Les startups que han participat aquest any al Four Years From Now (4YFN), el saló per a emprenedors que conviu amb el Mobile World Congress (MWC), han vist com s’acostaven als seus estands molts congressistes que no acostumaven a veure en altres edicions anteriors. Aquest ha estat el cas del Prasheel i l’Utpal, dos assidus al Mobile que per primera vegada han anat a conèixer a les empreses emergents. “No sabíem que hi havia un espai per a startups“, reconeixen tots dos.
Un altre assistent al MWC que tampoc coneixia el 4YFN ha estat el Kristian, qui s’ha sorprès molt amb la vitalitat que desprèn aquest saló, ple d’emprenedors amb moltes idees i moltes ganes d’explicar-les. “Hi ha molta bullícia”, agrega el Jasper, que venia d’estar entre uns estands al Mobile més tecnològics, però no tan dinàmics. El Kristian ha anat més lluny. “Això és el més interessant que he vist fins ara. Els altres pavellons —del MWC— eren molt estàndard”, defensa.
La sorpresa que testifiquen aquests congressistes respon al fet que només des de l’any passat el saló dels emprenedors locals se celebra al recinte firal de Gran Via, històricament reservat per a les grans empreses de telecomunicacions. Mobile i 4YFN conviuen sota un mateix sostre i fomenten una relació que abans no era tan estreta, remarca el conseller delegat de Tech Barcelona, Miquel Martí, amb 16 startups al seu estand i més de 80 de les seves associades repartides per tot el congrés. Per a Martí, la unió de tots dos salons permet reforçar la proposta de valor que la GSMA ofereix als congressistes, com es demostra en l’interès que ha despertat el seu estand. “No hem parat en cap moment”, assenyala.
Aquesta opinió també la comparteixen des de Barcelona Activa, que participa en l’esdeveniment amb una vintena d’empreses emergents. “Som uns grans defensors d’aquesta connexió d’ecosistemes, que ajuda al sector local i posa el focus en Barcelona com hub“, sosté el seu director general, Félix Ortega. No només és bo per a les startups, sinó també per a les corporacions, que poden aprendre amb plantejaments completament nous, afegeix el director operatiu de BStartup, Jose Manuel Carol. “Beneficia a les dues parts”, subratlla.
La convivència de tots dos salons també s’ha acompanyat amb la duplicació de l’oferta que s’ha fet al 4YFN, exposa Martí, amb més de 600 empreses emergents participant en aquesta edició del saló. Així ho han detectat dos estudiants que passejaven pel congrés, el David i el Mateo, fascinats amb la programació de debats i totes les startups que han participat aquesta vegada. “Aquest any és molt millor. L’any passat en un dia ho veies tot i en aquest no pots fer-ho”, expliquen. Per tot això, els assistents al 4YFN estan segurs que en aquesta edició s’haurà deixat enrere el coronavirus, a falta de saber les xifres d’assistència oficials per part de la GSMA. “Hem tornat a l’època prepandèmia”, assegura Martí, amb qui coincideix Carol.
Les empreses emergents, molt a prop de les multinacionals
Els emprenedors també aposten per mantenir aquesta nova ubicació del 4YFN, deixant enrere el recinte firal de Montjuïc. “És molt millor”, diu la cofundadora i consellera delegada de Natural Machines, Lynette Kucsma. Aquesta empresa, dedicada a imprimir menjar, medicaments o màscares facials en 3D, ja havia participat altres vegades en el congrés. Però aquesta ha estat la primera en la qual les visites al seu estand s’han produït cada dia i no només l’últim, el dijous, quan tradicionalment els emprenedors es podien acostar al Mobile i viceversa, malgrat que en aquesta jornada el saló està a mig gas i molts congressistes internacionals ja han tornat a casa. “Tenim molta més visibilitat”, emfatitza.
Els emprenedors també aposten per mantenir aquesta nova ubicació del 4YFN, deixant enrere el recinte firal de Montjuïc
Gràcies a estar en el mateix recinte que el MWC, la consellera delegada d’Accexible, Carla Zaldua, explica que han rebut la visita de Microsoft. “A Plaça Espanya no haurien vingut”, assevera la directiva d’aquesta companyia barcelonina, que ha ideat un sistema per detectar malalties de salut mental a través de com parla cadascú. Per l’estand de Kreios Space, immersa en el desenvolupament d’un sistema de propulsió elèctric per a satèl·lits petits, també han passat Airbus i Space X. “Estar junts és millor per al networking amb inversors”, recalca un dels seus cofundadors, Adrià Barceló. Per a aquesta startup, creada fa un any per estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), aquesta ha estat també la primera oportunitat que han tingut de tenir un contacte cara a cara amb possibles socis.
Més enllà que els seus treballadors i directius s’acostin a conèixer als emprenedors, les grans empreses saben des de fa anys que participar al 4Y4N suma. Nestlé ho fa amb un estand propi en el qual expliquen que també innoven des del seu hub de Barcelona, amb l’objectiu d’atreure talent, cada vegada més difícil d’obtenir amb l’elecció de la capital catalana per part de moltes multinacionals per ubicar els seus centres d’excel·lència. També estan companyies com Decathlon, DKV, Vueling o Lleida.net i bancs com el Sabadell o CaixaBank. Fins i tot, participa la sud-coreana SK Telecom, una de les més populars aquest any al MWC per la seva proposta de metavers, portant nou startups perquè les coneguin els emprenedors locals. Una d’elles permet produir lliures en braille en només un dia, quan, en general, es triguen sis mesos, apunta un portaveu de l’empresa, Kim Dae Ho. L’ONCE s’ha interessat per la seva proposta.