El saló Nàutic vol sumar-se a l’onada que viurà el sector amb l’arribada de la Copa Amèrica a la ciutat l’any que ve. “Mai hauria pensat que s’anava a celebrar a Barcelona”, ha reconegut el seu president, Luis Conde, un aficionat a la competició que ja l’ha vist en dues ocasions, “tampoc se li va ocórrer a ningú que tindríem els Jocs Olímpics, però a Espanya li va molt bé la xerinola”. Com es tracta de la regata més important del món, a més d’un dels tres esdeveniments esportius amb més impacte a nivell internacional, el saló organitzat per Fira de Barcelona de l’11 al 15 d’octubre estarà “marcat per l’esperit de la Copa Amèrica”, avança el seu director, Josep Antoni Llopart, amb els equips participants ja instal·lats al Port de Barcelona i entrenant al litoral barceloní. “Estem molt il·lusionats, tenim per davant un any en què no només es parlarà de la nàutica a través d’esdeveniments puntuals”, valora Llopart.
La Copa Amèrica estarà tan present al Nàutic d’enguany que, de fet, ja ha hagut de reorganitzar-se per poder encaixar-se a l’espai que li han deixat lliure les sis bases dels equips participants, repartides per tot el Port Vell. Després d’ocupar per primera vegada l’any passat els molls de la Fusta, Espanya i Marina, el saló concentrarà la seva oferta en els tres molls i es quedarà amb la meitat de l’espai del Moll d’Espanya, on està l’Ineos Britannia, equip del Regne Unit amb la seva base ocupant l’antic aparcament de l’Imax. Així mateix, les activitats divulgatives del saló es desplaçaran, com l’estand del Port de Barcelona, que no estarà ubicat a dins de la fira sinó que se situarà al Portal de la Pau. “Hem intentat mantenir el creixement de 2022 i compaginar-lo amb els preparatius de la Copa Amèrica”, sosté Llopart. A més, aprofitant la reobertura del cinema Imax convertit en un centre de divulgació de la regata, l’America’s Cup Experience, els assistents al saló disposaran d’un petit descompte per visitar-lo.
Més de 240 expositors seran presents en aquesta 61 edició del Nàutic, una xifra per sota de l’any passat. Malgrat això, Llopart remarca que gran part de les marques han ampliat la superfície que tenien contractada respecte a 2022, per la qual cosa es continuaran ocupant un total de 22.000 metres quadrats. Hi haurà 160 vaixells d’exposició en la mostra flotant, en línia amb el saló previ, a més de 20 catamarans. L’electrificació també arriba al sector marítim, com es podrà veure al Nàutic, amb dos vaixells completament elèctrics. Com a novetats, hi haurà una embarcació per sortir a passejar o bussejar que es pot transportar en el cotxe o diverses motos aquàtiques submergibles. Algunes de les marques que participaran seran Beneteau, Fountaine Pajot, Lagoon, Yamaha o Zodiac. S’han recuperat algunes com Recanvis Marins i s’han sumat noves com Candela i Blue Game.
Els organitzadors preveuen situar-se en els 50.000 assistents que acostumen a reunir cada any. L’objectiu és trencar el que consideren com a tòpics, com que la nàutica només se la poden permetre uns quants, per ampliar el públic que visita el Nàutic. És aquí on prenen força els vaixells per llogar que creixent al sector, indica el director general de l’Associació Nacional d’Empreses Nàutiques (ANEM), Jordi Carrasco. De fet, segons remarca Carrasco, quatre de cada deu embarcacions que es compren ja es destinen al lloguer.
El saló estarà obert al públic de 10 del matí a 7 de la tarda. El divendres 15 d’octubre s’ampliarà fins a les 10 de la nit perquè els expositors puguin organitzar esdeveniments.
L’edició de l’any que ve, en l’aire
La Copa Amèrica no només incidirà en la celebració d’aquest Nàutic, sinó que s’espera que l’afectació sigui més gran l’any vinent, tenint en compte que coincidirà amb la segona fase de la regata, en la qual l’actual defensor del títol, l’Emirates Team New Zealand, competirà amb el guanyador de la primera fase. “No tenim decidit res encara”, exposa Conde, incidint en el fet que estan sobre la taula opcions com canviar la ubicació o la data. “Alguna cosa haurem de fer, un saló com el que tenim ara és impossible amb la Copa Amèrica”, recalca.
Malgrat aquesta afectació, el saló està segur que convertir a la ciutat en la seu de la regata li permetrà créixer en els pròxims anys, amb la possibilitat de captar més marques i aconseguir atreure nous públics. “Hem detectat un interès nacional i local més gran per poder estar en el saló: Barcelona està en el punt de mira. La Copa Amèrica serà una palanca de creixement per a les pròximes edicions”, defensa Llopart.