“Les empreses de tecnologia som empreses de persones. La capacitat d’atreure el talent és el nostre punt crític; el salari és un commodity, ha de ser competitiu en el mercat, però no és l’únic que inclina la balança. El talent també valora els objectius, el repte que els planteges i les tecnologies i projectes amb què treballaran, a més d’altres elements del salari emocional com la flexibilitat, una cultura de treball basada en valors i una presa de decisions més democràtica“. Amb aquesta claredat s’expressa Guillem Vila Palau, director del centre tecnològic que la multinacional britànica Ocado Technology té al districte 22@ de Barcelona, on actualment treballen 190 persones de 28 nacionalitats desenvolupant supermercats online per a grans grups de distribució internacionals.
“El 50% de l’equip que tenim a Barcelona són professionals estrangers; vénen de tot el món, especialment de la resta d’Europa i de Llatinoamèrica, amb una mitja d’edat de 34 anys”, explica Vila, que aquest estiu ha vist recompensada la seva tasca enfront del centre de desenvolupament de Barcelona en ser nomenat també director dels quatre centres tecnològics que Ocado té al Regne Unit (3) i a Sofia (Bulgària). En conjunt, el grup de software pel comerç electrònic, robòtica, automatització de magatzems i logística d’entregues o última milla disposa d’onze hubs d’R+D ubicats a set països: Regne Unit, Espanya, Suècia, Bulgària, Polònia, Canadà i els Estats Units. La companyia dóna feina a 2.500 persones, de les quals 1.300 estan al Regne Unit, 190 a Barcelona, 150 a Sofia i la resta de països.
Guillem Vila serà un dels ponents que participarà el pròxim 30 de novembre al Barcelona Talent-ed Summit, una jornada sobre el potencial d’atracció de talent de la capital catalana organitzada per The New Barcelona Post i l’Ajuntament de Barcelona. L’executiu avança que l’objectiu és incrementar en 40 persones els pròxims mesos la plantilla d’Ocado Technology a Barcelona, fins arribar a una xifra d’entre 220 i 230 professionals. “Busquem persones amb una molt alta qualificació”, explica Vila, que els ofereix la possibilitat de formar part d’una empresa en creixement i on podran treballar “en el repte d’imaginar com serà el sector de l’e–commerce en el futur”. “Com comprarem l’any 2030? Tindrem una nevera connectada directament amb una granja que sabrà en temps real quins aliments s’han de produir?”, exemplifica.
Ocado Technology s’estructura en tres divisions: e-commerce (l’àrea de referència pel centre de Barcelona), automatització de magatzems i robòtica (que inclou tant software com hardware), i last mile experience, que són solucions per optimitzar les rutes de repartiment de les comandes i millorar la satisfacció dels clients en la part final del procés de compra.
A més a més d’un projecte professional d’alt nivell, Ocado Technology prioritza oferir als seus treballadors un entorn de treball atractiu i unes oficines modèliques que han estat dissenyades per ajudar a la plantilla a assolir els seus objectius, tot i que també hi ha molta flexibilitat per poder teletreballar. “Concebem l’oficina com una eina”, assenyala Vila. En aquest sentit, Ocado va inaugurar el passat mes d’abril una nova seu corporativa al carrer Badajoz, al 22@, amb una superfície de 2.443 metres quadrats i caracteritzada per tenir fins a tres terrasses on els treballadors poden relaxar-se, menjar, treballar o fins i tot jugar a ping-pong o al futbolí. Segons Ocado, disposar d’aquests espais és important en l’estratègia d’atracció i retenció de talent, i també ho són les mesures per afavorir la conciliació familiar i altres serveis que generen comunitat i sentiment de pertinença a l’empresa, com les classes de ioga, els partits de pàdel i fins i tot concursos per veure quin empleat sap fer el millor tiramisú.
Guillem Vila destaca que la pandèmia ha sigut una gran oportunitat per Ocado Tecnology, ja que ha permès posar a prova les seves solucions tecnològiques en un moment de fort augment del comerç electrònic a tot el món. “Hem après molt. Hem pogut comprovar que la nostra tecnologia és escalable, que funciona i ofereix una bona experiència a l’usuari. En cinc mesos vam aprendre el que haguéssim vist en deu anys perquè tothom ha fet ara alguna compra online. L’e-commerce ha vingut per quedar-se”, reflexiona.
Un dels clients d’Ocado Tecnology és el grup català de distribució Bon Preu, per qui han desenvolupat tota la seva plataforma de venda a través d’Internet. Recentment, el grup també ha signat un contracte amb Alcampo que incrementarà el volum de feina del centre de Barcelona en els pròxims anys. Així, des del 22@ l’equip d’Ocado desenvoluparà la nova botiga virtual de la cadena d’hipermercats, un projecte que també inclou la construcció de diversos magatzems intel·ligents (Customer Fulfilment Centre) on s’aplicarà la tecnologia robòtica i de gestió de la firma.
“A diferència d’altres empreses, som els únics que podem desenvolupar una solució tecnològica end to end, és a dir, on tot el procés estigui integrat, des de l’inici de la compra online fins a l’entrega a domicili, passant per la gestió de magatzems intel·ligents. Alcampo és el nostre segon client a Espanya i el desè grup de gran distribució amb qui treballem en l’àmbit global”, explica.
Mentre que el hub de Sofia està més centrat en robòtica, els professionals d’Ocado a Barcelona centren les seves funcions en el desenvolupament de la part web i mòbil dels supermercats online, usabilitat de la plataforma, sistemes de pagament, gestió de dades i integració amb l’Internet de les Coses (IoT), amb aplicacions que permeten, per exemple, fer la compra mitjançant assistents virtuals com Alexa, d’Amazon.
“En cinc mesos vam aprendre el que haguéssim vist en deu anys perquè tothom ha fet ara alguna compra online”, exposa Guillem Vila
L’origen del grup Ocado, que cotitza a la Borsa de Londres, és Ocado Retail, el primer supermercat online que va néixer al Regne Unit i que és líder del sector. Amb la forta experiència acumulada amb aquesta empresa i tot el desenvolupament de tecnologia pròpia que havia fet, va decidir crear Ocado Technology per posar-la a disposició d’altres operadors del sector de la distribució. Per no entrar en conflicte amb altres cadenes internacionals, Ocado Retail va prendre la decisió estratègica de limitar la seva activitat a Regne Unit i no expandir-se a altres països.
El centre d’Ocado a Barcelona es va posar en marxa l’any 2016 a l’Avinguda Josep Tarradellas. Guillem Vila es va incorporar a la companyia en plena pandèmia, el maig de 2020, i ha liderat el procés de trasllat a la nova seu del 22@ i el creixement del centre tecnològic. Prèviament, aquest enginyer informàtic format a la UAB havia treballat a Telefónica I+D, HP i l’empresa TBSCG.