La mesa de reindustrialització de Nissan ha decidit mantenir el hub de descarbonització liderat per QEV Technologies com a opció prioritària a la Zona Franca perquè ofereix una solució industrial, un dels objectius marcats per administracions, sindicats i la marca nipona davant el tancament aquest mes de desembre de les fàbriques. La situació ha deixat sense feina a 1.400 treballadors (descomptant les jubilacions anticipades i les baixes incentivades).
La decisió s’ha pres després que el passat 17 de desembre la companyia xinesa Great Wall Motor (GWM) descartés continuar en el procés de negociació al no obtenir el nivell d’ajudes públiques que reclamava. No obstant, la mesa ha decidit mantenir aquest projecte com a opció, tot i que centra tots els esforços de negociació en el projecte de QEV.
Malgrat tot, la mesa de reindustrialització ha demanat “garanties” d’ocupació i inversió per conèixer la magnitud real del projecte de QEV i valorar si calen altres propostes per ocupar tot l’espai del recinte fabril de Zona Franca. També ha demanat que es creï una societat amb un capital mínim desemborsat i que es contracti un equip directiu, tenint en compte que el hub d’electromobilitat està integrat per una desena de companyies.
El projecte que lidera QEV, empresa amb seu a Montmeló, preveu ocupar les dues línies de fabricació actuals de Nissan a la Zona Franca per a produir diversos models de vehicles, com una furgoneta petita i fins i tot un vehicle de més grandària. Per a la mesa, la proposta també inclou una sortida per a la reindustrialització de la planta que Nissan té a Sant Andreu de la Barca.
Pel que fa a les instal·lacions de Montcada i Reixac, administracions i sindicats seguiran treballant en el projecte del fabricant de motocicletes elèctriques Silence, que segons els representants dels treballadors estaria en una fase molt avançada.
La mesa de reindustrialització ha demanat garanties d’ocupació i inversió per conèixer a fons el projecte de QEV
La mesa de reindustrialització —formada pel Govern de la Generalitat, el Govern central, Nissan i els comitès d’empresa de Nissan i que està assessorada per KPMG— també demana més garanties del pla de negoci i industrial de Silence. La propera reunió de la mesa està prevista pel 21 de gener vinent.
Respecte als projectes logístics que també s’han mostrat interessats en ocupar les instal·lacions de Nissan, la mesa els mantindrà com a alternatives, però de moment no es treballa en els mateixos.
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, ha dit que a partir d’ara s’entra en la “fase decisiva” en què caldrà analitzar tant les necessitats de terrenys i d’actius industrials, com també “la solvència” dels projectes liderats per QEV Technologies a la Zona Franca, i de Silence a Montcada i Reixac. “I tot això, sense descartar-ne cap dels que hi ha damunt la taula; perquè, de fet, volem maximitzar l’espai i generar el màxim de valor afegit possible”, ha subratllat Torrent, en referència al fet que la mesa s’obre a analitzar altres projectes si el hub de descarbonització no ocupa tot l’espai de la Zona Franca.
Des del Govern central, el secretari general d’Indústria, Raül Blanco, ha recordat que “l’objectiu principal és que els projectes resultants cobreixin les necessitats de la plantilla de les tres plantes de Nissan”, i ha afegit que “s’avança positivament” en aquest sentit.