Fa anys que es parla de les Àrees de Promoció Econòmica Urbana (APEU) i dues zones comercials de Barcelona s’estan preparant per poder-les impulsar, un cop aprovada al Parlament la llei que estableix les seves bases. Darrere del terme APEU, s’amaga un nou model de col·laboració publicoprivada que té per objectiu promoure i dinamitzar econòmicament una determinada zona geogràfica.
Això es pot traduir en actuacions molt diferents fetes des de les APEU, com impulsar l’activitat turística o comercial de la zona, organitzar esdeveniments, captar inversions i reduir el nombre de locals buits. Però també es poden introduir millores en la neteja, senyalització, decoració i il·luminació o reforços en la seguretat dels espais públics i establiments, sempre sense envair les competències de l’administració local, però sí complementant-les.
Sant Andreu i El Born, amb models comercials completament diferents, són els dos eixos de la capital catalana que tenen els preparatius més avançats per esdevenir una APEU, després d’haver realitzat una prova pilot el 2017. Tots dos estan ara actualitzant la feina feta fa uns anys, que definia les línies bàsiques de quines podien ser les funcions a desenvolupar per les APEU. Bàsicament, ara cal afegir l’impacte que ha pogut tenir la pandèmia en la seva activitat comercial, especialment al Born, on el tancament de negocis supera el 30%, segons el president de l’associació Born Comerç, Juan Carlos Arriaga.
L’APEU al Born podria servir, precisament, per trobar noves activitats per als locals que s’han quedat buits, extremadament depenents del turisme. Arriaga creu que aquest nou instrument arriba “en el moment més oportú”, quan cal repensar el model econòmic de la zona i enfocar-lo cap a un de més sostenible i integrat amb els veïns. També es vol potenciar el talent dels seus dissenyadors, artesans, botigues gurmet i restaurants. En una primera fase, aquesta APEU inclouria Via Laietana, Passeig Picasso, l’avinguda Marques Argentera i el carrer Princesa.
En el cas de Sant Andreu, es vol potenciar el comerç de proximitat que hi ha al Carrer Gran de Sant Andreu i Fabra i Puig, molt variat, però potent en l’oferta d’alimentació, indica el president de l’eix comercial de Sant Andreu, Pròsper Puig. El protagonista clau d’aquesta APEU seran els veïns, el seu principal públic, a qui es vol facilitar al màxim el procés de compra.
La creació d’una APEU és un procés llarg i encara falta molt per començar a veure-les en funcionament. Tant Arriaga com Puig calculen que aquestes APEU poden començar a operar a finals de 2022, si troben el consens necessari entre els comerciants de la zona i aconsegueixen l’aprovació per part de l’Ajuntament. Un dels esculls a superar serà definir la quota que obligatòriament han de pagar tots els comerços que integren l’APEU. Arriaga i Puig creuen que s’hauria de situar al voltant de la xifra que actualment es paga en els eixos comercials, d’uns 300 euros a l’any, per aconseguir el màxim de suport possible.
La normativa municipal estarà llesta aquest 2021
En paral·lel a la feina que s’està fent a Sant Andreu i El Born, l’Ajuntament de Barcelona també s’està preparant per facilitar la creació de les APEU un cop els eixos comercials plantegin els seus projectes. D’una banda, el consistori té un pressupost de fins a 300.000 euros per ajudar a les iniciatives que puguin sorgir a la ciutat.
D’altra banda, està definint la normativa que ha de permetre el seu funcionament a la ciutat, que la regidora de Comerç, Montserrat Ballarín, espera tenir llesta aquest any. Les normes que cal aprovar fan referència a les ordenances que regularan la gestió de les quotes que han de pagar els membres de les APEU i els tràmits que haurà de fer el consistori, així com el reglament que determini com es pot complementar la llei catalana tenint en compte les especificitats barcelonines.
El consistori té un pressupost de fins a 300.000 euros per ajudar a aquest tipus d’iniciatives que puguin sorgir a la ciutat
Per a la regidora, aquesta nova eina de col·laboració publicoprivada ha de permetre potenciar el model comercial existent a Barcelona, present a tots els seus barris, i fomentar la compra a prop de casa. Així mateix, Ballarín defensa que és molt important fer molt bé la feina prèvia que s’està fent ara, tant des del consistori com des dels eixos comercials, per assegurar que les APEU que s’acabin impulsant siguin un èxit. “Si la primera APEU que fem és un fracàs, serà una frustració. No ens ho podem permetre”, remarca.
De fet, més enllà del Born i Sant Andreu, altres zones comercials de la capital catalana també s’estan plantejant impulsar una APEU i el resultat de les primeres que es facin les pot acabar animant o desanimant. Creu Coberta, Passeig de Gràcia, la Rambla o el carrer Rocafort, des de Consell de Cent fins al Mercat del Ninot, serien algunes d’aquestes.
Més enllà de Barcelona
La directora General de Comerç de la Generalitat, Muntsa Vilalta, assenyala que les APEU també han captat l’atenció d’altres municipis de Catalunya. Berga, Olot, Palafrugell, Reus, Salou, Sant Sadurní, Vilanova i la Geltrú, Calella de la Costa, Castell-Platja d’Aro, S’Agaró, Figueres, Girona, Granollers, Terrassa, Mataró, Sant Cugat i Vic són altres localitats que han manifestat el seu interès a constituir una d’aquestes àrees de promoció econòmica al Departament d’Empresa.
Des de l’aprovació de la llei a finals de desembre, el Departament d’Empresa s’està centrant en explicar en què consisteix aquesta nova eina i reunir-se amb els municipis que s’ho estan plantejant. S’ha posat en marxa l’oficina de les APEU, on es facilita informació i es resolen dubtes. Així mateix, la Generalitat preveu obrir una línia d’ajuts per impulsar aquest tipus de projectes, que encara s’està acabant de definir.