, fa més de vint anys, l’idioma era un problema. Però ara és completament diferent”, recalca.
Ell mateix ho havia experimentat, ni més ni menys, l’endemà de l’atemptat terrorista a La Rambla. Havia arribat a Barcelona amb la seva família per fer turisme i, conscients que era un dia complicat, van contractar un taxista perquè els hi fes una ruta. “Ens va portar per tots els llocs, parava i ens esperava mentre ho visitàvem. I ens ho va explicar tot sobre la ciutat que estimava en un anglès excel·lent. Em va convèncer que les coses havien canviat”, recorda.
Blackman i la seva família estaven a Barcelona el dia després dels atemptats de 2018
L’ISE va decidir finalment apostar per Barcelona i va per llarg. Tot i que el contracte actual amb Fira de Barcelona és de tres anys, Blackman assegura que s’anirà renovant. “La nostra intenció és a llarg termini. Si ens podem quedar a Barcelona per sempre, ho farem”, defensa. “No estarem canviant d’ubicació cada any”, agrega.
A l’espera de la seva estrena a la capital catalana, la fira també vol deixar un llegat a la ciutat més enllà dels quatre dies que dura l’esdeveniment, com ja fa el Mobile a través de la Mobile World Capital Barcelona (MWCapital). L’ISE vol explicar què fa la indústria audiovisual a tothom, no només als congressistes. Per exemple, a través de programes a escoles, amb l’objectiu de despertar les ganes de treballar en aquest sector als més petits. Per veure com poden fer-ho, estan en contacte amb el festival Llum del Poblenou i el Clúster Audiovisual de Catalunya.