Fa tres anys que el Port de Barcelona no pot emprendre les seves tradicionals missions empresarials, organitzades amb l’objectiu d’establir nous contactes i captar inversions. Es realitzen cada any des de finals dels 90 i, abans de l’arribada de la covid, només va haver-hi una aturada els anys 2006 i 2007, seguida amb una doble missió el 2008. La crisi provocada pel coronavirus va obligar a posposar la presencialitat d’aquests viatges, suplerta amb missions online a Colòmbia i Corea.
Després de la pandèmia, Tailàndia ha estat el país triat per reprendre les missions en persona, responent a l’aposta del Port per potenciar el sud-est asiàtic. S’ha tingut en compte el seu dinamisme econòmic i la seva posició geoestratègica, que permet accedir a altres mercats de la regió. “Respon al potencial existent d’establir aliances comercials i partenariats amb els seus ports”, ha exposat el president, Damià Calvet, en la presentació oficial de la missió, donant el tret de sortida a les inscripcions d’empreses i entitats que hi vulguin participar. “Generarem oportunitats de negoci i contribuirem a internacionalitzar les empreses del país i a promocionar la comunitat logística, el Port i Barcelona”, ha subratllat.
Tailàndia és un dels deu països emergents més atractius per a la inversió estrangera i una de les economies del món més dependent de les exportacions, que es queden el 66% del PIB, ha continuat Calvet. Amb un mercat de grans dimensions, el sector automobilístic, les energies renovables i els transports són els seus principals forts econòmics.
Preparant la missió, el Port ha identificat ja els sectors amb més capacitat d’exportació o que poden necessitar més importació. Calvet ha assenyalat que se centraran a potenciar aliances amb companyies de sectors com l’alimentació, l’agroindústria, els equipaments mèdics, l’automoció, el turisme i els serveis, l’energia o les infraestructures de transport.
El trànsit entre el Port de Barcelona i Tailàndia es va situar en les 256.000 tones l’any passat, una xifra que havia augmentat un 9,3% respecte a 2019, i en els 22.558 TEU, un 16% més. Actualment, el gruix dels intercanvis se centra en els productes químics i la maquinària.
El de Barcelona és el principal port espanyol en trànsit amb el país del sud-est asiàtic i, a més, no és un port de pas. En aquest sentit, Catalunya és la principal comunitat autònoma en comerç portuari amb Tailàndia, tant en tones com en valor de les mercaderies, amb 500 milions d’euros. “Els números demostren que hem encertat. Anem a un país que hem de consolidar i on hem d’obrir nous trànsits”, ha remarcat Calvet.
El de Barcelona és el principal port espanyol en trànsit amb el país del sud-est asiàtic i, a més, no és un port de pas
La missió a Tailàndia es desenvoluparà principalment a la seva capital, Bangkok, i es desplaçarà fins al port de Laem Chabang, el més important del país i un dels quals mou més contenidors al món. Serà del 22 al 28 d’octubre i s’espera viatjar amb un bon grapat d’empreses i associacions. “Acostumen a venir 100 participants. Creiem que serà una missió comercial concorreguda, la comunitat portuària en té ganes després de tres anys sense fer una missió in situ“, ha exposat Calvet.
En el marc de la presentació de la missió empresarial a Tailàndia, s’ha formalitzat la signatura del contracte de la nova representant del Port de Barcelona per als països de l’Associació de Nacions del Sud-est Asiàtic (ASEAN), Luz Pérez, de l’empresa Flow Consulting 2018. Amb aquesta incorporació, el Port potenciarà les accions a desenvolupar en aquesta regió.