L’electrificació dels molls del Port de Barcelona va prenent forma. Les obres per instal·lar el primer punt de connexió per alimentar els vaixells ja s’han iniciat, segons ha informat aquest dimecres l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB). Estarà situat a la terminal Hutchison Ports Best, en el moll Prat, a la zona sud del port, on més emissions es generen. El pilot servirà perquè els vaixells portacontenidors puguin apagar el motor quan atraquin al port i s’endollin a la xarxa elèctrica.
Els treballs han començat amb l’obertura de les rases on es col·locaran els cables de la xarxa elèctrica de mitja tensió que connectaran el punt de connexió amb la subestació elèctrica, la licitació de la qual va arrencar el febrer passat. Es preveu instal·lar el punt de connexió, conegut com a Onshore Power Suply (OPS), a finals d’any. La tasca principal d’aquests punts consisteix a transformar l’electricitat que arriba des de la subestació elèctrica en la potència que requereix cada vaixell, tenint en compte que el voltatge varia si es tracta d’una embarcació que transporta contenidors, un creuer o un ferri.
L’empresa danesa PoweCon A/S, guanyadora de la licitació, és qui s’encarrega d’executar les obres, amb un pressupost de 4,9 milions d’euros. La terminal serà la primera del sud d’Europa a disposar d’un sistema d’aquestes característiques. Els treballs coincideixen amb les obres que Hutchison Ports Best està realitzant per ampliar en un 25% la seva capacitat d’emmagatzematge, amb set blocs nous per a contenidors, la qual cosa facilita l’obertura de les rases per instal·lar el cablejat.
Aquest serà el primer OPS que tindrà el Port de Barcelona i servirà per testar el consum que necessiten els vaixells portacontenidors, la qual cosa permetrà extreure informació per a la instal·lació de la resta de punts de connexió i millorar possibles ineficiències, amb la previsió de tenir-los tots en marxa abans de 2030. El segon pilot es farà a la terminal de ferris, la més pròxima a la trama urbana, i permetrà veure el consum que requereix un altre tipus de vaixells. S’espera que el seu OPS estigui operatiu de cara a l’any que ve.
Tots dos pilots formen part de la inversió de més de 110 milions d’euros que ha projectat l’APB per electrificar els seus molls. Uns 90 milions d’euros es destinaran a instal·lar els punts de connexió que permetran connectar les embarcacions amb la xarxa elèctrica, mentre que 20 milions d’euros aniran a desplegar el cablejat necessari per fer arribar l’electricitat als vaixells.
El pla d’electrificació permetrà reduir en un 50% les emissions de CO2 que emet el port de cara a 2030 i ser climàticament neutre l’any 2050. Més concretament, es preveu tenir electrificats d’aquí a set anys tots els punts d’atracada dels creuers, el Moll Prat i les terminals de ferris. A partir de 2030, s’anirà expandint l’electrificació a altres zones, com el Moll de la Energia o la terminal APM.